Jump to content

Dødmannsknapp - hvordan virker den?


svenk

Recommended Posts

Hei

 

Denne skal kobles på samme måte som stoppknappen. Dersom det fremdeles er en inntakt stoppknapp kan du jo se hvor den er koblet til.

 

Virkemåten er slik at dersom snora dras ut gir knappen kontakt mellom coil og jord slik at det ikke blir noen gnist på tennpluggene og motoren stopper.

mvh Espen

Link to post
Share on other sites

Har ingen tegninger og vet ikke hvordan din virker, men jeg vet hvordan min virker.... og det er etter min mening den fordømte veien. Min stoppknapp og dødmans knapp stopper motoren ved å legge inn ei kortslutning. Mercury 25Hk 1997 med Quicksilver manøver spak og elektrisk stopp og dødmans  brytere. Denne løsningen vil i praksis si at om jeg får brudd i stopp kretsen underveis vil hverken stopp eller dødmansknapp virke. Verdt å tenke igjennom om småmatrosene er ute alene. Jeg har gått med tanker om å invertere ved hjelp av et relee, men det er fortsatt ikke gjort. Det har faktisk hendt for "guttungen" at en ledning har hoppa av og motoren ville ikke stoppe på vanlig måte. Heldigvis er han relativt durkdreven og kjente  systemet og kunne stoppe med en liten lask rett på blokka jeg har laget spesielt for denne situasjonen. Men..... det kunne ha vært i en dødmans situasjon......              

 

Du minte meg faktisk på at jeg MÅ se å få bygd om i løpet av vinteren. TAKK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...