Jump to content

Dataprogram hvor man kan teste skrogformer

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Det er mulig at medlemmet Sydvesten her på BP har noen opplysninger.

Her i Norge er det vel Marintek som besitter mest ekspertise på skrogform og bevegelseskarakteristikker. Mulig at de har enkle PC-programmer.

Vi som har brukt enkelte simulatorprogrammer for seilas og manøvrering har erfart at ulike skipstyper oppfører seg forskjellig, men vi har vel ikke hatt mulighet for å spesifisere faktorer ved skrogform og andre parametre som kan ha betydning for manøvreringsegenskapene.

SMS (SkipsManøverSimulatoren) i Trondheim kan kanskje også ha noen PC-programmer for manøvrering av ulike skrogtyper.

Kanskje en telefon til Høgskolen i Vestfold også kan gi noen tips?

Lykke til - interessant tema.

Det du spør om høres veldig enkelt. Kun noen enkle skrogtyper som skal testes ut på pc'n i forskjellige bølger,vind osv.

Det er desverre ikke så enkelt, ett båtskrog er komplisert, og hydrostatiske beregninger, som er det du spør om ,er enda mer komplisert. Regn med at det vil være vanskelig å få til det du spør om, men ikke umulig.

Skroget må først tegnes, eller dersom du allerede har tegninger, fra f. eks Autocad eller lignende, kan tegningene importeres inn i det programmet du velger å bruke.

Innen du er ferdig med å lære deg hvordan man designer ett skrog i 3D, og hvordan man tester designet med den rette softwaren, er jeg redd du like godt kan leie inn andre til å gjøre jobben i stedet.

Free!ship er en vel det eneste jeg kan komme på som kan være til hjelp, og ikke koster mer enn en ny båt. Har ikke brukt det på mange år, og vet ikke helt hvordan det fungerer til hydrostatiske beregninger.

Free!ship

De som er mest brukt blant profesjonelle er Maxsurf og Rhino, legger ved linker til begge.

Maxsurf

Rhino

Begge benytter forskjellige plugins, hvor man etter å ha designet ett 3D skrog kan laste opp tegningene i plugin'en og beregne nær sagt hva som helst.

Tror at Flotilla og Autoship også har disse funksjonene, samt en del andre. Legger ved noen linker, så har du noe å se på.

* DefCar (DefCar Engineering)

* Delftship

* Fastship

* Napa

* Naval Designer

* NX

* Autoship (Autoship Systems Corporation)

* Hull Form (Blue Peter Marine Systems)

* MultiSurf (Aerohydro)

* Prolines (Vacanti Yacht Design)

* ProSurf (New Wave Systems)

* TouchCAD (Lundström Design)

Forøvrig har de båtdesignerne som har kommet med de beste ideen angående skrogdesign stort sett kommet frem til sine lyse ideer ved å taue modeller rundt ute i fjorden :sailing:

Harry Schoell, som er en av verdens fremste ekspertene på skrogdesign har tauet rundt på sine modeller i over tredve år.

BOTGamechangers5.jpg

Det er to trinn i en slik prosess.

Den såkalte "stillwater" testen hvor skroget testes ved forskjellig nedlasting, trim og hastighet kan simuleres i et program.

Og så har vi "openwater" test hvor vi leker med bølger med forskjellig frekvens og spekter. For å få noe fornuftig ut av det så må det måles i tank eller på fjorden.

Jeg har lisens på Prolines. Har lekt meg med å legge inn min egen båt. I Prolines kan du importere en tegning via .dxf eller du kan tegne rett i programmet.

Dette er hvordan båten yter motstand gjennom vannet:

c32drag.gif

Dette er de hydrostatiske beregningene for båten:

tenktc32hydr.gif

Litt usikker på hvor du vil...

Et alternativ til Marintek er Force untenfor København. Var der siste uka i august og så norske skrog også.

Kostnaden ved å leie seg inn der eller andre steder skremmer min lommebok ut av ledd....

Har du laget modeller eller ser du for deg å kun teste på pc ?? Er litt nyfiken på hva du vil oppnå ??

Guest Kaptein Fredrik

Da var det mange skrivefeil her pga gammelt tastatur. Skriver alt om igjen. Jeg bygger en modellbåt altså fjernstyrt. Jeg skal teste meg frem til hvordan skroget skal se ut, og hvordan den vil gå. Jeg skal ha dette programmet på pc. Men som noen sier, er vel eneste billige mulighet å slenge den etter båten.

Det er mulig at medlemmet Sydvesten her på BP har noen opplysninger.

Det er nok Mulligan som besitter god kunnskap om emnet samt har software for formålet.. Selv kunne jeg godt tenkt meg å lære mer om dette, men tiden for å studere dette strekker ikke til...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Etter å ha lest denne tråden, minnes jeg på en gang jeg var 10-12 år. Westamarin i Mandal skulle teste ut et modellskrog av en katamatan/ Westamaran.. Putta på en 30 hk motor på "min" Mini-Buster på 12 fot og 85 kg.. Monterte en slepestang på noen meter vinkelrett ut fra Busteren og festa modellbåten i et slepetau fra denne stanga. Testen ble filmet for "analyse".

Husker jeg var med på en av disse "testturene". Barndomsminner :)

Slik ble det gjort på 80-tallet. - den gang en datamaskin var på størrelsen med et hus og kunne skrive alfabetet i grønne bokstaver. Senere ble modelltanken i Trondheim benyttet.

Dette er de hydrostatiske beregningene for båten:

tenktc32hydr.gif

Dataene viser at displasement er forskjellig for saltvann og ferskvann.

Dette har vel noen og enhver oppdaget.

Samtidig blir båtens vannlinje "litt" lengre i ferskvann. Vil dette oppveie for at båten ligger "tyngre" i ferskvann?

Jeg husker ikke mine målinger, men mener at tidligere båter har gått noe saktere i ferskvann kontra saltvann.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...