Jump to content

Raymarine C70-80 og 120


Sydvesten

Recommended Posts

Hei !

Er det noen som har brukererfaring med noen av disse alt i ett maskinene. Plotter, ekkolodd og radar. Jeg er på vei å en ukes seminar i "uniten" og tenkte litt på å kjøpe enten80 eller 120 modellen som en erstatning til Garmin. Disse bruker jo et annet kartformat, men det er vel like bra som bluechart...

 

Alternativet blr jo at jeg kjøper en JRC radar, noe skal man jo bruke pengene på også...

 

Tar gjerne i mot tips...... Garmin kjøper jeg like billeg her i Qatar so i uniten så der er det ikke noe å spare.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Etter mye vingling fram og tilbake mellom plotter eller pc løsning falt jeg i sommer ned på en C120. Ville ha færrest mulig feilkilder og størst mulig skjerm - derfor C120. Og skjermen er meget bra, er veldig fornøyd med den. Har ingen tidligere erfaring med kartplotter så sammenligningsgrunnlaget mitt er noe tynt, men må nok innrømme at jeg sålangt ikke er blitt helt fortrolig med kart på plotter generelt og Navionics kartene spesielt. Tanken var å komplettere med radar etterhvert, men hvem vet, kanskje det blir pc løsning allikevel?

 

Forstår at Garmin lanserer radar til den nye 3010 i løpet av 2005, kanskje det er et alternativ siden du allerede kjenner bluechart og kan handle Garmin til behagelige priser?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Det er nok sikkert slik at kartene er omtrent like gode siden det er samme underlag som benyttes. Da blir det vel til syvende og sist smaken som avgjør og prisen på totalpakken. Nå har jeg ikke sjekket prisen på hverken 3010 fra Garmin eller C120 fra Raymarine. Er det noen som har sjekket markedet for nettsteder i usa som er rimelige på elektronikk til båten, slik at jeg slipper å finne opp kruttet på nytt. Der hvor jeg skal er det veldig klangt til sjøen slik at jeg forventer ikke å finne de helt store båtutstyrbutikkene på gatehjørnet.

 

Jeg har jo kikket litt på 3010 fra Garmin, den hadde vel en anbefalt utsalgspris på 2700 USD "over there" Dette er vel omtrent det samme som 120C koster. Da blir det vel ekkloddmodulen og radarantennen med nødvendig gadgets som avgjør hva herligheten kommer til å koste.

 

Mener Tolema i Porsgrunn snakket om at en komplett Raymarine med alt, ekkolodd og radar kostet rundt 50 høvdinger i Norge.... Det er jo en veldig stiv pris da... Slipper man unne med halvaperten i usa mon tro.

 

Jeg får vel benytte tiden her jeg nå sitter på flyplassen til surfe litt rundt etter gode nettilbud.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Mener Tolema i Porsgrunn snakket om at en komplett Raymarine med alt, ekkolodd og radar kostet rundt 50 høvdinger i Norge.... Det er jo en veldig stiv pris da... Slipper man unne med halvaperten i usa mon tro.

Viknes har pakketilbud til sine båter, se her på s. 4: http://www.viknes.no/viknes_elpris.pdf

 

8,4" eller 12,4" Multifunksjonsdisplay med radar, kartplotter, GPS og ekkolodd. Radar overlay og 10-måls ARPA. Dagslys fargeskjerm.

 

Jeg innbiller meg at dette er bra løsninger, eller?

 

Kjøpt og montert som pakke hhv kr. 59.500,- eller 72.000,-.

 

Jeg har ikke erfaring med dette utstyret, men jeg tenker slik: Med en båt som gjør mer enn 15 knop ville jeg i ethvertfall valgt den største skjermen, epesielt fordi du kan dele opp skjermen og ha eks. kart med/uten radar overlay på et område og ekkolodd på det andre.

 

Høvdinger sa du? Med hva du får for disse i dag, slik de flagrer i vei føles de mere som "husmenn"!! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Høvdinger sa du? Med hva du får for disse i dag, slik de flagrer i vei føles de mere som "husmenn"!! :seeya:

Skal ikke nekte der, det er jo en null for mye sammenlignet med noen år siden, eller det flere år siden.... årene løper fort nå for tiden. :seeya:

Fant dette på nettet, hva trenger jeg for at både radar og ekkolodd skal funke.... dollarene renner fort ut her ser jeg..

 

 

 

  Accessories  

 

 

SKU  Description  Your Price  

 

320358  High Speed Fairing Block  $249.00  Buy Now  

320359  Fairing Block for Bronze Thru-Hull Triducer  $46.00  Buy Now  

320306  Fairing Block for High Performance Transducer  $89.00  Buy Now  

290017  Smart Heading Sensor  $639.00  Buy Now  

130015  WAAS/GPS Sensor (Seatalk)  $279.00  Buy Now  

300006  DSM250 Digital Sounder C-Seriers  $595.00  Buy Now  

320207  High Performance Transducer  $359.00  Buy Now  

320486  Ulta High Performance Transducer  $639.00  Buy Now  

320457  TM Tri Ducer  $118.00  Buy Now  

320206  Bronze TH Tri Ducer  $290.00  Buy Now  

160043  18" Radome, 2 kW, 24nm  $890.00  Buy Now  

160045  24" Radome, 4 kW, 48nm  $1,590.00  Buy Now  

160176  48" Open Array, 4 kW, 72nm  $3,248.00  Buy Now  

160178  48" Open Array, 10 kW, 72nm  $4,048.00  Buy Now  

160177  72" Open Array, 4 kW, 72nm  $3,858.00  Buy Now  

160179  72" Open Array, 10 kW, 72nm  $4,648.00  Buy Now  

920032  Stainless Steel Antenna Mount  $16.00  Buy Now  

810038  12 to 24v DC Power Converter - 6kW & 12kW Ant  $489.00  Buy Now  

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjeller på en 2 kw og en 4 kw radar bortsett fra prisen. Ser at max rekkevidde for 2kw er 24nm mens 4km har det bobbelte, og strålebredden er smalere for 4kw... Har dette noen praktisk betydning for oss småbåtredere....

 

Spurte ikke om radar har noen praktisk mening for oss, det har jeg sluttet å spørre meg selv om for lenge siden  :seeya:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjeller på en 2 kw og en 4 kw radar bortsett fra prisen. Ser at max rekkevidde for 2kw er 24nm mens 4km har det bobbelte, og strålebredden er smalere for 4kw... Har dette noen praktisk betydning for oss småbåtredere....

 

Spurte ikke om radar har noen praktisk mening for oss, det har jeg sluttet å spørre meg selv om for lenge siden  :flag:

Max rekkevidde 24n? Har på fornemmelsen at det blir noe irrelevant. Det må jo være om den gir pålitelig respons under forhold som er vanskelige, og hvilket krav må vi sette til en radar da?

 

Strålebredde? Værhåra mine sier at smal strålebredde gir bedre oppløsning, mao at man ser detaljer og mindre objekter bedre.

 

Men akkurat dette må vel være litt vesentlig for oss? Hva anser folk for å være "godt nok"? Er 4kw luksus for en lystbåtreder? :wink:

Link to post
Share on other sites

Økningen i effekt fra 2 til 4 kW har nok liten betydning i og med at rekkevidden allikevel vil være begrenset av monteringshøyden i en motorbåt.

 

Strålebredden derimot har stor betydning for oppløsningen, altså den horisontale skilleevnen, men dette ble diskutert kilometervis i en tidligere tråd  :wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg synes multifunksjonsinstrumenter er en uting. Ryker en liten komponent, står man igjen uten noenting.

Jeg er i prinsippet enig med deg. Men fordelen er at du får én skjerm fremfor deg på gunstigste plass fremfor 3 stykker (radar, plotter, ekkolodd). Vil vel også tro (i alle fall håpe) at det er service i lang tid der en solid produsent har en solid ditributør i Norge. Eller?
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Enig, men nå har jeg fritidsbåt, går ikke i rutefart. Ryker skjermen skal jeg alltid greie meg til lands med kart/kompass som jeg har gjordt i mange mange år uten alskens duppeditter.

Så for meg er dette hjelpemidler som er kjekt å ha.....

Nei, da prioriterte jeg heller å ha en god skjerm innfelt i dashbordet ved siden av rattet istedet for 3-4 rotete skjermer oppå dashbordet som gjerne tar av utsikten eller synsfeltet til andre instrumenter, ødelegger kartbordet etc. Liker heller ikke løsningen med skjermer hengende i konsollen i taket, hos meg ville de tatt sikt + at nakken er stiv nok som den er  :lol:

Ja,  noen like mora,  mens andre går for døttrene.

Det er da godt at vi ikke alle er like. :wink:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...