Jump to content

Mercury 70 hk hakker i revers


Jon-Kåre

Recommended Posts

Mercuryen er begynt å glippe ut av revers slik at jeg må være meget rolig med gasspådraget ved tilegging, ofte er dette greit men det er situasjoner der man har behov for å gi noe gass og da er det ekelt å høre at det hakker og man må koble i fri for så å sette tilbake i revers. Er det noe å gjøre med dette eller er noe utslitt?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det kan jo være at det er slitt nede i giret. Det er vel en tapp som presser på en aksling som pleier å slites(vet ikke navnet på denne, men Droll har helt sikkert skjema på dette). Men prøv å justere litt på vaieren slik at du får litt mer bakover. Ikke mye, men litt. Ta av motordekslet så finner du vaieren på venstre side av motoren når du står bak den. Det er den underste som er til giret, så du må vel ta av den til gassen først for å kommme til.

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, skal prøve det. Det høres jo enkelt ut men si meg vil ikke dette påvirke inngrepet i forover?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jo, det er derfor du bare må justere litt :)

 

Men det er jo ikke sikkert at det vil hjlpe. Dvs, det vil hjelpe hvis du justerer mye, men da hakker det forover selvfølgelig. Så derfor kan du prøve å justere litt, for å se om det hjelper og kanskje holder en liten stund.

 

Det beste er jo en reparasjon selvfølgelig. Litt koselig vinterarbeide :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Hadde akkurat samme problem på min motor.... Clutch Dog var da utslitt (les avrundede kanter).

For meg var justering fånyttes, og en reparasjon tilsvarende en ny 15 hk påhenger i kostnad, ble da løsningen for meg... :sweat:

Når Clutch Dog begynner å "glippe" på inngrepet må det handles Kjapt.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Ja da var der ingen revers lengre så da må det vel mekkes da antar jeg, hva ialleverden trenger jeg, hva heter det og kan det skaffes til en motor som har passert 30 år (1978-79)??????????

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det navnet kunne jeg faktisk, motoren er jo veldig gammel så det spørs om det er så mange delemotorer å finne rundt omkring. Et undervannshus hadde vel hvert det perfekte å fått tak i???

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

hva ialleverden trenger jeg, hva heter det og kan det skaffes til en motor som har passert 30 år (1978-79)??????????

Vet ikke

Vet ikke

JA, ikkenoe problem ( med et bittelite forbehold i henhold til Murphy ) .

 

Tror nok alle deler kan skaffes, men kan kanskje være bedre å se etter et brukt girhus ?? ( 50/60/70 3 syl. bruker samme girhus ).

 

Men begynn med å ta av girhuset for så å sjekke om sjaltinga fungerer da, tapp også av litt av olja .. sjekk for metall spon.

 

Må du demontere girhuset trenger du et par spesial verktøy, men de er ikke mere kompliserte enn en kan lage til noe selv, eventuelt modifisere noe BT verktøy...

 

3cyl_lu_1.png

#73 må skrues ut ( spesial verktøy #1 )...

#67 må trekkes ut ( spesialverktøy #2 )...

 

Mulige feil...

# 59 clutch dog

# 63 revers gir

# 56 CAM FOLLOWER

# 51 SHIFT CAM

 

3cyl_lu.png

Resten av girhuset...

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...