Jump to content

bavaria 36, hvor stor seil "fåkk" til mye vind på kryss?


Akoya 1

Recommended Posts

Jeg har en bavaria 36 som er 3,6 bred. Den har standar seil fra 2004. Men når jeg skulle til Skagen fra Svenske kysten vesa vind ble det bare nesten helt stopp på full kryss Jeg har ikke vinmåler, men jeg kan anta 15m/s Jeg hadde 3,5 kn. Dette var om tirstag, så jeg snudde til Mastrand

Er det fint å rulle inn genovan på kryssen?

Eller er det bedre med fåkk. Eller mangler jeg treding på å seile 2-3 høye bølger?

Jeg mener at man ikke får bra høyde med å rulle inn genova

Hva mener du?

Maxi 95 Bavaria 36

Link to post

Jeg har en bavaria 36 som er 3,6 bred. Den har standar seil fra 2004. Men når jeg skulle til Skagen fra Svenske kysten vesa vind ble det bare nesten helt stopp på full kryss Jeg har ikke vinmåler, men jeg kan anta 15m/s Jeg hadde 3,5 kn. Dette var om tirstag, så jeg snudde til MastrandEr det fint å rulle inn genovan på kryssen?Eller er det bedre med fåkk. Eller mangler jeg treding på å seile 2-3 høye bølger?Jeg mener at man ikke får bra høyde med å rulle inn genova Hva mener du?

 

Seiler du mot Skagen fra svensskelysten får du ofte ganske kraftig motstrøm også. Men mener du for alvor at du siler bidevind med ful genoa i 15 m/s?? det er neppe særlig lurt. Du må reve så seilaraalet er tilpasset vindstyrken. Selv om en innrullet Genoa ikke er helt optimalt er det likevel bedre enn å ha for stor seilføring. Hva slags storseil har du?

Link to post

Dersom jeg forstår dette riktig; Det blåser 15 m/s (kanskje litt mindre?) 2 - 3 m bølger, og du krysser kun med en innrullet genoa?

 

Det høres ut som en svært slitsom og lite morsom seiltur. Skal jeg tippe forsøker baugen å gå mot le, du kompenserer med roret, d.v.s. legger på "brekket", du får liten eller ingen høyde da avdriften tilsvarer omtrent farten gjennom vannet. I tillegg kan det være farlig å seile med kun genoa når det blåser litt.

 

 

Før du kjøper flere seil; seil med klossrevet storseil, og rull ut det som du føler er behagelig av genoaen. Så trener du på trimming, og du ser at du kan ha det helt greit i slike forhold i en seilbåt.

 

 

Storseilet skal først opp og sist ned.

:yesnod:

Link to post

Her er det tydeligvis forskjellige meninger. Fikk råd av min seilmaker å kjøpe storseil med kun et rev, for hvis det var så mye vind at et rev og kryssfokk ble for mye kunne man likegodt ta ned storseilet.

 

Men uansett; mitt råd til trådstarter er å kjøpe en treer på ca 105% med reveskum. Da kan den brukes i veldig mye vind.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Jeg har ikke seilt Bavaria, men på en del båter er fokkken "motoren" og storseilet "høyderor", spesielt i mye vind (det betyder ikke at storseilet ikke trekker, men at hvoedfunksjonen er som beskrevet). Dvs storseilet trimmes til rett rortrykk (i mye vind strammes uthal, cuttingham og akterstag maksimalt). Med korrekt flow over ror og kjøl vil man normalt også få bedre høyde.

 

Et rulleseil vil aldrig stå like bra som et ikke-rulleseil.

Link to post

Men han seilmakeren er østlending da... :rolleyes:

 

Er det Karl Otto som sier dette? Det virker jo rart, men din båt tåler jo mye seil lenge. Vil neppe tro dette er gjengs for alle båter iallefall. Vi har seilt kryss opp til 20 ms på Hansen og jeg ser at da jeg trodde jeg skulle bruke 3. revet så går det likevel bedre med 2. revet også i så mye vind, men det er jo på kryss, unnavinden er 3. revet flott når det blåser så mye og en ikke seiler regatta iallefall... Uansett, med 1. revet er det altfor mye seil også på kryss i mye vind. Vi prøvde nå med 1. revet og full fokk i opptil 14 ms på forrige seilas og vi skulle revet mye før, det ble mye opp i vinden, men det var så kort til vi krysset nedover at vi lot det stå til, men vi tapte mye på det, men så er det vanskelig å få opp igjen når en har så mye medvind så det var litt det vi tenkte på også... (var bare meg og fruen på regatta også så da var litt få hender).

 

Til trådstarter, jeg har en kompis som nå har kjøpt nye seil til en B36 fra Lunhd i Sverige, irriterende bra fart den båten får nå (dyp blykjøl), har ikke sjanse med genao 3en min i lettere vinder og i mye har vi ikke prøvd enda... hmmm. så var det dette LYS-tallet på Hansen da...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Å seile med bare fokk på kryss i mye vind virker for meg å være lite lurt, det må da være umulig å få noe særlig høyde? Har du prøvd det Sun Flyer? Tror jeg ville hatt to rev i storseilet uansett.

Du ser det jo hele tiden på regattaene. Vinden øker på kryssen og en hel haug med svære regattabåter seiler beinhard kryss med genoua 1 og mye av tiden med flagrende storseil. Full høyde.

 

Sikkerhetsmessig argumenterer han med at man får et kraftig drag akterover på masten der flyndren på storseilet er plassert. Med tre rev inne er dette midt på masten og man risikerer at masten inverterer i bølgene i tilfeller hvor man ikke har noe babystag til å kompensere for dette draget. Denne risikoen er mindre når det er slør og stikk i skjøtet, men da trenger man sjeldnere å reve like mye.

 

Jeg har ikke prøvd selv, da vi ikke har hatt nok vind i år. Men på lørdagen på årets askøy rundt måtte vi slippe ganske mye ut på storseilet (med et rev inne) for å kontrollere båten skikkelig. Så tidvis seilte vi kun på fokka.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Du ser det jo hele tiden på regattaene. Vinden øker på kryssen og en hel haug med svære regattabåter seiler beinhard kryss med genoua 1 og mye av tiden med flagrende storseil. Full høyde.

 

Jo, men da får du likevel noe effekt av storseilet, med storseilet helt nede og kun fokk for forstaget kan jeg ikke se annet ann man for dårlig balanse.

 

 

Sikkerhetsmessig argumenterer han med at man får et kraftig drag akterover på masten der flyndren på storseilet er plassert. Med tre rev inne er dette midt på masten og man risikerer at masten inverterer i bølgene i tilfeller hvor man ikke har noe babystag til å kompensere for dette draget.

 

Det var vel snakk om to rev som er relativt vanlig - antar det også er standard på Sun Fast? Vi spurte Selden om dette m.h.t. vår båt før vi fikk sydd et tredje rev i seilet, de mente det ikke var noe problem. Men det er vel også litt avhengeig av hvor salingshornene er plassert. Jeg er usikke rpå hvor mye punktbelastning det blir ved flyndra, det vil jo være en mer elel rmindre jevn belastning langs hele masteliket antar jeg.

Link to post

Hei!

 

Mye fornuftig i denne tråden! Min erfaring er at jeg først bytter fra 1er til 3er. Deretter reves storseilet. Når dette ikke lenger holder, kan en vurdere å rulle inn noe på 3eren. Over lengre strekk ville jeg nok vurdert å ta ned storen om det blåser så mye at den blir hengene og blafre over lang tid. Dette er verken bra for rigg eller seil. Men om det bare er snakk om innslag, er det ikke noe problem.

 

SE

Link to post

Du ser det jo hele tiden på regattaene. Vinden øker på kryssen og en hel haug med svære regattabåter seiler beinhard kryss med genoua 1 og mye av tiden med flagrende storseil. Full høyde.

I regattatrim vil man beholde storseilet oppe uten rev så lenge som mulig selvsagt. Det er da umiddelbart ekstra power tilgjengelig når vinden løyer et øyeblikk, og så får det heller blafre i rossene. Avhengig av en dedikert (og relativt sterk og utholdende) storseilstrimmer da. Ikke alltid man har med det på tur.

 

Angående det med 'genoaen er motoren': Jeg har også holdt meg til den teorien i en årrekke: rev i storseilet, full genoa så lenge vi holdt oss på beina (snakker om regatta nå) helt til en regatta i vår hvor det blåste stikker og strå ved start, men det var meld løye i vinden rett etter 1800 (dvs rett etter start). For å tape mindre tid ved økning av seilareal (vi seilte doublehanded) bestemte vi oss for å gå med full stor og noen ruller (3-4) tatt inn på genoaen. Til min overraskelse seilte vi både høyere og raskere enn vi ville gjort med motsatt oppsett (som ville vært 2 rev i storen og full genoa). Vinden løyet forøvrig ikke som meldt.

Så i fjor ville jeg svart at: Ja, genoaen er motoren. Nå: Ikke så sikker lenger. (man lærer så lenge man seiler).

S/Y Surprise

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...