Akoya 1 Startet 29.August.2010 Del på Facebook Startet 29.August.2010 Jeg har en bavaria 36 som er 3,6 bred. Den har standar seil fra 2004. Men når jeg skulle til Skagen fra Svenske kysten vesa vind ble det bare nesten helt stopp på full kryss Jeg har ikke vinmåler, men jeg kan anta 15m/s Jeg hadde 3,5 kn. Dette var om tirstag, så jeg snudde til Mastrand Er det fint å rulle inn genovan på kryssen? Eller er det bedre med fåkk. Eller mangler jeg treding på å seile 2-3 høye bølger? Jeg mener at man ikke får bra høyde med å rulle inn genova Hva mener du? Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36 Link to post
Aquadoren Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Det er ikke optimalt med rullegenoa for å få maks høyde, men du får garantert bedre høyde ved å rulle inn genoa nok til at båten er balansert for vindforholdene. Regner med du hadde revet storseilet? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Tempest Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 15m/s på kryss med full orginal genoa (150% ?) blir vanskelig ja, her hadde du tjent på å rulle inn. Sjølvsagt betre med ei fokk som står godt, men om du ikkje har fokk så er løsningen å rulle inn. Med jernkjøl skal denne båten reves tidlig, men med balanserte segl går den heller ikkje så verst... Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Krimart Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Jeg har en bavaria 36 som er 3,6 bred. Den har standar seil fra 2004. Men når jeg skulle til Skagen fra Svenske kysten vesa vind ble det bare nesten helt stopp på full kryss Jeg har ikke vinmåler, men jeg kan anta 15m/s Jeg hadde 3,5 kn. Dette var om tirstag, så jeg snudde til MastrandEr det fint å rulle inn genovan på kryssen?Eller er det bedre med fåkk. Eller mangler jeg treding på å seile 2-3 høye bølger?Jeg mener at man ikke får bra høyde med å rulle inn genova Hva mener du? Seiler du mot Skagen fra svensskelysten får du ofte ganske kraftig motstrøm også. Men mener du for alvor at du siler bidevind med ful genoa i 15 m/s?? det er neppe særlig lurt. Du må reve så seilaraalet er tilpasset vindstyrken. Selv om en innrullet Genoa ikke er helt optimalt er det likevel bedre enn å ha for stor seilføring. Hva slags storseil har du? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Tviler på at det blåste 15m/s, da ville du ikke klart å holde båten din på kurs uten å reve. Som det sies her er ikke revet rullegenoa noen høydare men det er likevel bedre enn full seilføring i mye vind. Det beste ville være en stormfokk og revet storseil. Sitér dette innlegget Link to post
Akoya 1 Svart 31.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2010 (redigert) Jeg hadde bare revet genova. For å få høyde. Ikke noe storseil oppe. Hvor stor fokk skal jeg kjøpe? Redigert 31.August.2010 av Akoya 1 (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36 Link to post
Framtia Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Storseilet må være oppe hvis du skal kunne få høyde på kryss. Prøv det før du kjøper deg flere seil. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Og dessuten øker sjansen for å gå på tryne adskillig dersom man seiler unnavind med bare genoa. Storseilet skal først opp og sist ned. Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Dersom jeg forstår dette riktig; Det blåser 15 m/s (kanskje litt mindre?) 2 - 3 m bølger, og du krysser kun med en innrullet genoa? Det høres ut som en svært slitsom og lite morsom seiltur. Skal jeg tippe forsøker baugen å gå mot le, du kompenserer med roret, d.v.s. legger på "brekket", du får liten eller ingen høyde da avdriften tilsvarer omtrent farten gjennom vannet. I tillegg kan det være farlig å seile med kun genoa når det blåser litt. Før du kjøper flere seil; seil med klossrevet storseil, og rull ut det som du føler er behagelig av genoaen. Så trener du på trimming, og du ser at du kan ha det helt greit i slike forhold i en seilbåt. Storseilet skal først opp og sist ned. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Her er det tydeligvis forskjellige meninger. Fikk råd av min seilmaker å kjøpe storseil med kun et rev, for hvis det var så mye vind at et rev og kryssfokk ble for mye kunne man likegodt ta ned storseilet. Men uansett; mitt råd til trådstarter er å kjøpe en treer på ca 105% med reveskum. Da kan den brukes i veldig mye vind. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
dhjerp Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Dere gjør så mye rart på vestlandet. Så det han mente: Er det så mye vind at du trenger 2 rev, seiler du best med en kryssfokk, og fokken alene? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Jepp, det var det han mente. Han mente masten også sto tryggere da. Ihvertfall på skarp kryss. Husk at her på vestlandet hender det faktisk at det blåser. Men han seilmakeren er østlending da... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mulligan Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 De spiser til og med pannekaker med bacon. Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Phø, det hender at det blåser andre steder også. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Enig i alt som er sagt, også at 100-110% genoa er et bra seil når det kan ventes en del vind. Skum i forliket er bra da det hjelper litt på fasongen når det rulles inn. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Jeg har ikke seilt Bavaria, men på en del båter er fokkken "motoren" og storseilet "høyderor", spesielt i mye vind (det betyder ikke at storseilet ikke trekker, men at hvoedfunksjonen er som beskrevet). Dvs storseilet trimmes til rett rortrykk (i mye vind strammes uthal, cuttingham og akterstag maksimalt). Med korrekt flow over ror og kjøl vil man normalt også få bedre høyde. Et rulleseil vil aldrig stå like bra som et ikke-rulleseil. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Å seile med bare fokk på kryss i mye vind virker for meg å være lite lurt, det må da være umulig å få noe særlig høyde? Har du prøvd det Sun Flyer? Tror jeg ville hatt to rev i storseilet uansett. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 (redigert) Men han seilmakeren er østlending da... Er det Karl Otto som sier dette? Det virker jo rart, men din båt tåler jo mye seil lenge. Vil neppe tro dette er gjengs for alle båter iallefall. Vi har seilt kryss opp til 20 ms på Hansen og jeg ser at da jeg trodde jeg skulle bruke 3. revet så går det likevel bedre med 2. revet også i så mye vind, men det er jo på kryss, unnavinden er 3. revet flott når det blåser så mye og en ikke seiler regatta iallefall... Uansett, med 1. revet er det altfor mye seil også på kryss i mye vind. Vi prøvde nå med 1. revet og full fokk i opptil 14 ms på forrige seilas og vi skulle revet mye før, det ble mye opp i vinden, men det var så kort til vi krysset nedover at vi lot det stå til, men vi tapte mye på det, men så er det vanskelig å få opp igjen når en har så mye medvind så det var litt det vi tenkte på også... (var bare meg og fruen på regatta også så da var litt få hender). Til trådstarter, jeg har en kompis som nå har kjøpt nye seil til en B36 fra Lunhd i Sverige, irriterende bra fart den båten får nå (dyp blykjøl), har ikke sjanse med genao 3en min i lettere vinder og i mye har vi ikke prøvd enda... hmmm. så var det dette LYS-tallet på Hansen da... Redigert 1.September.2010 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sun Flyer Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Å seile med bare fokk på kryss i mye vind virker for meg å være lite lurt, det må da være umulig å få noe særlig høyde? Har du prøvd det Sun Flyer? Tror jeg ville hatt to rev i storseilet uansett. Du ser det jo hele tiden på regattaene. Vinden øker på kryssen og en hel haug med svære regattabåter seiler beinhard kryss med genoua 1 og mye av tiden med flagrende storseil. Full høyde. Sikkerhetsmessig argumenterer han med at man får et kraftig drag akterover på masten der flyndren på storseilet er plassert. Med tre rev inne er dette midt på masten og man risikerer at masten inverterer i bølgene i tilfeller hvor man ikke har noe babystag til å kompensere for dette draget. Denne risikoen er mindre når det er slør og stikk i skjøtet, men da trenger man sjeldnere å reve like mye. Jeg har ikke prøvd selv, da vi ikke har hatt nok vind i år. Men på lørdagen på årets askøy rundt måtte vi slippe ganske mye ut på storseilet (med et rev inne) for å kontrollere båten skikkelig. Så tidvis seilte vi kun på fokka. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Krimart Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Du ser det jo hele tiden på regattaene. Vinden øker på kryssen og en hel haug med svære regattabåter seiler beinhard kryss med genoua 1 og mye av tiden med flagrende storseil. Full høyde. Jo, men da får du likevel noe effekt av storseilet, med storseilet helt nede og kun fokk for forstaget kan jeg ikke se annet ann man for dårlig balanse. Sikkerhetsmessig argumenterer han med at man får et kraftig drag akterover på masten der flyndren på storseilet er plassert. Med tre rev inne er dette midt på masten og man risikerer at masten inverterer i bølgene i tilfeller hvor man ikke har noe babystag til å kompensere for dette draget. Det var vel snakk om to rev som er relativt vanlig - antar det også er standard på Sun Fast? Vi spurte Selden om dette m.h.t. vår båt før vi fikk sydd et tredje rev i seilet, de mente det ikke var noe problem. Men det er vel også litt avhengeig av hvor salingshornene er plassert. Jeg er usikke rpå hvor mye punktbelastning det blir ved flyndra, det vil jo være en mer elel rmindre jevn belastning langs hele masteliket antar jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Egentlig er jeg enig med deg, men seilmakeren mente altså at hvis man trengte å reve mer enn et rev så kunne man like godt ta ned hele greia eller evt sette en stormfokk. Har ikke testet da vi ikke har hatt så mye vind at vi har trengt mer en et rev det siste året. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
dhjerp Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Å seile med lite eller mye innslag i storseilet vil vel jeg også se på som mer vanlig enn å la storen ligge beslått? Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Hei! Mye fornuftig i denne tråden! Min erfaring er at jeg først bytter fra 1er til 3er. Deretter reves storseilet. Når dette ikke lenger holder, kan en vurdere å rulle inn noe på 3eren. Over lengre strekk ville jeg nok vurdert å ta ned storen om det blåser så mye at den blir hengene og blafre over lang tid. Dette er verken bra for rigg eller seil. Men om det bare er snakk om innslag, er det ikke noe problem. SE Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Det er vel her også forskjellige erfaringer og foretrukne konfigurasjoner. Min "minimumspåkledning" er hardtværsfokk og tre rev i storseilet. Det er ikke mye duk oppe. Ca. 12 kvm. mot 60 normalt. Den krysser heller ikke godt, men det er vel ikke målet i slikt vær. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Du ser det jo hele tiden på regattaene. Vinden øker på kryssen og en hel haug med svære regattabåter seiler beinhard kryss med genoua 1 og mye av tiden med flagrende storseil. Full høyde. I regattatrim vil man beholde storseilet oppe uten rev så lenge som mulig selvsagt. Det er da umiddelbart ekstra power tilgjengelig når vinden løyer et øyeblikk, og så får det heller blafre i rossene. Avhengig av en dedikert (og relativt sterk og utholdende) storseilstrimmer da. Ikke alltid man har med det på tur. Angående det med 'genoaen er motoren': Jeg har også holdt meg til den teorien i en årrekke: rev i storseilet, full genoa så lenge vi holdt oss på beina (snakker om regatta nå) helt til en regatta i vår hvor det blåste stikker og strå ved start, men det var meld løye i vinden rett etter 1800 (dvs rett etter start). For å tape mindre tid ved økning av seilareal (vi seilte doublehanded) bestemte vi oss for å gå med full stor og noen ruller (3-4) tatt inn på genoaen. Til min overraskelse seilte vi både høyere og raskere enn vi ville gjort med motsatt oppsett (som ville vært 2 rev i storen og full genoa). Vinden løyet forøvrig ikke som meldt. Så i fjor ville jeg svart at: Ja, genoaen er motoren. Nå: Ikke så sikker lenger. (man lærer så lenge man seiler). Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.