Krimart Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 "Genoan er motoren" er høy grad en sannhet for båter som er (var) rigget med en stor genoa og et lite puslete storseil. Med mer modrene rigger med et f.eks. et stort fullspilet fat-head storseil og en selvslående fokk er det nok noe annet. Men unasett: det å prøve seg frem og gjøre seg kjent med hvordan båten oppfører seg med forskjellig seilføring anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Og dessuten øker sjansen for å gå på tryne adskillig dersom man seiler unnavind med bare genoa. Hva mener du med å gå på tryne? Hvorfor mener du det er et problem å seile unnavind med bare genoa? dessuten; også her er det forskjeller på båter m.h.t. rigg og skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Akoya 1 Svart 1.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Vill båten gå bedre lettere i store bølger med litt mer store enn genova? Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36 Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 For å gå godt i bølger trenger man mer 'power' i seilene enn på flatt vann - for å takle 'oppoverbakken'. Snakker om kryss her. Dvs du må gi litt mer på genoaskjøtet og ha litt mer bus i storseilet enn du ville på flatt vann. Om den skal ha mer stor enn genoa eller omvendt kommer an på båten og riggen. Du er ute etter en balansert seilplan. På flatt vann betyr dette at du ikke trenger å gi mer enn 2-5 grader motror for at båten skal holde kursen - på kryss. Om du må legge roret 10 grader eller mer mot le så bremser roret mye. Slipp ned løygangen, deretter slipp ut på storskjøtet og til slutt sett et rev når løygang og skjøte ikke gir deg nok. Det samme gjelder i bølger, men her varierer jo vinden mellom bølgedal og bølgetopp. I sånne bølger er styringen viktig. Du faller av på vei opp bølgen - for å beholde power og fart - og så går du høyere mot vinden i nedoverbakken - for å vinne høyde. Vanskeligere å bestemme om seilene er balansert i den situasjonen, men det kommer med trening Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Krimart Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 (redigert) Mulig NOR_Gandsfjord mener det samme men m.h.t aktiv styring i store bølger på bidevind mener jeg det er motsatt, man loffer opp på vei opp bølgen og faller av på vei ned: http://www.nauticed.org/courses/view/storm-tactics http://www.sailingmagazine.net/how-to/technique/826-steering-in-waves Men uansett må man seile noe rommere enn man kan på flatt vann, du må sørge for å ha styrefart. En velbalansert båt med revet storseil og genoa er raskere og mer manøverbar og lettere å styre enn en som har feil balanse der man må kompesnere med mye rorutsalg. Å forvente noe særlig VMG (Velocitty Made Good eller sann fart mot målet) i motvind i store bølger er nok å tro på julenissen. Det kan være en grei strategi å motorseile under slike forhold, da kan du holde enda bedre høyde. Men du bør da ikke ha for mye diseldyr eller annet groms på tanken. Redigert 2.September.2010 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tore_Tang Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Det ser ut som enkelte tror at det å seile med bare fokk eller genoa i mye vind gir avfeldig (legjerrig) båt, det stemmer ikke. Båten vil styre opp mot vinden når den krenger for mye selv om en bare seiler med forseil. Skal en krysse på tur i mye vind fungerer det utmerket å seile med bare forseil, i regatta er det normalt ikke et tema da et flatet og aktivt kjørt storseil stor sett ikke bidrar til vesentlig krengning så det kan en ha nytte av det i løyene. Skal en (på tur) sløre i mye vind vil jeg heller satt et revet storseil da båten blir bedre balansert enn med bare et forseil. Sun Fasten kaster i alle fall lettere roret når en faller av 20-30-40 grader fra full kryss, antagelig fordi genoaen får en ugunstig form med mye krengende krefter når en begynner å slippe ut skjøte. På storseilet endres vinkelen på hele seilplanet og da kan kreftene tas helt ut ved å slippe skjøte i motsetning til genoaen hvor en hovedsaklig endrer inngangen på seilet. Forskjellen på å seile i bølger og flatt vann er at en trenger mer fasong i seilene når det er bølger og derfor må avgi litt høyde. En må i tillegg ha litt større margin på roret (dvs reve noe mer) slik at ikke båten kaster roret i bølgene. Litt mindre seil, litt mer fasong og derfor litt dårligere høyde på kryssen i bølger enn i flatt vann. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Mulig NOR_Gandsfjord mener det samme men m.h.t aktiv styring i store bølger på bidevind mener jeg det er motsatt, man loffer opp på vei opp bølgen og faller av på vei ned: ... Det er vel et spørmål om bølgehøyde. I eksempelet ditt (og i de to linkede artiklene) er fokuset på at man skal unngå å slå i stykker båten når den detter ned i bølgedalen. Om det er så store bølger, så må man jo spare båten istedenfor å gå for max fremdrift mot vinden. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Akoya 1 Svart 3.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Her fikk jeg mye å prøve på. Hva skulle jeg gjort uten B.P. Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.