Jump to content

prosjekt Teal 18 cabin


staffe

Recommended Posts

Jeg er ikke helt enig der. Jeg mener det skal gå fint å sette motoren slik. Du får ca 45 graders vinkel opp på vinduet, og det går helt fint.

 

Minuset er at motoren står rett ned fra taket inne i kabinen. Og de motorene er vonde å stange i. Selv erfart det :)

 

Bare pass på at du får tak i en motor som du kan justere utslaget på. Det er et lite vindu, og hvis motoren går for langt, så pusser du utenfor, og det ser ikke særlig smart ut. Og du risikerer å rive istykker bladene og armene.

 

På Nordkappen min har jeg ganske like vinduer som deg, men hos meg er det hull i vinduet til motorene. Båte på rutene oppe, og nede. Jeg har ikke motorer oppe siden jeg ikke har lukket kabin. Og når jeg sitter i setet ser jeg ikke ut av de øvre rutene uansett.

 

Jeg har sett båter som har motoren montert i dekket foran frontruta. De får ca 45 graders vinkel på pusserarmene. Og det funker jo.

 

Det er bare å holde motoren i hånda, og vinkle armen så den blir som den er montert på båten, så ser du fort om det er goddt med press på armen. Og det er jeg sikker på det er :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Så du mener dette kan gå ja? takker -jeg hadde jo håpet det, skal værtfall se nærmere på den løsningen da, får jeg har ikke lyst å prøve å borre meg hull i glasset, det ødelegger jeg vel bare garantert.. :) -og kan jo være kjekt med en pusser der..

Må vel ut å prøve få gjort noe mer ute i skuta nå, sola skinner jo..

Link to post
Share on other sites

Nei ikke bor hull i ruta selv :) En glassmester gjør det for deg, adskillig billigere enn det å sprekke ruta, kjøpe ny, og deretter gå til glassmesteren med den nye :)

 

Prøv med vinkelen før du borrer hull i skroget. Bor hull i en pappplate og lat som det er skroget, tre motoren igjennom om sjekk hvordan vinkelen blir/hvordan armen oppfører seg. Papp er en billig mal når man skal gjøre ting :)

 

Det er bedre å prøve ting, for å så si at det gikk eller ikke gikk :yesnod:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Ja prøver først, :cheers: (der fant jeg smileys også) lurte litt på muligheten og borre midt "mellom" glassene foran om taket ikke lar seg gjøre, altså ikke i glasset, men midt i vindskjermen/rammen foran.. Blir kanskje litt dårlig hold for motoren der, da det stort sett bare består av pakning, men det vil kanskje en låseskive som når ut til rammen på hver side fikse. Litt vanskelig å forklare, men vi får se.. -ikke for å lage for mye styr pga en pusser, men kjekt å ha, kanskje..

Gleder meg bare til å bynne å montere innvendig jeg nå, vegger og det som er, stått til tørk etter lakking i garasjen.

Drevet med polyesterklin i dag, var noen sprekker ved "kanalene" (heter?) i bunnen. Ikke no gjennomgående (begynt å løsne fra skottet/skroget) , men sprekker/svekket konstruksjon da vel. Har nå i 2 omganger lagt totalt 4-5 lag polyester/duk over de..

Noen som har noe å si på dette? -feil, for lite eller? (bildet er bare fra tørket første lag da)..

270820101589.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Noe bedre bilde før man går videre med mere evt:

051020101772.jpg

 

Festet også ny vegg med polyester og filt:

051020101776.jpg

 

Ååååå som man nå skulle hatt en stor oppvarmet garasje, prøvde måle, men skuta går ikke inn pga høyden her, da får presenning fungere som tak over arbeidsplass i vinter..

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

En stund siden man var innom her, tenkte kanskje man skulle oppdatere litt av det lille som er, har jo gått noen timer, og liter av både oljer og lakk siden sist, selv om man har ei stund igjen til man er i mål, om man kommer dit..

Har jobbet litt innendørs når man har hatt mulighet så langt i vinter, og nye vegger og diverse har blitt laget, ser bare fram mot våren nå, kan stå litt ute og pjuske og ikke minst kanskje få prøvd den på vannet ettervært..

 

Uorginale seter, krever uorginale løsninger..

111120102202.jpg

 

021220102352.jpg

Link to post
Share on other sites

men såklart vindusviskerne sluttet å virke mens det regnet. Det er jo kun da de er i bruk. Har aldri hørt om viskere som sluttet å virke i solskinn :tongue:

 

Hehe.. ser den, litt teit skrevet av meg, men poenget var at det var DET regnværet, så ikke en dr..t, og begge pussermotorene røk, ble litt skeptiske til akkurat den typen pussermotor da.. :crazy:

 

 

Fått handlet litt i vinter også, tenkte det kunne være verdt forøket med denne:

Råd, tips og meninger mottas fortsatt med takk. :rolleyes:

011220102341.jpg

 

211020101942.jpg

Link to post
Share on other sites

Batman, eller muligens det var mc Gyver eller lynet mc queen.. :thumbsup:

 

 

Har sjekket litt, og fikk pris på å gå over alle sømmene på kalesjen, 2200,- da tok de alt og sydde opp, glidelåser og det om var.. Synest ikke det var så gærnt, 2-delt kalesje, men for moro skyld ringte jeg en plass til her, 1500,- fikk jeg da oppgitt, det kan værtfall ikke være gærnt.. da blir den levert over helga for "overhaling"..

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hei

JA båten har kommet på vannet og fått brukt den noen turer i år, ;) skulle jo gjerne brukt den ennå litt mer, men været har jo hatt sitt og si, pluss at det har gått en del tid til andre ting..

I tillegg kjøpte jeg en Mercury 75, som ikke har gått helt strøkent, begynte med at den ikke ville starte, var vel bare en bagatell som fukt eller noe i forgasserene kanskje, fikk værtfall start på den, den fjusket litt men gikk bedre og bedre i løpet av de to første dagene. .Fikk 29 knop på båten med 4 personer, men fortsatt fjusking på maks gass, så begynte den å fjuske mere, og på lavere gass, får ca 20 knop så begynner den.. Må vel se over motoren i vinter da.. Finner ut at den bare går på 2 sylindere, er jo en 4 sylindret 2 takter..

Skal legge ut noen bilder av ferdig båt, det stoppet bare opp på prosjektmappa her.. :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...