Jump to content

Webasto eller Wallas?


Astor

Recommended Posts

Skal sette inn ny varmer i båten. Den vel 20 år gamle Webastoen har tatt kvelden. (Ingen deler å få lenger hos Kolberg & Caspary)

Har inntrykk av at det er mer plunder med Wbasto enn andre varmere?

Jeg la inn en Wallas i den gamle Marexen i fjor vinter. Enkelt og greit.

Noen som har noen meninger om varmere?

 

Trenger en med kapasitet da båten er 30 fot.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Eg har ikkje erfaring med anna enn Wallas, og det er dessverre ikkje god erfaring.

 

Trass i overhaling og vedlikehald, og ikkje minst tilstrekkeleg spenning, hadde eg store problem. I periodar virka det som han starta anna kvar gong...

 

Det finst mange kjerringråd om korleis få ein wallas til å virka: Løfting av tank, blåsing i lufterøyr, etc.

 

Nei, dette blei eg lei av. I min neste båt (som eg reknar med blir kjøpt inn om kort tid) vil eg ha noko anna.

 

Også på kokeapparat-sida var Wallas ei dårleg erfaring. I periodane då apparatet virka som det skulle, var frokostkaffien vår ferdig når nabobåten, med gass, hadde starta på lunsjen...

 

Og så den evindeleige tikkinga frå pumpa...

 

Har høyrt at Eberspächer sine dieselvarmarar skal vera bra, men har ikkje prøvd det sjølv (førebels).

Link to post
Share on other sites

Har hatt flere Wallaser og kan ikke si at jeg har vært fornøyd med noen av dem.

 

Har også hatt Mikuni og Eberspacher, ingen problemer.  :flag:

 

Nå har jeg noe Ardic Thermic 2000 greier. Synes ikke all verden om denne heller, men funker ok.

 

Skulle jeg kjøpt nytt til $$$ hadde jeg nok styrt unnda Wallas med tanke på hvor mange som er misfornøyd og heller gått for Mikuni, Eber eller Webasto.

 

Alternativer til luftvarme vet jeg ikke all verdens om. Tenker litt på å bygge om til vannbåren varme med el patron da jeg slik kunne hatt en ok varmekilde i motorrom og båt om vinteren. Men det blir vel for dyrt i den båten jeg har nå. Drømmen er i grunnen en skikkelig byssovn med vannsløyfe. Det krever litt plass men er nok i en annen verden hva gjelder økonomi, støy og strømforbruk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har god erfaring med Webasto. Har fungert fint i over femten år. Måtte bytte dieselpumpe i sommer, men litt vedlikehold må en regne med. Snakket litt med en servicemann, og han sa at det største problemet var at de ble for lite brukt og sto seg ihjel. Han anbefalte å kjøre den jevnlig for å unngå problemer. Han kunne også fortelle at han på kalde vinterdager her på vestlandet gjerne lot den stå på to-tre uker i strekk for å holde båten sin frostfri.

mvh Espen

Link to post
Share on other sites

Hay

Har prøvd alle merker som det refereres til utenom Wallas.

Har også reparert alle typer  varmere i båter som jeg har vært eier av,

MEN det intrykket som jeg har fått er at nye Webasto og Eber.. er veldi følsomme greier forde de ikke skal bruke så mye strøm.

Så produsentene putter i mere elektronikk for å styre strøm-forbruket til et minimum, og da blir det også lettere feil og driftsforstyrelser på varmerene.

De "gamle" var enkelt bygget og enkel å reparere, men dem var også mindre kresen på strøm, drivstoffet og litt rusk i systemene.

 

Har ikke prøvd nye Mikuni varmere.

Men det viktigste er at det finnes verksted eller noen som kan reparere varmerene der man bor.

 

Når det gjelder vannvarmere, så bruker Viknes det på sine 1030, men det har vært en del plunder med dette også.

 

Uansett type varmer, så virker det som de ikke er produsert for båter når men ser på en del av materialene som er brukt.

 

God vinter... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vannbåren varme?

Høres intr. ut. Hva må til?

Inge

Bor ikke du på Verket Inge??

Sjekk med Viggo som driver Vigtech (tror det er firmanavnet) Han kan alt om vann-varme. Han har tilhold på Verket. Jeg hadde ham ombord for ett drøyt år siden for å justere kjelen og sjekke anlegget. Trivlig utflytta trønder som lærte meg en masse om fyrkjele. Tok seg tid til å "lære meg opp" så jeg kan gjøre det meste elementære av vedlikeholdet selv. Han retter seg ikke primært mot båt, men jeg tror nok det kan lønne seg å ta en prat med ham.

 

Ellers...vannbåren varme er tingen for en utvida sesong her øst i isødet spør du meg!!

Link to post
Share on other sites

Bor ikke du på Verket Inge??

Sjekk med Viggo som driver Vigtech (tror det er firmanavnet) Han kan alt om vann-varme. Han har tilhold på Verket. Jeg hadde ham ombord for ett drøyt år siden for å justere kjelen og sjekke anlegget. Trivlig utflytta trønder som lærte meg en masse om fyrkjele. Tok seg tid til å "lære meg opp" så jeg kan gjøre det meste elementære av vedlikeholdet selv. Han retter seg ikke primært mot båt, men jeg tror nok det kan lønne seg å ta en prat med ham.

 

Ellers...vannbåren varme er tingen for en utvida sesong her øst i isødet spør du meg!!

Bor på Klokkarstua og sitter her å ser rett ned på Verket. Skal ta kontakt med gubben. Stedet her er lite, så jeg skal nok finne fyrmesteren.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei!

Varmeren min er en Wallas 1800 som jeg er veldig fornøyd med. Den er fra tidlig på

80-tallet og funker helt supert fortsatt. Et godt tegn på at dette er kvalitet er at Wallas fortsatt selger samme varmeren, det gjør produsenter vanligvis ikke hvis de ikke har

truffet blink med et produkt.

Webasto er nok fint det, men jeg har blitt glad i Wallas'n min.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har høyrt at Eberspächer sine dieselvarmarar skal vera bra, men har ikkje prøvd det sjølv (førebels).

Du må få tatt deg en tur om bord i Hangarskibet. Da skal du få en demonstrasjon. Om ikke cognac'en ordner med den nødtørftige vame, så gjør Eber'en det. :yesnod:

 

det største problemet var at de ble for lite brukt og sto seg ihjel. Han anbefalte å kjøre den jevnlig for å unngå problemer. Han kunne også fortelle at han på kalde vinterdager her på vestlandet gjerne lot den stå på to-tre uker i strekk for å holde båten sin frostfri.

Jeg har fått det samme rådet. Da jeg tok ut ... nei, SANERTE, den gamle D7-en som sto i Hangarskibet, var det helt tydelig at den var rustet i styker bl. a. på grunn av kondens og denslags. Så når vinteren en eller annen gang er over oss for fullt, komer Eber'en til å gå døgnet rundt så lenge det varer.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hva med sot?, et varmeapparat som går på diesel soter vel litt mer enn et som går på parafin?

 

Jeg heiv ut eberspachern i sommer, den var fra 1980. I dag fyrte jeg opp hovde ovnen for første gang (med parafin). Jeg har jobbet med installeringen i høst. Om et par uker er alt pent skrudd på plass, får poste et par blider av det her på forumet.

Link to post
Share on other sites

Du må få tatt deg en tur om bord i Hangarskibet. Da skal du få en demonstrasjon. Om ikke cognac'en ordner med den nødtørftige vame, så gjør Eber'en det. :yesnod:

Ja, eg må snart få tatt ein tur ombord i Hangarskibet, - ikkje berre beskua hekken kvar gong eg går over brygga.

 

Elles må eg berre seia at innlegget du svarte på er over eitt år gammalt. I mellomtida har eg kjøpt båten eg har no. Der er det Ardic som sørger for varmen. Har ikkje hatt trøbbel i det heile. Som natt og dag, samanlikna med Wallas. Kunne kanskje likevel tenkt meg litt høgare varme-effekt. Men saman med kaffi og cocnac blir det akkurat passe, også på dei kaldaste dagane... :cheers:

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, jeg kan på det varmeste.... anbefale Webasto Airtop 3500. Monterte denne i båten på 32 fot for 4 år siden og er kjempefornøyd. Henter tilluft utenfra. Trinnløs termostat. Når det er kaldt gir den full guffe til det er varmt i båten, så senkes viftehastigheten gradvis til den så vidt surrer og holder god lunk i båten. Den er da svært stillegående.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Mikuni varmer i min NW900. Den har fungert aldeles utmerket, men jeg har gått til med at dn bråker noe.

Hos meg har den vært montert bak skuffeog skapseksjonen i pantryet, noe som gjør at vifte-lyden blir tydeligere. Jeg har vurdert å flytte hele varmeren ned i motorrommet. Der er det Haugevis av plass.

 

Jaliza

Link to post
Share on other sites

Hei!

Varmeren min er en Wallas 1800 som jeg er veldig fornøyd med. Den er fra tidlig på

80-tallet og funker helt supert fortsatt. Et godt tegn på at dette er kvalitet er at Wallas fortsatt selger samme varmeren, det gjør produsenter vanligvis ikke hvis de ikke har truffet blink med et produkt.

Webasto er nok fint det, men jeg har blitt glad i Wallas'n min.

Jeg konstaterer at flere her er misfornøyd med Wallas.... :confused: ...og er faktisk overasket over det! For jeg har samme erfaring som Fantasia. Nå har jeg ikke hatt min Wallas 1800 i mer enn 5 år, men i den tiden har den altså fungert helt utmerket :cheers:
Link to post
Share on other sites

De fleste ser ut til å være fornøyd med sin varmer selv om det er forskjeller.

 

Det jeg mener:

 

Wallas 2400/3200/30D er stillegånde varmere. Mange jeg kjenner har Wallas nå og har hatt det i mange år. De fleste har fungert veldig bra uten feil. Untaket er en med 30D som fikk feil på kretskortet og måtte bytte det. Det var veldig dyrt. En annen har hatt ganske mye problemer med en 2400. Min bror har en 2400 som har stått i en Årø 28 siden 1986. Aldri gjort noe med den, og den går fint ennå.

Svakheten med Wallas er liten luftmengde/svakere vifte enn f.eks EBER og Webasto.

 

Ardic (04, 041, 042) En varmer som varmer meget godt, men som støyer en del mer en Wallas. Gi imidlertid mer trøkk i viften (mer luft).

 

Webasto: Har bare erfaring med en 5KW Termo Top vannvarmer som sitter orginalt i bilen. Den starter og stopper mye nå på vinteren. Synes den er meget rask og effektiv. Hører litt svak buldring ute, men går ellers pent. Har vært meget driftsikker mens jeg har hatt bilen (2.5 år).

 

Thermic. Mener den var på 2KW. Ok varmer , men var ikke spesielt fornøyd med kapasiteten på den. Hørte også pumpa meget godt, men det hadde nok kanskje med montasjen å gjøre.

 

 

Eber D4L: Ingen erfaring annet enn prøvekjøring nylig. Ble positsivt overrasket over lite støy selv om luftmengden er formidabel på fullt. Mye mer enn luft enn Wallas. Starter og stopper ganske raskt.

Valget sto mellom Wallas30D og EBER D4 da jeg nylig kjøpte varmer. Webasto vurderte jeg også, men jeg fikk bedre rabatter på de andre to. Hadde prisen vært lik hadde Webasto tatt plassen til Wallas.

 

Mikuni: Har ingen erfaring med den.

 

Konklusjon: Jeg tror du blir fornøyd med både Eber, Wallas og Webasto. Mikuni er sikkert også bra iflg en del medlemmer her som skryter av den.

 

Min rangering (uhøytidlig) :wink: : EBER, WEBASTO, WALLAS , (Mikuni)

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jge hadde en Webasto vannvarmer i Nimbusen. Fungerte perfekt, men hadde pønsket den var varmere.

 

Dernest en Mikuni MY30 i Skilsø'n. fungerte meget bra, stillegående trinnsløs termostat. Varmet veldig godt. Vurderer nå en ny Mikuni i nye båten, sammen med en Webasto vannvarmer. Eber er sikkert også en god varmer.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Sitter i båten nå. Ute er det -3 grader. inne er det +22. Jeg har webasto termotop c vannvarmer med en mengde radiatorer og vifter av forskjellige typer... Båten er en fransk seilbåt på 40 fot som er akkurat passe isolert for seiling middelhavet.

 

Hilsen Viggo, båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...