jørn Startet 29.August.2010 Del på Facebook Startet 29.August.2010 (redigert) I nye båten er det koblet opp "landstrøm". Landstrøm i gåsetegn, for det er bare en defa motorvarmerkabel i baugen (liten lugg) som går videre til stikkontakter i cabinen. Holder det å sette inn en JORDFEILBRYTER eller må jeg ha en LANDSTRØMSENTRAL? Strømmen skal brukes til batterilader (kontinuerlig drift i gjestehavner) og lading av småelektrisk/bærbar pc. Redigert 29.August.2010 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Etter regelverket skal du ha landstrømsentral, og det hele skal installeres av fagfolk. Med mindre du kjøper Ladix systemet da, det klipser du enkelt og lovlig sammen selv. Men prisen er deretter... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jørn Svart 30.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2010 Da spørs det om jeg ikke skal gå for en landstrømsentral, og la elektriker kompisen koble den+stikk opp. Hva med laderer som skal kobles med landstrømsentralen? Forbruks batteriet er på 115 Ah, det blir for det meste kjøleskap,stereo og lys som trekker. Holder det med en Ctek multi xs 7000? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Ideelt sett burde du vel hatt en 15A lader. Men C-Tek'en gjør nok jobben den også, om du bare gir den litt tid. En fordel med større lader er at det er lettere å få toppet opp batteriet når du er innom en gjestehavn med landstrøm, samt at du har litt å gå på når du har forbruk samtidig som du lader. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
logget av Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Da vil jeg anbefale deg å sjekke om elektrikerkompisen din kjenner forskriftene for maritime installasjoner. (Det gjøres mye feil av huselektrikere som arbeider i fritidsbåt). Nelfo og Trainor holder kurs for de som vil skaffe seg dokumentert kompetanse for denne typen installasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 3.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2010 Enda en dumt spørsmål fra meg: Trenger mann galvanisk isolator om man benytter dobbelt isolert lader? I såfall hvor kobles denne? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.Desember.2010 Del på Facebook Svart 3.Desember.2010 Hvilken forskrifter som gjelder fritidsbåter er det en tenker på, og hvor er det ikke godt nok med en jordfeilbryter? Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 3.Desember.2010 Del på Facebook Svart 3.Desember.2010 Enda en dumt spørsmål fra meg: Trenger mann galvanisk isolator om man benytter dobbelt isolert lader? I såfall hvor kobles denne? Dette er ikke noe dumt spørsmål men svaret er nei! Forutsetningen er dog at du bare kobler til din dobbeltisolerte lader og eventuelt andre dobbeltisolerte apparater, og ikke fristes til å bruke apparater med jording. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 3.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2010 Takk for svaret Janee. Men det er ikke noe problem med at jeg bruker kjøleskap, lamper og stereo som går på 12v siden da? Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 4.Desember.2010 Del på Facebook Svart 4.Desember.2010 Takk for svaret Janee. Men det er ikke noe problem med at jeg bruker kjøleskap, lamper og stereo som går på 12v siden da? Fra et sikkerhetssynspunkt er ikke det ikke noe problem å bruke kjøleskap, lamper etc. Men funksjonsmessig er det viktig at du sørger for at laderen din har ladekapasitet nok til å drive de nevnte strømbrukere i tillegg til å lade batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.