Jump to content

landstrøm: Landstrømsentral eller kun jordfeilbryter?

jørn

Recommended Posts

I nye båten er det koblet opp "landstrøm". Landstrøm i gåsetegn, for det er bare en defa motorvarmerkabel i baugen (liten lugg) som går videre til stikkontakter i cabinen. Holder det å sette inn en JORDFEILBRYTER eller må jeg ha en LANDSTRØMSENTRAL?

Strømmen skal brukes til batterilader (kontinuerlig drift i gjestehavner) og lading av småelektrisk/bærbar pc.

Redigert av jørn (see edit history)

Ideelt sett burde du vel hatt en 15A lader. Men C-Tek'en gjør nok jobben den også, om du bare gir den litt tid. En fordel med større lader er at det er lettere å få toppet opp batteriet når du er innom en gjestehavn med landstrøm, samt at du har litt å gå på når du har forbruk samtidig som du lader.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 3 måneder senere...

Enda en dumt spørsmål fra meg: Trenger mann galvanisk isolator om man benytter dobbelt isolert lader? I såfall hvor kobles denne?

Dette er ikke noe dumt spørsmål :smiley: men svaret er nei!

Forutsetningen er dog at du bare kobler til din dobbeltisolerte lader og eventuelt andre dobbeltisolerte apparater, og ikke fristes til å bruke apparater med jording.

Takk for svaret Janee. Men det er ikke noe problem med at jeg bruker kjøleskap, lamper og stereo som går på 12v siden da?

Fra et sikkerhetssynspunkt er ikke det ikke noe problem å bruke kjøleskap, lamper etc.

Men funksjonsmessig er det viktig at du sørger for at laderen din har ladekapasitet nok

til å drive de nevnte strømbrukere i tillegg til å lade batteriene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...