Jump to content

Sjøfrakt fra Fredrikstad til Kr.sand - tips?


nik0lai

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg vurderer å kjøpe ett båtprosjekt i Fredrikstad, som ikke er kjørbart. Og ikke går på en semi uten videre, må da kjøre på natta med politieskorte, noe som koster mer enn det smaker.

 

Båten er 40fot lang, 4m bred og veier 12 tonn!

 

Jeg har hverken tid eller mulighet til å hente den og slepe den hjem selv. Så derfor håper jeg på å finne en person/firma som kan ta på seg å få fraktet sjøveien fra Fredrikstad til Kristiansand.

 

Så vist noen vet om noen kandidater, tips, eller har gjort noe lignende selv, si gjærne i fra her!

Risma Yatch 36 - Black Lady 

Link to post
Share on other sites

Du skriver båtprosjekt, det er her viktig og legge ut mest mulig informasjon om tilstand på skrog, såsom pullere med videre.

 

Grunn til at jeg skriver det er at så lenge du ikke har egen fremdriftsmotor, hvordan har du tenkt å skaffe strøm til lensepumper med videre? Et skrog som taues (antar trebåt med den tyngden), vil "leve" masse og trekke en del vann.

 

Tilstand på pullere er viktig, et slep setter krefter i gang med ekstrem slitasje på pullere med videre, dersom der er litt sjø.

 

Da ville jeg heller vurdere, dersom der er anledning for dette, lage til festeanordning akter, setter større påhengsmotor på, for deretter å frakte skuta selv. Litt reperasjoner blir det i etterkant, men mindre enn om du sleper muligens.

 

Et strømagregat og kraftige pumper er da et must.

 

størrelsen på påhengsen er egentlig ikke så avgjørende, min 50 tonns tunge båt, klarer jeg å slepe (uten vind riktignok) med en 9,9hk motor på gummijolle.

 

Ser derfor gjerne du legger ut mer informasjon om skuta?

Link to post
Share on other sites

Skroget og dekket er veldig bra, overbygget er og stort sett bra. Skrog og dekk er i teak. Pullerne er etter hva jeg har sett gode og solide. Tror ikke det vil sive inn så mye vann, men ett aggregat og pumpe er ikke noe problem. Det har jeg på jobben.

 

Har idag en Sandvik 28 med en solid Bedford 330 motor på rund 90hk. Men er litt skeptisk til å trekke med den, da jeg frykter påkjenningen på pullerne kanskje blir i overkant store.

Risma Yatch 36 - Black Lady 

Link to post
Share on other sites

Hei

En påhengs montert bak på et såpass stort skrog vil nok komme langt under vann flere ganger på turen hvis det blir littegrann bevegelse i vannet.

 

Mye av belastningen på pullertene kan du unngå med lange slepere og kanskje en liten daumann, men jeg synes sandviken blir litt lett til en slik tur.

Går nok fint utaskjærs i finvær, men det er litt vanskelig med et slikt slep hvis du må trekke innaskjærs pga været.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Mons, jeg har ved 3 anledninger fraktet båter på dette vis, 1 plattgatter og 2 skøyter.

 

Påhengsmotorene har klart seg meget bra, til tross for noe bølger på 2 av fraktene.

 

Sandviken kan brukes, men jeg ville ikke tilråde det, da måtte isåfall slep skje nattestid hvor sjansen for bølger fra forbipasserende er mindre, samt ved stille vær.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

Jeg tror nok at det kan gå bra med påhengser bakpå et slikt skrog, men med ca 116 nautiske i luftlinje, krysse Oslofjorden, Kvåsefjorden og andre interessante strekk ville jeg ikke veddet mye på at det ikke kom noen sjøer eller en hekkbølge fra en annen båt som druknet påhengsen.

 

Med antatt fart på 7 knop er man tross alt ute i 16 timer hvis en tar strake veien utaskjærs uten noen stopp. Med en 75 hk honda firetakter betyr det ca 200 liter bensin hvis en ikke er uheldig å få motvind.

 

Hvis båten står ved sjøen ville jeg bare fulgt med på AIS til det kommer en passende båt inn til Fredrikstad og ringt og spurt om de ville ta den på dekk. I dag ligger Johanne der.

Kan bli noen tlf, men det pleier å bli rimelig hvis du finner noen som allikavel skal denne veien. Enda rimeligere hvis du finner en med dekkskran som kan laste og losse båten.

 

Denne kommer snart, og på den websiden kan du følge med på hvem som har satt ankomst til Fredrikstad på sin AIS. http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?MMSI=236262000

 

Mons

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Skroget og dekket er veldig bra, overbygget er og stort sett bra. Skrog og dekk er i teak. Pullerne er etter hva jeg har sett gode og solide. Tror ikke det vil sive inn så mye vann, men ett aggregat og pumpe er ikke noe problem. Det har jeg på jobben.

 

Har idag en Sandvik 28 med en solid Bedford 330 motor på rund 90hk. Men er litt skeptisk til å trekke med den, da jeg frykter påkjenningen på pullerne kanskje blir i overkant store.

 

det er mulig at bruke båten din til transporten, men jeg hadde gått for en med vridbart anlegg så du kan justere belastningen på motor.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...