nik0lai Startet 30.August.2010 Del på Facebook Startet 30.August.2010 Hei. Jeg vurderer å kjøpe ett båtprosjekt i Fredrikstad, som ikke er kjørbart. Og ikke går på en semi uten videre, må da kjøre på natta med politieskorte, noe som koster mer enn det smaker. Båten er 40fot lang, 4m bred og veier 12 tonn! Jeg har hverken tid eller mulighet til å hente den og slepe den hjem selv. Så derfor håper jeg på å finne en person/firma som kan ta på seg å få fraktet sjøveien fra Fredrikstad til Kristiansand. Så vist noen vet om noen kandidater, tips, eller har gjort noe lignende selv, si gjærne i fra her! Sitér dette innlegget Risma Yatch 36 - Black Lady Link to post Share on other sites More sharing options...
Terje_F Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Sjekk ut skipsfrakt. Jeg vet om en som kjøpte Skarpnes 30 i Stavanger, og fraktet den på skip (via Danmark...) til Fredrikstad. Kostet ca 20 000 tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Verrie Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Du skriver båtprosjekt, det er her viktig og legge ut mest mulig informasjon om tilstand på skrog, såsom pullere med videre. Grunn til at jeg skriver det er at så lenge du ikke har egen fremdriftsmotor, hvordan har du tenkt å skaffe strøm til lensepumper med videre? Et skrog som taues (antar trebåt med den tyngden), vil "leve" masse og trekke en del vann. Tilstand på pullere er viktig, et slep setter krefter i gang med ekstrem slitasje på pullere med videre, dersom der er litt sjø. Da ville jeg heller vurdere, dersom der er anledning for dette, lage til festeanordning akter, setter større påhengsmotor på, for deretter å frakte skuta selv. Litt reperasjoner blir det i etterkant, men mindre enn om du sleper muligens. Et strømagregat og kraftige pumper er da et must. størrelsen på påhengsen er egentlig ikke så avgjørende, min 50 tonns tunge båt, klarer jeg å slepe (uten vind riktignok) med en 9,9hk motor på gummijolle. Ser derfor gjerne du legger ut mer informasjon om skuta? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nik0lai Svart 31.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2010 Skroget og dekket er veldig bra, overbygget er og stort sett bra. Skrog og dekk er i teak. Pullerne er etter hva jeg har sett gode og solide. Tror ikke det vil sive inn så mye vann, men ett aggregat og pumpe er ikke noe problem. Det har jeg på jobben. Har idag en Sandvik 28 med en solid Bedford 330 motor på rund 90hk. Men er litt skeptisk til å trekke med den, da jeg frykter påkjenningen på pullerne kanskje blir i overkant store. Sitér dette innlegget Risma Yatch 36 - Black Lady Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Hei En påhengs montert bak på et såpass stort skrog vil nok komme langt under vann flere ganger på turen hvis det blir littegrann bevegelse i vannet. Mye av belastningen på pullertene kan du unngå med lange slepere og kanskje en liten daumann, men jeg synes sandviken blir litt lett til en slik tur. Går nok fint utaskjærs i finvær, men det er litt vanskelig med et slikt slep hvis du må trekke innaskjærs pga været. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Verrie Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Mons, jeg har ved 3 anledninger fraktet båter på dette vis, 1 plattgatter og 2 skøyter. Påhengsmotorene har klart seg meget bra, til tross for noe bølger på 2 av fraktene. Sandviken kan brukes, men jeg ville ikke tilråde det, da måtte isåfall slep skje nattestid hvor sjansen for bølger fra forbipasserende er mindre, samt ved stille vær. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 (redigert) Hei igjen Jeg tror nok at det kan gå bra med påhengser bakpå et slikt skrog, men med ca 116 nautiske i luftlinje, krysse Oslofjorden, Kvåsefjorden og andre interessante strekk ville jeg ikke veddet mye på at det ikke kom noen sjøer eller en hekkbølge fra en annen båt som druknet påhengsen. Med antatt fart på 7 knop er man tross alt ute i 16 timer hvis en tar strake veien utaskjærs uten noen stopp. Med en 75 hk honda firetakter betyr det ca 200 liter bensin hvis en ikke er uheldig å få motvind. Hvis båten står ved sjøen ville jeg bare fulgt med på AIS til det kommer en passende båt inn til Fredrikstad og ringt og spurt om de ville ta den på dekk. I dag ligger Johanne der. Kan bli noen tlf, men det pleier å bli rimelig hvis du finner noen som allikavel skal denne veien. Enda rimeligere hvis du finner en med dekkskran som kan laste og losse båten. Denne kommer snart, og på den websiden kan du følge med på hvem som har satt ankomst til Fredrikstad på sin AIS. http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?MMSI=236262000 Mons Redigert 31.August.2010 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
spjærøy26 Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Skroget og dekket er veldig bra, overbygget er og stort sett bra. Skrog og dekk er i teak. Pullerne er etter hva jeg har sett gode og solide. Tror ikke det vil sive inn så mye vann, men ett aggregat og pumpe er ikke noe problem. Det har jeg på jobben. Har idag en Sandvik 28 med en solid Bedford 330 motor på rund 90hk. Men er litt skeptisk til å trekke med den, da jeg frykter påkjenningen på pullerne kanskje blir i overkant store. det er mulig at bruke båten din til transporten, men jeg hadde gått for en med vridbart anlegg så du kan justere belastningen på motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SIESTA II Svart 11.September.2010 Del på Facebook Svart 11.September.2010 Snakk med Nord/lines på ørakaia dem fikser det greit. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nik0lai Svart 11.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2010 Pratet med NorLines, men de skulle ha 22.000 pluss at jeg måtte stille med krybbe. Jeg gidder ikke kjøpe krybbe til en 40 fots båt, som jeg aldri kommer til å ha på land annet enn vist jeg skal stoffe/e.l .. Og da blir det jo bare å sende den på slipp. Sitér dette innlegget Risma Yatch 36 - Black Lady Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.