Gunda Startet 30.August.2010 Del på Facebook Startet 30.August.2010 Har blitt mye kjøring på "kosefart" 7-8 knop i sommer ! Ofte på rundt 2000 omdr., på en motor som er god for 3800-3900 (VP D3 190). Drivstoff forbruk 420 liter på 70 timer = 6 l/timen i snitt ! Spørsmålet er altså om det er uheldig for motoren å rusle rundt på denne måten ? Jeg bruker å dra på en gang i blant, kanskje 10 minutter i slengen hver annen time eller så.Enkelte ganger i løpet av sesongen kanskje litt lengre strekk med opp i 3600 omdr. Noen tips om dette kjøremønsteret er OK for den grønne klumpen ?? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Du er nok i godt selskap med denne type bruk av båten, så litt av den tendensen selv med min forrige båt. Hadde båt med 240 HK Steyr som marsjet på 30 knop men det ble ofte til at vi tøffet rundt i 7 knop. Det som er viktig, og som du selv skriver at du gjør, er at du gir på litt en gang i blant slik at du får opp driftstemp, får opp turtallet på turbo og får blåst den ren for sot som legger seg grunnet lett belastning. Utover det så bør ikke dette by på noen problemer. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
bellen Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Nei, din kjøring er ikkje skadeleg for motoren. Denne motoren som du har er også samme motor som står i Volvo personbiler. Og om du tenker deg om, så ligg du som regel med turtallet på rundt 2000rpm på ein dieselbil når enn kjører vanlig. Det som er skadeleg er å ligge lenge med lavt tomgang. Det er fordi at når enn har så liten belastning, så er det relativt lave forbrenningstemperaturer og lite luft som sirkulerer i sylinderene. Dermed kan enn få det som vi kaller på fagspråket "pollerte sylindere" på grunn av at sot legger seg i honingssporene. dermed mister enn oljefilmen på sylinderveggene og motoren vil da etter kvart skjære seg. Enn bør alltid etter at enn har ligget lenge på tomgang, kjøre motoren litt hardt for å få brent ut eventuelt sot som ligger på sylinderveggene. Men enn bør aldri øke turtallet kjapt etter at enn har ligget ei stund på tomgang, men kjøre motoren gradvis opp i turtall. Er helder ingen nødvendighet med å kjøre motoren på maks turtall for å blåse den rein. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Hei, har selv hatt en D3 160 hk, og den gikk lavt på temperaturen (60 grader)ved liten belastning og dertil soting. Ved 2000 rpm har du sikkert 75-80 grader på kjølevannet og da hjelper det. Min erfaring er at fra tid til annen bør en kjøre en stund på høy belastning for å "rengjøre" motoren, hvis ikke så lukter olja som fra en gammel lastebil etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Har blitt mye kjøring på "kosefart" 7-8 knop i sommer ! Ofte på rundt 2000 omdr., på en motor som er god for 3800-3900 (VP D3 190). Drivstoff forbruk 420 liter på 70 timer = 6 l/timen i snitt ! Var fint literforbruk i 7-8 knop Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
JensKH Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Hei, har selv hatt en D3 160 hk, og den gikk lavt på temperaturen (60 grader)ved liten belastning og dertil soting. Ved 2000 rpm har du sikkert 75-80 grader på kjølevannet og da hjelper det. Min erfaring er at fra tid til annen bør en kjøre en stund på høy belastning for å "rengjøre" motoren, hvis ikke så lukter olja som fra en gammel lastebil etterhvert. Med min D4 260 så går båten i 4.2 knop på tomgang (700 rpm). Dette betyr at det blir en del tomgangskjøring når jeg dorger. Imidlertid så holder temperaturen seg på 75-80 grader under denne tomgangskjøringen. Er det da fremdeles skadelig for motoren? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 som skrevet før, bare blås ut av den med noen fullgassrunder så blir det bra. En venn fikk flatt vann på vei hjem fra kragerø med sin D6 drevne båt, og benyttet sjangsen til full gass hele veien til oslo, på slutten av turen fikk han også mere fart da ymse vel både var blåst ut av motoren, og hadde løsnet fra skroget. Han sjekket også med volvo penta om var skadelig å kjøre så lenge på fullt, og fikk til svar at det ikke var noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 I instruksjonsboken (eller var det verkstedshåndboken?) til mine motorer (TAMD 60 C) står det at de ikke bør gå med lavere turtall enn 1400 (av 2800) over lengre tid. Står ikke så mye om hvorfor utover at det har med turbotrykk og forbrenningen å gjøre. Minnes også at det sto noe tilsvarende til den forrige båten (ford motor) - men der angitt i % belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Jeg har en Yanmar LY3, har fått beskjed fra Yanm. Norge at jeg skal kjøre den i ca 10 min på maks. belastning hver tredje time når jeg kjører mye på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 nordan family 27 : I instruksjonsboken (eller var det verkstedshåndboken?) til mine motorer (TAMD 60 C) står det at de ikke bør gå med lavere turtall enn 1400 (av 2800) over lengre tid.En litt annen motor dette enn D-3. Det er vel egentlig en lastebilmotor, og i en tyngre lastebil er gassen enten av eller bunn av gulvet stort sett. Det kommer av at den har lite krefter i forhold til vekta og dermed blir kjørestilen deretter. Og den tåler det. At du helst ikke skal under 1400 omd. er nok fordi turboeffekten er lav under dette turtallet, og dermed lite luft, dårlig kompresjon, dårlig forbrenning og soting. Sitér dette innlegget Link to post
Tore Tang Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Etter lengre perioder med dorging på tomgang med en AQAD 31A så fikk jeg noe gjennomslag i sylindrene og dårligere kompresjon. Fikk konstatert at det antakeligvis skyldtes polering/glassering i sylinderveggene pga. mange timer etterhverandre på tomgang. Nå var jo dette på lavere turtall og mindre belastning enn det trådstarter har kjørt på men jeg ville likevel unngått å kjørt mange timer i strekk på 2000 rpm. Ville kjørt motoren ofte med normal belastning på marsjfart for å være sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 I min Yanmar manual står det at om en kjører på lavt turtall over tid, skal en belaste motoren minst en gang hver 3 time for å blåse ut sot og eventuelle andre ting og tang. Sitér dette innlegget Link to post
Confusius Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 (redigert) I min Yanmar manual står det at om en kjører på lavt turtall over tid, skal en belaste motoren minst en gang hver 3 time for å blåse ut sot og eventuelle andre ting og tang. Hvis du får tang inn i sylinderene, er det noe alvorlig galt. Da hjelper det ikke uansett hvilket turtall du prøver deg med. Redigert 30.August.2010 av Confusius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 men er sikkert bedre med tang en ting hehe, dårlig humor her hehe Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 For si som min gamle maskinistlærer, hvis noen snakker om at det er dritt i maskinen, bør en finne en annen båt å jobbe på da det er noe hakkenes galt. Dritt finner man i kloakken ikke i maskinen. Jajaja, humorbølgen fortsetter, og det endte med total avsporing, sorry. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 På tomgang vil vel også Oljetrykket være minimalt, og dertil dårlig smøring. På min trofaste Perkins har jeg mellom 0,5 og 1kg oljetrykk ved dorgefart (tomgang). Mens det varierer mellom 4 og 2,5kg (Kald og varm motor) ved pådrag. Jeg pleier ligge på ca. 3000 - 3300rpm på vei hjem etter dorgeturen så den får blåst seg litt ren, mens far tar en kaffeslurp og titter på måkene. .....Da kosær vi vårs Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
solbris Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Vil det okke her være forskjell på en motor med commom rail og en som har konvensjonell innsprøyning ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.