Jump to content

Båt fra Sverige til Norge, så til England?

multisync

Recommended Posts

Det har seg slik at jeg har funnet en seilbåt i Sverige som jeg har lyst på.

Man må vel dessverre betale dobbel moms på den (brukt), men hvordan er det da når jeg om ett år skal ta med meg denne båten til england, på en periode på 3 år.

Det blir vel ikke akkurat sett på som midlertidig opphold. Hva trenger du egentlig av papirer da?

Joda, men det blir noe styr med tanke på at jeg gjerne vil lære å seile med den båten også... da hadde det vært greit å ha den i umiddelbar nærhet.

En annen løsning, som er mye mer praktisk, men også mye dyrere,

er å kjøpe en billig seilbåt her nå, og så selge den til våren/sommeren og så kjøpe den litt større i sverige (men da til en helt annen pris).

Et annet spørsmål. Fortoller man båten før man kommer til landet, eller kan man seile den til hjemmehavn for så å fortolle den?

Ser også at du er fra området her Enzo, vet du noe om hvordan politikken er på moringer i skjærgården her? Er det noe problem å få det godkjent for å få lagt ut i vinter?

(eventuelt om du vet om noen som leier bort til en grei pris et sted?)

Mitt forslag er at du ringer Planbo i Halden som disponerer over 200 båtplasser i Kebalviken i Strömstad. Så leier du plass for kort tid og legger båten der og tar fergen over fra Sandefjord når du skal seile. Da får du kjøpt taxfree også. Jeg vil ikke tro at du greier å fikle deg unna det norske tollvesenet som skal ha mva og hk-avgift. Og så blir det vice versa den andre veien igjen. Dette er grunnen til at det flommer over at EU-båter i Bohuslän med norske eiere. Disse båtene tar en meget stor risiko hvis de krysser grensen til Norge.

Fant en fin båt her i norge nå, så da er det problemet egentlig løst. (den i sverige var billigre, men blir en del kortere reise)

Poenget med å kjøpe den i norge/sverige i stedet for england var vel egnetlig å ta den seileturen når den tiden kommer :yesnod:

Tja, har plass å sette den på land på vinteren (har en båtplass, men den båten blir lagret på gårdsplassen, så har vel rett på plass ved båthavna)

Nei, vi får legge ute en annonse ellerno hvis jeg faktisk kjøper båten om det er noe moringer til leie, båtplass pleier å være så dyrt når man må betale markedspris (snakker om neste sommer), så vet ikke hvor aktuelt det er. :rolleyes:

Redigert av multisync (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...