Jump to content

Noe som båtfolk bør besøke i London?


OT-flyktning

Recommended Posts

Skulle tro at det er noe maritimt å se på i den verdensmetropolen, den ligger jo tross alt ved kysten. Men jeg er ikke kjent der, og kan ikke hjelpe med noen båtrelaterte severdigheter  :lol:

 

Men siden ingen andre har vært innpå her, så vil jeg i alle fall si hva jeg ville gjort, selv om jeg nesten ikke tør å nevne det her. Selvfølgelig ville jeg gått på en fotballkamp :flag::lol:    

Link to post
Share on other sites

Ligger ikke Cutty Sark der da? Den må du jo se. Og Admiralitet og Greenwhich meridian merket som går i gata(er jeg fortalt)Og,og,og-det må jo være en haug med maritime ting å se der. Ikke glem å se portene som styrer vann nivået i Thamsen.

Også,itilfelle du ikke har tenkt på så forlanger baatplassens almue bilder så vi vet hvor vi skal gå.

Link to post
Share on other sites

Her i dette forum, må man selvfølgelig anbefale Grenwich når man reiser til London, der har man Greenwich observatory og streken som er nullmeridianen samt Cutty Sark, en masse gamle puber.På veien fra London Bridge (Tror det er der fra)  med ferge, masse historier fra historiefortelleren ombord.  

 

B Isfeldt

Link to post
Share on other sites

Du kan ta en tur til St. Cahterine's dock. Ikke noe stort sted, men det ligger en del tildels store båter der (kommer bare inn/ut av dokken i 2 perioder pr. døgn pga tidevann). Hyggelig å rusle rundt, det finnes en slags båtutstyrsbutikk der med div. maritime pyntegjenstander og annet - verdt et besøk. Dessuten en ok og ganske stor pub, spisesteder o.l.

 

Et alternativ søndag formiddag hvis du ikke har for tidlig flyavgang hjem. Slipper du å kjøre bilen når du kommer hjem passer det jo fint med en øl eller tre og en publunsj.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

I Greenwich ligger jo National Maritime Museum også, men hvis du skal se Cutty Sark er vel det vanskelig å bomme på.

 

PS: Pass på at "kjerringa" ikke shanghaier deg inn på nærmeste klessjappe.Det gjorde hun med meg, en plass som heter Huntsman på Savile Row. Hun skulle prakke på meg en ny dress.

2000.- for dressen... :yesnod:  

 

Her er en liste med det meste:

 

London severdigheter

Link to post
Share on other sites

Anbefalinger?

Som mange allerede har nevnt: Grenwich. Der finner du en hel masse i gangavstand som allerede er nevnt. Mitt råd er å ta en av Sight Seeing båtene ned der. Du passerer en hel masse kultur på veien, blandt annet gamle Belfast som ligger der som flytende museum. Det koster noen kroner å komme inn på Obsevatoriet, men jeg mener det er verdt det. Den berømmelige null meridianen ligger rett innafor porten, og du må løse bilett for å kunne forevige "ett bein på hver side" av messingstripa.

Første gang jeg var der tidlig i åtti-åra klarte jeg å spurte inn og bli tatt bilde av av en kamerat før jeg ble hid på hue og ræva ut igjen.

 

Har ikke vært der selv, men har hørt mye skryt om planetariet.

 

Rett nedenfor Leicester Square på vei mot Trafalgar Square (husker ikke gatenavnet) finner du mange antikvariater med bøker-bøker og atter bøker. Har finni masse gammel maritim literatur der.

Ellers kan jeg anbefale Richard Hermans "Mine gleders by" om den enda finnes. Har et paperback eksemplar i hylla om du vil låne.

 

God tur

Link to post
Share on other sites

Fint ute i det nygamle Docklands-området med havn og båter. Ellers er det mulig å ta kanalbåt (narrowboat) fra Regent Park til Camden Lock. Artig tur med kulturhistoriske glimt.

Stikk forøvrig innom Narvesen før du drar - kjøp Sailing Today eller Practical Boatowner - som har sidevis med annonser for båtsjapper, også i London-området.

Link to post
Share on other sites

Anbefales, men da helst på tider av året med noenlunde sol og varme. Og gjerne kjæresten med - romantisk tur.  :yesnod:

Gjorde dette i november i fjor. Du skal selvfølgelig være heldig med været, men det kan være riktig fint. Og helst med kjæresten, selvfølgelig!

Det er forøvrig et kanalmuseum i nærheten av Camden Lock. Jeg har ikke vært der, men jeg var en uke på kanalene i sommer - og dette er et utrolig stykke industri/kulturhistorie, vel verdt å sette seg inn i.

Link to post
Share on other sites

Mye fornuftig sagt ovenfor. Jeg var i London i sommer. Mye flott å se rent storbymessig, men hvis du er på jakt etter båtutstyr (og elektronikk ellers) kan du bli skuffet. Jeg ble overrasket over å finne ut at f.eks. digitalkamera er (stort sett) like billige i Norge som i England, - ja i noen tilfeller faktisk billigere. Etter mye utspørring mange steder, ble jeg henvist til såkalte båtbutikker i London. En artig opplevelse var en båtbutikk midt i storbyen med taukveiler i taket og lukt av tjære, men når det gjaldt gode tilbud på elektronikk ble jeg skuffet. Sjekket kartplottere, de kostet like mye der borte som i Norge. (Gamle Norge er nok ikke så fælt som enkelte sutrepaver vil ha det til ...)

 

Ellers, når det gjelder det å oppleve maritim atmosfære, så er det sagt mye bra i svarene ovenfor. I Greenwich har du Cutty Sark ja, som står på tørt land, stakkars holk.

Link to post
Share on other sites

Slips...! Nei og atter nei, jeg bruker ikke slips. Kun til høytidelige anledninger bryllup og slikt, ellers.... ALDRI...!

Etter episoden vurderte jeg sterkt å degradere henne helt ned til 2.dekkskrubb.

Og bli jaget inn på en overpriset jallabutikk for å "se" det gidder jeg ikke.

Men når de begynner å jage klessjapper, da melder jeg meg ut, da er jeg på nærmeste pub.

 

:lol::yesnod:

 

Tja & tjo. Lider vi av tvangsnevroser på et høyt plan mot alt annet enn t skjorte og ola bukse uansett anledning så er vi kanskje ikke stemmeberettigede heller? Så kvad Ørnhild nettopp.

Neida, ingen tvangnevroser mot å være litt velkledd av og til. Men å dra rundt i en sjappe hvor dresser koster £1000 og oppover, skjorter £300 og oppover er bare moro hvis navnet ditt starter med lord,sjeik eller Elton... :lol:

Link to post
Share on other sites

Her ble det etter hvert svært mange "relevante" svar til Andreas som lurer på hva han skal oppsøke av båtrelaterte steder i London ... OK, det er fredagskveld og konjakken sitter nok løst, men dette bekrefter vel (min påstand i) visse tidligere tråder om at dette forumet går mer og mer i retning av Off Topic, Off Topic, Off Topic, akk ja ...

Link to post
Share on other sites

Etter episoden vurderte jeg sterkt å degradere henne helt ned til 2.dekkskrubb.

 

:lol::yesnod:

Her må du overveie kvaliteten på kjøttkakene sett i forhold til ulempene med dressering.

Følsomme saker dette her.  :drink: :drink: :drink: (Utsagnet akkopagnert av ilter knurring fra Ørnhilds godstol) Det beste er nok å gå fremad.I alle retninger. :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...