Jump to content

Alminnelige regler i gjestehavn og skikk og bruk/ etikette.


Eureka

Recommended Posts

I løpet av sommeren har jeg besøkt en håndfull gjestehavner på vest- og sørlandskysten, både med 43 fots seilbåt og 31 fots motorbåt. Noen steder er det fine og tydelige oppslag om regler i havna. Andre steder er de både mangelfulle og fraværende, slik jeg mener de er her i Ålesund ( Brosundet) -som seg hør og bør har sunnmøringene nærmest nøyd seg med å opplyse HVOR man betaler :)

 

Etter å ha ligget ved kaia i Ålesund noen dager i tilknytning til helgen som nettopp har passert, så har jeg gjort meg noen tanker om sunnmøringers atferd i havn. Fristlesen er stort til å forfatte et leserinnlegg i lokalavisa om skikk og bruk samt etikette i gjestehavn.Det jeg har observert av atferd, finnes naturligvis langs hele kysten, men jeg synes jaggu at det er bedre opptreden andre steder enn her i byen.

 

 

Det hadde derfor vært fint med innspill fra båtfolket her. Jeg tenker da på konkrete alminnelige regler og god skikk og bruk.( opplevde historier kan utelates for at det hele skal bli oversiktlig)

 

Fyr løs! -kom med det "du" mener er god skikk og bruk og god etikette!! Dette er nok en tråd hvor mange ferske båteiere kan lære litt av....og sikkert noen som har hatt båt lenge..

Link to post

Så starter jeg med innseglingen, kom gjerne med kommentarer:

 

-Slakk ned i god tid før du nærmer deg kaiomådet for å unngå unødige bølger for båtene som ligger til kai. Passer båter og brygger i laveste hastighet hvor manøverevnen er tilstrekkelig.

 

-Snik ikke i køen, om du ser andre båter som ligger utenfor en ledig kaiplass og klargjør fendring, da er det hans plass. Om havna ellers er full og det lar seg gjøre, avtal heller om hvem som skal ligge innerst og ytterst, da med tanke på størst og minst båt, god plassutnyttelse og hvem som skal ligge langst.

 

-Ser du deg nødt til å ligge utenfor en annen båt, vis at du faktisk har tenkt til å fendre din egen båt, TILSTREKKELIG og FØR du legger deg inntil.

 

-Spør om du får ligge på utsiden. Selv om man i utgangspunktet ikke kan nekte deg det (så fremt havnereglene sier noe annet) er det godt etikette å spørre om det er "ledig". Man gjør da det når man setter seg på bussen også, selv om du selvfølgelig får lov)

 

-En betydelig større båt bør ikke legge seg utenfor en mindre båt. Er det eneste mulighet, bytt plass.

 

-Spør om når den andre båten skal forlate havna, og fortell når du har tenkt til å gå. Gjør avtaler.

 

-Spør om båten på innsiden ønsker at du også fører eget tau i land, akter og forut, om ikke den innerste båten selv uttrykker dette ønsket. Hensikten er å stive av rekken som kan bygge seg utover i løpet av kvelden og redusere belastningen på båter innenfor. Endring i vindretning om natta og når du selv ikke har tilsyn med båten, kan føre til betydelig skade på andres båter.

 

-Meddel hvor lenge du har tenkt til å ligge. Heng lapp i vinduet med ditt telefonnummer du kan nås på. Vær klar til det tidspunktet det er varslet at noen skal forlate rekken.

 

-Om ikke andre båteiere opplyser dette, spør hvor de foretrekker at du går over båten deres. Opplys hvor du ønsker at andre skal gå over båten din.

 

-Om det er tørt vær, passer andres båter UTEN sko. Stilettheler er forbudt. Ved regn eller fuktig dekke er det intet i veien for å ta av seg sko og sokker.

 

-Gå rundt hele båten om du må passere forut på seilbåter. Snarveien over dekk er dårlig deal. Husk at du går nærmest over stua til folk.

 

-Beveg deg rolig på andres båter. Å hoppe skaper fort plagsom bevegelse i andres båter. Dette gjelder særlig etter nattero.

 

-Fest og musikk er lov, men det er også lov å ta hensyn til annet båtfolk.

 

-Som båteier har du plikt til å informere DINE gjester om nødvendige regler for ferdsel over andres båter. Om dine uerfarne gjester skal passere andres båter fra land, og ut til din, kom dem i møte og hjelp til.

 

-Dersom du allerede ligger til kai, havna er full og det ikke er ledig kaiplass, vis at du er villig til å ha andre båter utenfor deg ved å reise deg og gi signal om at her er det ledig. Dette selvfølgelig dersom båten som kommer til havn er av en slik størrelse at det passer seg at den ligger utenfor din.

 

-Ta imot tampen, tauet, til båter som kommer. Særlig gjelder dette dersom andre skal legge seg utenfor deg, ved vanskelige vind og strømforhold, trange plasser, dersom båtfører er alene eller du ser at kona, eller andre, er skremt ut på dekk og åpenbart føler seg ukomfertabel med situasjonen. Det er opptil flere som kommer til en gjestehavn for første gang i sitt liv, hver dag. Husker du din første gang? En dag er det du som trenger hjelp, da er det godt å se noen stå klar på kaia eller en annen båt.

 

-Hjeper du noen til kai, er dette en god start på et godt naboforhold og gode båtprater på brygga. Du får tilbake den respekten og hjepen du gir andre, vanligvis.

 

-Respekter havnesjefen.

Link to post

PS, har du hund så husk å lever denne på kannel før båttur.

 

 

PS, har du barn, støyende drittunger, så husk å lever dem på kostskole før båttur.

 

Jeg ser at i hvert fall ett av disse inleggene er ment humoristisk, men ingen røyk uten ild heter det.

Sympatisk virker det uansett ikke og jeg håper dette er et utslag av at man sitter foran en PC og ikke i båten i en havn !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Greit om små båter ikke tar opp de største båsene på flytebrygga. HAr flere ganger vert ute for at jeg ikke får plass pga dette.

"Små" båter ligger i båser som er neste dobbelt så store som det de trenger, samtidig som det er flere ledige båser like ved som er beregnet for mindre båter.

Enig, men du skal ikke se bort fra at de små båsene var opptatt da den lille båten kom.

Link to post

christensenleif,synes du det har diktatoriske tendenser? det synes jeg du kan redgjøre for litt nærmere. Ta gjerne for det punkt for punkt, så skal jeg vurdere å moderere meg.

 

-det ser kanskje ut som strenge regler jeg ønsker å praktisere, men er det ikke i bunn og grunn dette som går ut på å hjelpe ta hensyn og ha en god tone i havna?

Link to post

-Respekter havnesjefen.

 

Hadde noen dårlige dager i Florø i sommer, havnesjefen gjorde prinsipp av regler..

Vi lå longside i en halvfull havn i Florø, så kommer sjefen og maser om at vi må snu te hekken inn, spurte om det ikke var mulig å ligge

longside, siden det var meldt mye vind fra nord-nordøst (20 m/s).. vår argumentasjon gikk på at vi ikke tok opp mer plass ved å ligge

longside, siden vi var 3 båter utenpå hverandre, og selfølgelig at det var bedre med vinden i baugen og ikke rett i siden.. !!

 

Han klarte ikke bruke sunn fornuft, då svartna det for oss.. (spesielt siden vi ble kalt drittunger fordi vi stillte spørsmål

med grunnlaget for å absolutt snu båtene.. )

 

Så jeg synes noen av disse havnesjefene skal gjekke seg ned ett par hakk og behandle oss som gjester, siden vi tross alt er det. Betaler mange steder

dyredommer for å ligge te kai!!

 

(litt spent på kor gammel eg må bli før eg ikke er drittunge lengre? )

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post

jo ser den, mtp havnesjefers urimelighet. Slikt gjelder jo begge veier, fleksibilitet og rimelighet.

 

For å ta grunnlaget for disse "diktatoriske" regler jeg tydeligvis har satt opp, så ramser jeg litt opp erfaringer og observasjoner i løpet av en ekstra lang helg, hvpr jeg åpenbart mener at mengel på skikk og bruk fører til grums...

 

-Var alene i båten og hold på å fendre og gjøre klart tau i båten, mens jeg lå like ved en plass som snart skulle bli ledig. På grunn av kraftig vind tok det litt ekstra tid..dog bare ett minutt ekstra. Idet båten som lå til kai forsvant, kom en litt mindre båt og tok plassen. Må si jeg bli litt forbanna. Han som snappet plassen så ALDRI direkte på meg, før en person på brygga som tok imot tampen for han, tydeligvis sa at jeg sannsynligvis var først i tid, best i rett. Da snur han seg og spør om jeg vil ligge på utsiden. Så det løste seg, men han måtte bli minnet på det.. Fant meg senere en bedre plass inntil kaia lenger inne i hvana.

 

-Jeg registrerte stor mangel på tau i land fra båter som lå utenpå hverandre. Værmeldingene var ikke de beste mtp vind om natten. Siden jeg lå innerst informerte jeg de utenfor meg om at det hadde vært lurt om flere hadde eget tau i land, ihvertfall hvis det blåste opp. Joda, det var greit. Ble det gjort, nei. Så planen, om det blåste opp, var å ta mitt ekstra 25X2-metertau, og sikre båten utenfor meg, for da å avlaste min egen.

 

-Registrerte flere båter som lot vær å fendre før de la seg inntil andre båter. Dette tross vind og ingen som tok imot. Hva folk gjør når de legger seg som innerste båt longside, er opp til dem, men utenpå andre båter, da er det lov å mene noe om det... Kommer det en båt som vil legge seg utenpå meg, uten fendere, så skubber jeg unna og ønsker velkommen tilbake når det er gjort. Alternativt spør jeg om de vil jeg skal fendre først, hint hint... da kommer fendrene fort frem.

 

-Gjentatte observasjoner av stilettheler klyvende over dekk på en seilbåt på naborekka..

 

-Hopping fra brygge og over på badeplattform.

 

det var noen eksempel...

Link to post

som sagt er jeg i all vesentlighet enig i denne regel ramsen. Men er ikke så sikker på hvordan det vil gagne saken å diskutere opp og ned i dette fora. Her inne er det stortsett folk med folkeskikk?

(alle som legger seg utenpå meg MÅ feks ha fender klar!) Tviler på at det hjelper å slå opp regler på kaien!

 

Hva med ett skikk og bruk kapittel i båtførerprøven pensum? Da vil i hvertfall den oppvoksene generasjon få dette med seg..

 

 

PS jeg synes havnesjefen i florø er hyggelig, jeg fikk samme pålegget en gang da jeg ikke var klar over dette (akkurat ankommet)

Link to post

Så dere visste om reglene, men ga f... i å følge dem selv om dere fikk beskjed om det? Modent gjort..

 

 

Dersom forholdene var som beskrevet at de ville få 20 m/s rett i siden så er det mye bedre sjømanskap å legge seg longside og få vinden forfra.Dette var i så fall veldig modent gjort. Og muligens en umoden havne"kaptein".

 

Det var slik vi tenkte og.. siden det ikke er tilrettelagt for annet enn at innerste båt skal fortøye i bryggen så skal alle andre henge på denne med hekken

inn.. og vi lå oss slik ja, men spurte når han kom om det gikk greit grunnet værmeldingen OG tilnærmet tom havn!!! men han ville ikke høre på oss engang!

 

Det lå noen båter med hekken inn, og de var veldig enig med at det ikke var tilrådelig med enda 15 tonn på utsiden av dem..!

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Vi lå longside i en halvfull havn i Florø, så kommer sjefen og maser om at vi må snu te hekken inn, spurte om det ikke var mulig å ligge longside, siden det var meldt mye vind fra nord-nordøst (20 m/s).. vår argumentasjon gikk på at vi ikke tok opp mer plass ved å ligge longside, siden vi var 3 båter utenpå hverandre, og selfølgelig at det var bedre med vinden i baugen og ikke rett i siden.. !! Han klarte ikke bruke sunn fornuft, då svartna det for oss..

 

Her vil jeg forsvare havnesjefen, ikke at kanskje var grinete, men hans avgjørelse om at dere måtte snu båtene. Jeg var vitne til en lignende episode i Hunnebostrand Sverige i sommer. Der skal alle båtene ligge med baug/hekk inn og fortøying i liner/bøyer eller med eget anker, pluss at det er noen få longsideplasser for de riktig digre båtene. Det hadde blåst godt med full havn, men så slapp vinden noen timer og det ble en del ledige plasser. Dermed kommer det en gjeng på 3 båter i følge og legger seg longside utenpå hverandre, de gule båtene på skissen.

 

longside1.png

 

Dette ble oppdaget av havneverten, en blid ung kar som straks ba de tre godt voksne gubbene å snu båtene. Makan til grinete gubber. Men havneverten ga seg ikke, og de forhalte surmulende til slutt.

 

Og havnen ble selvfølgelig full med meldt kuling. Ikke ville jeg likt å ha hverken den grønne eller den røde båten med baugene og hekkene til gubbejengen inn i båtsiden da kulingen kom inn senere på kvelden slik neste skisse antyder.

 

longside2.png

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...