Jump to content

Alminnelige regler i gjestehavn og skikk og bruk/ etikette.

Eureka

Recommended Posts

Faktisk så kunne det vært en ide at enkle skikk og bruk-regler nedtegnes på et informativt flygeblad som deles ut når man betaler havneavgift. Greit nok at det er for sent angående fendring siden båtenen allerede ligger til kai, men til neste gang...

Et informativt skriv om normal høflighet og etikette forebygger jo også en del gruff og uvitenhet. Er det noen som har en link til noe slikt? -et slags "gjestehavnens 10 bud"?

Nå har det seg slik at her i Ålesundstraktene er det rimelig høy "nybåtfaktor", både når det gjelder kunnskap og blankpollert gealcoat. Tipper 90% av alle båtene som lå i brosundet denne helga var nyere enn 2003modeller.

Jeg ser frem til at planene om fornying av gjestebryggene i indre del av havna blir gjennomført.

problemet i Florø er at det ikke er noen mulighet for å fortøye baugen..

Er det dårlig feste for anker i havna? Eller er det ikke lov å ankre? Om det forlanges at man ligger med hekken inn ser jeg det som en selvfølge at det enten er gode ankringsforhold eller utlagt blåser å fortøye i.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Grilling er fint. Sålenge det ikke sperrer for fri ferdsel langs brygga. Ofte føler man at man trør igjennom et middagsselskap, der man sitter i ring rundt grillen. Og at man slipper etterpå å vasse i utbrukte engangsgriller på brygga/i fjæra. Altså normal folkeskikk som gjelder :wink: ...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Grilling er fint. Sålenge det ikke sperrer for fri ferdsel langs brygga. Ofte føler man at man trør igjennom et middagsselskap, der man sitter i ring rundt grillen. Og at man slipper etterpå å vasse i utbrukte engangsgriller på brygga/i fjæra. Altså normal folkeskikk som gjelder :wink: ...

Kjetil S

Akkurat dette med at enkelte tar seg til rette med bord og stoler på brygga er noe dritt. Føler ofte jeg må trakke midt gjennom "guttegjengen grei" som har okupert brygga med kauking og skrål. Har inntrykk av at det er en del båteiere som har sine "stamsteder". Kanskje går det en båt dit allerede på torsdagen og tar av plass til resten av følget, som kommer etter arbeidstid på fredag. De har det selvfølgelig morro, og flirer godmodig til de ukjente stakkerene som må balansere seg forbi alt inventaret de har dratt ut på brygga. Har inntrykk av at desse folkene forflytter seg maks 10-20 nm på fredagen, putrer seg hjem samme turen på søndag - helg etter helg. Har hatt lyst flere ganger til å spørre hvorfor de ikke har campingvogn med spikertelt i stedet :headbang:

Redigert av JonInge (see edit history)

Akkurat dette med at enkelte tar seg til rette med bord og stoler på brygga er noe dritt. Føler ofte jeg må trakke midt gjennom "guttegjengen grei" som har okupert brygga med kauking og skrål.

Har du vært mye på Østre Bolærne i det siste? off season veldig bra plass. I hovedsesongen håpløst. Må nærmest trenge seg fram på flytebrygga.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

en kan ikke ankre, fordi fortøyningene til flytebryggene ligger mellom dem..

Her er bilde av havnen:

http://www.florevika.no/bilder/2007/02_florevika2007.jpg

Det er slik at i deler av havnen er det ikke tilatt å ligge longside. I disse områdene er det uteriggere med gjevne mellomrom.

prinsippet blir da å ligge 3-4 båter på hver uterigger med hekken/baugen inn. Spring og baugfortøyning på nabobåt. Er sikkert mangen meninger om dette, men slik er det i Florø og noen andre steder. Er vel ikke noe værre en å stable i bredden longside?

Har lagt der noen ganger de siste årene, men det har aldri vert noe problem. (senest i April)

(har ikke studert bryggefortøyningene, men har ikke sett ankring forbudt skilt som jeg husker)

Redigert av Junke (see edit history)

Jeg synes det stort sett går greit men det er enkelte gjengangere som irriterer:

• Folk som holder av plasser til venner og bekjente

• Folk som forlanger at jeg skal flytte meg fordi de har større båt og gjerne vil ha den fine plassen jeg har fått meg

• Folk som ikke villige til å dele på landstrøm (begrense eget forbruk så vi andre kan få litt også)

• Havnesjefer som gir fullstendig f.. i alt bortsett fra å kreve inn betaling

Når jeg leser denne tråden så slår det meg hvor fantastisk flott ordning de har i Grimstad. Altid 2-3 havnevakter tilstede som henviser plass og forsøker å imøtekomme behov. Flotte sanitærforhold og meget hyggelig stemning i havna for øvrig. Her er det lov å ta seg "en skarp en", men bråk og fyll slåes ned på og tilates ikke. Havnevaktene benytter kanal 12 på VHF og ønsker gjerne at man kaller de opp(Grimstad Havn) litt før anløp, slik at de kan forberede seg på akurat den båten du kommer med. Jeg har til gode å se at de har avvist en eneste båt. En av fordelene med dette er jo at de legger båtene fornuftig slik at det ikke blir noe "tomrom" i havna.

Gratulerer Grimstad :flag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

En til Bliss X.. Veldig ofte er de som fortøyer longside av en eller annen grunn plassert midt på brygga. Dette blokkerer ofte resten av brygga for longside fortøyning og ber man dem forhale litt slik at det blir plass til en til er dette meget vanskelig. Forøvrig synes deg mange havnevakter gjør en for dårlig jobb i forhold til at vi jo betaler (ofte dyrt) for å besøke havna. De er ofte yngre sommervikarer som har liten eller ingen erfaring med hverken båter eller fortøyning. Er kun tilstede for å kreve inn penger. De bør ofte ha bedre overikt over trafikken i havna, hvem som kan ligge utenpå hvem hvor tett det skal fortøyes, hvordan det skal fortøyes o.s.v.

I Byxlekrok på Øland i fjor sommer ville jeg legge meg utenpå en annen. Han ville tydeligvis ikke ha det, havnevakten så hva som skjedde, ga longsideliggeren beskjed om at han skulle ha meg på utsien. Fyren nektet fremdeles og ble ønsket velkommen tilbake ved en senere anledning av havnevakten. Jeg mener ikke at havnesjefer skal opptre som små bryggenazier men de bør ha litt mer tyngde enn en tilfeldig 16 åring på sommerjobb.

Når jeg leser denne tråden så slår det meg hvor fantastisk flott ordning de har i Grimstad.

:yesnod: Har samme oppfatning av Grimstad, ypperlig service av havnepersonellet! Jeg er ingen storforbruker av gjestehavner, men i sommer prioriterte vi bybesøk i Grimstad fremfor sterk kuling ved Torungen.... Når vi ankom havnen ble vi henvist til en fin båtplass tilpasset vår båt. De unge havnevertene var veldig hyggelige, hjalp sågar til med fortøyningen. Veldig god stemning i havnen.

Skål for sunn fornuft, joda.

Men noen punkter krever litt mer aktiv hjernebruk og skogsmatroser trenger påminnelser om sko og sand og myk og langsom listing over andre båter, særlig etter ro.

Fortøyning:

Tar også aktivt ansvar for andres båters fortøyning der vi ligger utenpå.

Forskyvningene kan bli større enn mange ferskinger forventer seg. Legger gjerne et ekstra av mine egne fendre på andres båter hvis folket er utilgjengelig.

Likeens strammer tau eller legger til et ekstra.

Får neppe glorie av dette, men det krever at et par hjerneceller samarbeider og det er vesentlig enklere hvis man faktisk har hørt om slikt.

(Båt)dannelsen utvikles så lenge vi lever!

Langsom manøvrering, om mulig:

Noen tror at de må ha stor fart for å opprettolde "styrefart" uansett, også med lite strøm eller vind.

Takk til Eureka (gr. hevreka = jeg har funnet det) for fin tråd.

Her skal det bli mye fint å oppfriske når mange bidrar.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Riktig riktig ang. Eureka... Arkimedes var en klok mann :) Det han fant ut mens han lå og duppet i badekaret er jo grunnen til at båtene våre flyter!

Er enig med deg, og derfor jeg skriver dette. Ja, mye har med enkel folkeskikk å gjøre, og man kan oppsumere det med "gjør mot andre slik du vil andre skal gjøre mot deg". Dog, det hjelper ikke om ingen tenker den første tanken, gir den første hjelpende hånd. Jeg har troen på at min atferd i havna smitter på andre, på ondt og godt.

En gang fikk jeg kjeft for at jeg tok imot på brygga, det skulle han klare utmerket godt selv, mente han. Men han hadde hverken tamp eller fendre klar...og da han deisa inn i brygga (hadde alt for stor fart) fikk jeg det stygge blikket. Kom i prat med han siden, hvorpå han fortalte at det var hans første gang i båt og syntes det var ubehagelig å få hjelp. Han beklaget sin oppførsel, for han trodde ikke det var vanlig å få hjelp til slikt... Og jeg kom til å være en innpåsliten jævel som skulle belære han. Dagen etterpå spurte han om hjelp til å legge fra kai :) Tror han i all fremtid kommer til å ta imot nye båter til havna når han ligger nermest.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...