Eureka Svart 1.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Slik det er i dag så er det jo rimelig mange som har med seg gummibåt/ lettbåt med årer eller motor som fremdrift. Om man ligger langt ute på ei rekke med 6 til 15 båter, vil det ikke da være gunstig om man benyttet seg av den for å komme i land? vil ikke det være en fin måte å redusere tråkkinga på båtene, hensynsfult.. Jolla kan jo ikke bare til bruk for ungene som skal frese rundt og lage bølger og KONTINUERLIG motordur. En annen ting til diskusjon er om det er riktig at man skal betale full havneavgift om man ligger båt som f.eks. nummer 10 på rekka og får hverken vann eller strøm til båten. Sitér dette innlegget Link to post
staffe Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Hund på kennel-.. den håper jeg var ironisk.. Unødvendige bølger, grei den, "unødvendig motordur" -ok kanskje, men JEG tror mange burde gå litt inn i seg selv og være litt mere imøtekommende, nevner verken båttype, alder, sted eller kjønn, men tror mange skulle ønske de nærmest hadde brygga for seg selv, (burde kanskje heller sotte i ei campingvogn i skogen sammens med svigers).. Jeg mener at detaljer rundt god oppførsel er helt ok, selv om dette burde være ganske lett å forstå selv, ta i mot andre og ta i mot hjelp, komme i prat med, vise hensyn, men samtidig kunne tørre å røre på seg, burde ikke dette være en selfølge når så mange med "samme interessen" er samlet ? Dette er bare tanken som slo meg som "fersk båteier".. -har alltid spurt om jeg skal hjelpe/ta i mot når jeg har vært til stede når noen legger til et sted jeg har oppholdt meg.. Litt ut av kurs kanskje: men når en med fiskestang ved brygga/et berg bare må gi opp pga noen herjer villmann med vannski like utenfor fram og tilbake, da har du ikke mye respekt for andre, tenker jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
SeaQueen Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 (redigert) Staffe: Jeg synes mannen med fiskestanga virkelig viste hensyn og respekt, jeg! I og med at han gikk og lot de andre holde på! Redigert 2.September.2010 av Kaptein Jarle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 (redigert) Løfter denne tråden etter en underlig episode i Kristiansandskjærgården i går. Var en liten tur innom Dvergsøya i byfjorden. Det har vært smått med bryggeplass der og kun plass til en 4-5 båter som kun kan ligge longside til bryggene. Denne dagen var det ikke flere plasser igjen på bryggene. Jeg er vant til at når det er fullt i slike havner, så er godt sjømannskap å legge ut fendre og legge båter utenpå hverandre. Det var imidlertid ikke folk i båtene og jeg fendret godt og la meg inntil en av disse for en kort tur i land. Etter en stund hører jeg et rabalder av en annen verden. En av eierne kjefter og smeller og vil ha seg frabedt at noen legger seg innpå hans båt. Jeg prøver å forklare at det ikke var folk i båtene og at der jeg ferdes er det vanlig skikk å bruk at man legger seg utenpå hverandre. Men nei, fyren i en NB 820`en hadde stått opp på feil bein og fortsatte sirkuset. Det var åpenbart ingen arena for dialog, og det var bare å løsne fortøyningene og tøffe videre. Hvordan ville dere håndtert en fyr som dette?? Redigert 19.Juni.2011 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Den fyren med nb820 hadde jeg nok ofret et røykbluss på, inn i kabinen hans.... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Fantastisk innlegg i en tråd om skikk og bruk/etikette! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lars H. Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Den fyren med nb820 hadde jeg nok ofret et røykbluss på, inn i kabinen hans.... Og det skulle liksom være bedre oppførsel enn fra han som ikke ønsket båter på utsiden av seg av en eller annen grunn? :headbang: Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Spinnaker Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Løfter denne tråden etter en underlig episode i Kristiansandskjærgården i går. Var en liten tur innom Dvergsøya i byfjorden. Det har vært smått med bryggeplass der og kun plass til en 4-5 båter som kun kan ligge longside til bryggene. Denne dagen var det ikke flere plasser igjen på bryggene. Jeg er vant til at når det er fullt i slike havner, så er godt sjømannskap å legge ut fendre og legge båter utenpå hverandre. Det var imidlertid ikke folk i båtene og jeg fendret godt og la meg inntil en av disse for en kort tur i land. Etter en stund hører jeg et rabalder av en annen verden. En av eierne kjefter og smeller og vil ha seg frabedt at noen legger seg innpå hans båt. Jeg prøver å forklare at det ikke var folk i båtene og at der jeg ferdes er det vanlig skikk å bruk at man legger seg utenpå hverandre. Men nei, fyren i en NB 820`en hadde stått opp på feil bein og fortsatte sirkuset. Det var åpenbart ingen arena for dialog, og det var bare å løsne fortøyningene og tøffe videre. Hvordan ville dere håndtert en fyr som dette?? Jeg har dessverre vært i samme situasjon en gang, og det kommer vel neppe som et sjokk at jeg ikke ga meg Mannen eide jo ikke brygga, og da må jo også han rette seg etter havneregelementet og la andre legge til utenpå sin båt. I tilfellet jeg var utsatt for fikk jeg tilslutt tak i Havnevakten, som fortalte den sure kællen at om han ikke lot oss utenpå ligge kunne han bare løsne fortøyningene og reise. Dette var forøvrig på Østre Bolærne, og mannen hadde en Unique 833 (tror jeg det var) og var en superkverulant av de absolutt største jeg har møtt. Det var jo ikke bare jeg som lå utenpå han, men etterhvert 3 båter til, som han mente alle skulle vekk i tilfelle det kom noen han kjente. Slike rævhål som ikke tåler andre folk, og oppfører seg slik, bør ikke ha båt, og iallefall ikke ligge i gjestehavner!!! Ser man andre BPère som står i dritten til knea på denne måten, og har møtt en slik kverulant som har stått opp med feil bein og vil ha oss fjernet, så trå hjelpende til og still deg bak vedkommende. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Jawik Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Ser man andre BPère som står i dritten til knea på denne måten, og har møtt en slik kverulant som har stått opp med feil bein og vil ha oss fjernet, så trå hjelpende til og still deg bak vedkommende. :thumbsup: Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
salti Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 har selv en liten båt. når havna er nesten full og det er lite plass i gjen så tar man SELFØLGELIG den siste ledige plassen om den er stor. hvis nestemann som har en stor båt hoderystende betrakter min 22`skute og min gode plass uten å vite hvorfor jeg har tatt akkurat denne plassen så får han akseptere at her er faktisk fullt,og god tur videre. det er vel ingen som forlanger at man må flytte poloen sin på en full park plass fordi en med van syns du ikke trenger plassen du betaler for? har også sett at båter som reiser i sammen sender ut en rask "hare" i forveien og holder av flere plasser med tau,skrå fortøyning,til resten av følget kommer 2t senere. kjekt å ligge longside m kjente men det er ikke farlig å få en ny "fremmed" inn i klubben har selv ofte hatt veldig koselige turer med ukjente som naboer. så min oppfordring er hjelp fremmede skumlinger inn i havna og ikke tro at minstemann av båtene har tatt gromplassen for å irritere... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 For egen del kan jeg ikke fordra å ha andre båter på utsiden med "restaurangjester" som stadig vekk tramper over min båt. Derfor legger jeg meg aldri kailangs i gjestehavner i høysesongen. Nå er vel kanskje dette med å ligge utenpå hverandre noe som er mer typisk for seilebåter enn for oss med motorbåt. Seilerne er stort sett ute og seiler hele dagen og nærmest forlanger å få plass for et sted å sove om de så kommer til havn sent på kvelden. Vi oppsøker imidlertid havner hvor vi trives og gjerne ligger flere dager. Dette har vi tatt konsekvensen av og tilbringer ferien i august etter fellesferien. I juli bruker vi stort sett ikke båten. Ut i august er det faktisk mulig å ligge kailangs i Smögen uten å ha noen på utsiden og enda er det ledige kailangsplasser. Da inviterer jeg IKKE ved å henge ut fendere! Og jeg er ikke folkesky, - for all del. Å ligge side om side med baugen mot land i en full havn, er bare trivelig om det er motorbåter eller seilere på sidene. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Spinnaker Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 har også sett at båter som reiser i sammen sender ut en rask "hare" i forveien og holder av flere plasser med tau,skrå fortøyning,til resten av følget kommer 2t senere. Dette er faktisk et problem i ferien!!! Det er ikke lov til å holde av plasser, og dette må vi alle respektere Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Victora III Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 (redigert) Oppfatter at Haraune overdriver som en spøk her, og det må være lov. Jeg vil påstå at jeg gjennom mine 20 år på sjøen møter 98% hyggelige og imøtekommende folk. Jeg rister bare på hode av de 2% som av en eller annen grunn har behov for å forsure flotte dager på sjøen for seg selv om andre. Nå skal det presiseres at dette dreier seg ikke om en gjestehavn, men en vanlig uthavn med brygge. Det må også legges til at Kristiansand kommune i disse dager ferdigstiller et flott bryggeanlegg et steinkast fra disse omtalte bryggene som blir et flott tilbud til båtfolket. Det er vel også en kompensasjon for at kronprinsparet får disponere ytterste del av Dvergsøya i sommer. Det ligger med andre ord til at vår underlige venn i NB 820 `en må finne andre steder å få utløp for sin frustrasjon ;-) Redigert 19.Juni.2011 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Slik er det ikke lov å fortøye TØNSBERG: Det er ikke tillatt å fortøye båten langsmed Brygga i Tønsberg, men mange gjør det likevel. Det skal fortøyes med baugen inn mot Brygga, forteller havnesjef Per Svennar til tb.no. Likevel gir mange blaffen i å følge skiltingen som forteller hvordan man skal fortøye. Det betyr dårligere kapasitet. Det liker Svennar dårlig. – Grunnen til at alle skal ligge med baugen inn, er at det blir plass til flest mulig båter, forteller han. Vil unngå festebåter Men det er også en annen viktig grunn, sier havnesjefen. – Det er også et krav fra politiet at båtene ikke skal ligge sidelengs. Dette fordi det ikke skal bli en festeplass langs Brygga, forteller Per Svennar. Han oppfordrer alle til å følge reglene. http://tb.no/nyheter/slik-er-det-ikke-lov-a-fortoye-1.6312952 ________________________________________________________________ Kanskje noe vi burde legge oss på minnet i sommer, så blir det plass til flere av oss Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Mouche Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Noen som legger merke til hvilken båttype som gir f...n? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Spinnaker Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Noen som legger merke til hvilken båttype som gir f...n? Usikker. Men ser at det er både badeplatform og fly representert. Hva ville Astor sagt tro, hmmm.....? Nei, jeg tror ikke vi skal sette noen i bås, men heller la fotografiet tale for seg selv Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Jawik Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Kan det være BINGEBÅTER på bilde... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Lars H. Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Og så er det vel så tidlig på dagen at pinnebåtene ikke er kommet og lagt seg i mange lag utenpå de båtene som allerede ligger der! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Spinnaker Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Kan det være BINGEBÅTER på bilde... Ser ingen BINGEBÅTER der. Og så er det vel så tidlig på dagen at pinnebåtene ikke er kommet og lagt seg i mange lag utenpå de båtene som allerede ligger der! Lars H. Nei, de ligger alltid i gjestehavnen. Legger de seg longside er det fare for at kjølen går i bunnen, så det er ikke å anbefale. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Enzo Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Hvordan ville dere håndtert en fyr som dette?? Hadde oversett han og ferdig med den saken Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2011 Hvordan ville dere håndtert en fyr som dette?? Antakelig som deg. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 (redigert) Vi gjør som Lars H. Vi legger oss aldri slik til at vi får folk tråkkene over akterdekket. Den vesle private plassen vi har ombord er forbeholdt oss. Men vi ligger gjerne i bås med folk rundt oss. Det er vel greit å velge selv om man ønsker folk over båten eller ei. Redigert 20.Juni.2011 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Med vind Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Det er utrivelig med eksos i cockpiten, så at man ikke lar motoren gå på tomgang etter at fortøyningen er på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Snakket nettopp med en kompis som har ligget i gjestehavna i Kristiansund i helga. Lørdagskvelden var det full fest på fire båter rundt han til langt på natt. Den ene nabobåten hadde to små barn ombord i tillegg. En kvier seg litt med å konfrontere fulle, store sterke menn i sin beste alder når en selv er over seksti og kun vil ha nattero... En ting er at de sitter ute og prater, kauker og hyler, men i tillegg skal det også spilles høy musikk som ingen hører på??? Hvorvidt han hadde snakket med havnevakta om saken vet jeg ikke. Søndag ut på dagen dro de feststemte hjem, sikkert godt fornøyd med ei super helg. Jeg opplevde det samme på Veiholmen på Smøla for tre år siden. Finn Kalvik hadde konsert, og en gjeng laksemillionærer fra Hitra fortsatt med allsang av Finn Kalvikl-låter til den lyse morgen fra flybridgen som raget høyt over oss andre dødelige. Her nyttet det ikke å be om ro, de var så oppslukt i sin egen fortreffelighet at tanken på at andre fant deres væremåte ubehagelig var helt fraværende... Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Jeg synes da vi bør tåle litt sang, dans, festing, skrik og skrål, og musikk. Man kan heller ligge å nyte lydene i køya og tenke tilbake på tiden man selv var ung og vill, og så sovner man med smil på munnen. Derimot er grensa nådd om det blir slossing, eller at noe blir ødelagt, herverk, eller annet tull og fanteri!!! Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.