Jump to content

Alminnelige regler i gjestehavn og skikk og bruk/ etikette.

Eureka

Recommended Posts

Lå selv i en gjestehavn i helga med barn med. I 8-9 tiden om kvelden kom en feststemt gjeng i en snekke å la seg på siden av meg. Ingen av de ombord kan vel sies å være såpass edruelige at de burde føre båt. For å fortøye der de skulle, måtte de ha noe lengre enn de tau endene de hadde. Jeg lånte dem en lang, ny kveil som jeg nettopp hadde anskaffet meg. Når jeg tok kvelden i 02-tiden, gav jeg dem litt humoristisk beskjed om at nå trengte jeg sjønnhets søvnen min.

Neste morgen når jeg tørnet til i 8 tiden var fuglen fløyet og madam'n gliste av min godtrohet ang utlån av fortøyning. Litt småsur går jeg ut på badeplatten og der ligger den forsyne meg fint oppkveilt!!

Jeg synes da vi bør tåle litt sang, dans, festing, skrik og skrål, og musikk. . Derimot er grensa nådd om det blir slossing, eller at noe blir ødelagt, herverk, eller annet tull og fanteri!!!

Støtter den med en viss grense på høyde på musikken , noen steder har mer festing og da er det jo bare å styre unna hvis man ikke tåler litt lyd.

Til eksempel legger jeg meg ikke til i Tønsberg i høysesong hvis jeg ser for men en stille kveld med en god bok og legge meg å sove uforstyrret fra tidlig kveld...

Blir litt det samme som å kjøpe /leie leilighet over et diskotek og klage på støy når du har flyttet inn :rolleyes:

Jeg synes da vi bør tåle litt sang, dans, festing, skrik og skrål, og musikk. Man kan heller ligge å nyte lydene i køya og tenke tilbake på tiden man selv var ung og vill, og så sovner man med smil på munnen. Derimot er grensa nådd om det blir slossing, eller at noe blir ødelagt, herverk, eller annet tull og fanteri!!!

Tja, ligger du f.eks. i Strömstad blir det nesten litt irrelevant hva folk holder på med i båtene så lenge alle utestedene er åpne ... man må vel bare se an forholdene der man ligger, er det en stille havn passer det antagelig dårlig å sitte oppe til langt på natt og skråle av full hals.

Har ikke noe imot at vi minner hverandre på spilleregler som gjelder for god folkeskikk i havnene. Hva som ER god skikk/bruk og etikette kan vel likevel komme litt an på "øyet som ser". Listen til Eureka (i 3. innlegg) var lang, men etter min mening ganske god.

Det jeg likevel vil stille et spørsmålstegn ved er:

-Om det er tørt vær, passer andres båter UTEN sko. Stilettheler er forbudt. Ved regn eller fuktig dekke er det intet i veien for å ta av seg sko og sokker

Det med stilettheler er jeg enig i, men kan man forlange at seilskoene må av for å kunne passere over dekket til naboen? Tåler ikke dekket å bli gått på med gummisåler så burde man kanskje ikke legge seg long side?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Noen gjestehavner har en del longside plasser, Stavern f.eks.

For egen del har jeg ikke noe i mot at det ligger en båt utenpå så lenge de oppfører seg og ikke drar dekket mitt fullt av dritt. Dessuten har de fleste gjestehavner "ro" etter kl 23.00. En ting jeg ikke kan akseptere, som jeg var ute for i fjor, er å få en langt større båt utenpå om det er en havn med mye sjøgang. Stavern har det ved longside-bryggene og jeg fikk spørsmål av en med en 50-foter om han kunne ligge utenpå, dette svarte jeg nei til da min skjøre 80-talls båt ikke tåler dette(jeg har alt krakkelerings-sprekker i siden. Ikke var det plass langs bryggen slik at vi kunne byttet plass heller.

Hen ble drit-sur og slikt kan jeg ikke like. Man må ha respekt for at man ikke kan legge seg til slik at andres båter blir ødelagt !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Fint at dette blir tatt opp, vi har vel litt å gå på??

Det er som mange skriver, bruk av alminnelig folkeskikk som gjelder. Det også god båt-folkeskikk å hjelpe de som ikke er så erfaren. Nå er vel skikken med å ligge utenpå hverandre en typisk nordisk skikk, og som etter mitt syn har noen opplagte ulemper, men som en ofte må akseptere i våre farvann. Det forutsetter også en rolig og beskyttet havn dersom en ikke vil belaster andre båter for mye.

Noen ord om skikk og bruk her hvor vi ferdes her i østlige Middelhav.

- Legger til med hekken og anker forut, eller med faste fortøyningsliner i brygga.

- Man tar mot fortøyninger på båter som kommer inn.

- En er på nikk med nye som legger til ved siden og utveksler gjerne noen ord.

- Festskrål forekommer kun i et fåtall havner. Havnepolitiet stopper dette også effektivt.

- Å ligge utenpå hverandre skjer kun ved at innerste båt akseptere det eller inviterer til det, da fortrinnsvis "andføttes".

Jeg mener at skikk og bruk er nokså universal, og voksen mennesker da kan da nyte sin cognac uten å skrål "nordsjøvalsen" i c-dur

Noen gjestehavner har en del longside plasser, Stavern f.eks.

Det finnes et alternativ til dette VannTro. Be karen om å ankre slik at hekk/baug fortøyes i deg. Da slipper du belastningen på egen båt siden karen blir liggende fra deg på skrå utover. Selvfølgelig dersom det er lovlig å ankre i havna og dybden er ok.

Dette fungerer ganske bra da ankeret tar 90% av belastningen og vi har gjord dette noen ganger med tunge båter.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

var i strømstad noen 5 dager før uværet i 2009 der flere båter gikk ned og fikk longside plass, senere 1 dag før uværet fikk vi samme plassen igjen og da lå Vel opp til 5 båter utenpåhverandre i havnen.... snakk om flaks da vi trengte litt plass :smash: ble noen utenpå oss utpå dagen og , god havnekultur her.. faktisk lite støy ti å være så mange båter..

stroemstad_1.jpg

4_kvartal_09_068_2.jpg

4_kvartal_09_067.jpg

Redigert av bukt (see edit history)

Morsom tråd!

Her ser vi mangfoldet blant oss. Selv om vi alle anser oss som båtfolk har vi helt forskjellige preferanser på hva som er greit/ikke greit å gjøre. I denne tråden ser jeg konturen av grinebitere, paragrafryttere, intolerante mennesker og takk og lov: det som er og kan kalles båtfolk. Med båtfolk så mener jeg mennesker som klarer å navigere unna steder man ikke liker og klarer å finne sine egne steder i skjærgården. Vet ikke om noen har tenkt på det, men man MÅ ikke oppsøke de mest harry-stedene på svenskekysten hvert år i juli. Mitt beste turforslag er Vestlandet (men ikke Ålesund for der forventes det at jeg leser en A4 side med regler før jeg kommer :giggle: . På Vestlandet er det god plass, flotte naturhavner og folk som bruker båtene sine som båter og ikke pyntegjenstander som de egentlig ikke har råd til. (det må vel være grunnen til at de er livredde for at noen skal tråkke på den med sko..?)

Hvorfor skal man på død og liv legge seg i Strømstad hvis man elsker stillhet og ro? Skjærgården rundt Strømstad er full av fine steder uten musikk og mas. Du setter vel heller ikke opp teltet ditt ved siden av E-6 og blir overrasket og forbannet over at det er så mye trafikk der? "Jeg må til Strømstad for å handle", sier du. Så gjør det på dagtid og stikk ut i skjærgården når kvelden kommer. Her ser man det samme som man ofte ser på enkelte arbeidsplasser: KMM-Kos Med Misnøye. Det blir liksom ikke helt bra før du får klagd litt!

Hvis du disponerer en båt som verken skal tråkkes på eller som ikke tåler at det ligger en båt ved siden av har du tre alternativer:

- Klag til båtforhandleren

- Vurdere å la den stå på land under en presenning med sperringer rundt.

- Selg båten, kjøp et torp i Sverige.

Det er alt for mange som tar seg selv og sine ting alt for høytidlig, båtfolk gjør ikke det :thumbsup:

Redigert av Sleeezy (see edit history)

... jeg fikk spørsmål av en med en 50-foter om han kunne ligge utenpå, dette svarte jeg nei ...

Hvis det var fullt andre steder tror jeg at jeg ville tilbudt meg å bytte plass ved la ham få min plass og selv legge meg utenfor.

Kommer selvsagt litt an på høfligheten i henvendelsen. MEN det hører også med i betraktningen at jeg vet at førere (særlig av større båter?) kan være litt stresset i hodet pga nervøsitet ved manøvrering ved leting etter plass. Har opplevd at noen nærmest "kommanderer" andre. Når de først får klappet i kai kan takknemligheten og hyggen gli tilbake i kroppen.

Tror det er viktig å få med seg at de færreste ønsker å være dr..-sekker.

Men utsagnene kan bli litt klønete i stresset som oppleves.

Hva er bedre enn å bli tatt hyggelig imot når du egentlig er litt pinlig berørt over egen oppførsel eller manglende manøvreringsevner?

Kampen om reviret prøver jeg å la vinden blåse ut av skolten.

Det passer bedre i skogen enn mellom individer oppå vannet.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Hvorfor skal vi flytte oss/oppsøke andre steder fordi noen ikke kan oppføre seg ?

Hvorfor kan ikke disse som på død og liv skal lage kvalme, ligge ute på en øde øy ?

Strømstad nå på fredag begynte rolig, helt til en båt med 5-6 stk menn i 50 åra kom. Uheldigvis la de seg 2 båter borten for oss, og ikke nok med med det men de kjente også til båten ved siden av oss. Dette utartet seg til et helvetes bråk fram til kl 04.30. Utrolig hva musikk fra postgirobygget gjør med menn i 50 åra. Denne båten med disse mennene i hadde vimpel..... Båtplassen vimpel :flag_bp::eek: Jeg tok ned min vimpel morningen etter !

Festen ble holdt delvis på nabo-båten og på brygga. Polisen gikk forbi flere ganger, men gjorde de noe :nonod:

Fristene å legge ut bilder og videoer fra denne båten/festen og disse gubba som synger og skriker utover havna ""jeg vil ha mus og sprit". Kanksje barna, naboen eller kona blir riktige stolte!

Må jo være noen medlemmer her inne da, eller båt med tidligere BP meldem? Skal bli artig å se om noen reposnderer på dette innlegget :lipseal: .

Hvorfor skal vi flytte oss/oppsøke andre steder fordi noen ikke kan oppføre seg ?

:nonod:

Urettferdig kanskje, men jeg gidder ikke å krangle når jeg er ute på tur. Derfor flytter jeg meg i alle fall. Dersom jeg legger meg i Strømstad er jeg forberedt på bråk. Sånn er Strømstad....

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Hvorfor kan ikke disse som på død og liv skal lage kvalme, ligge ute på en øde øy ?

Fordi du som andre må forholde deg til realitetene: Det er mye bråk og festing i Strømstad.

Klart det ikke burde være sånn og det er urettferdig osv osv, men det spiller liten rolle. Reis videre, det er nok av flotte steder nedover kysten.

Urettferdig kanskje, men jeg gidder ikke å krangle når jeg er ute på tur. Derfor flytter jeg meg i alle fall. Dersom jeg legger meg i Strømstad er jeg forberedt på bråk. Sånn er Strømstad....

Nettopp! Det er riktig innstilling for å få en hyggelig tur! :thumbsup:

Fordi du som andre må forholde deg til realitetene: Det er mye bråk og festing i Strømstad.

Klart det ikke burde være sånn og det er urettferdig osv osv, men det spiller liten rolle. Reis videre, det er nok av flotte steder nedover kysten.

Skjønner ikke helt hvorfor det er urettferdig og galt? Er det ikke greit å ha alt spetakkelet samla på noen få steder da? Strømstad, Smøgen osv? I Strømstad er gjestehavna diger og vil man ha litt fred og ro legger man seg ikke innerst, enkelt og greit. Noen ganger er gutta på tur, og jeg ser vel ikke helt hvorfor det er da er feil å legge festen til Strømstad f.eks., hvor utestedene likevel gjør sitt til å vanskeliggjøre nattesøvnen. Nå er det jo grenser for hva man skal gjøre i fylla, men uansett, legger du til med nesa rett under Skagerrak og forventer å få skjønnhetssøvnen din har du bomma kraftig spør du meg. Og ditto om du legger fyllekalaset til den ytre gjestehavna.

Dersom en legger seg i Strømstad, elller andre byer i gjestehavn og forventer at det skal være gamlehjem med ro kl 23 har en mistet bakkekontakt og bør snarest revurdere og finne annen plass. :thumbsup: Min anbefaling er å reise til fjells eller kanskje en annen planet :giggle:

:cheers_wine::cheers::discuss::headbang::cheers::drink::blush::wflag::puke::sleep::smash:

Jeg vet ikke hvordan det er på andre planeter, men synes det er rart at det er kun i gjestehavner det er skrevne regler om ro kl da og da hvis det ikke gjelder.

Men det er greit at de samles der for det finnes tusenvis av andre plasser.

Og da mener jeg ikke på fjellet, men ved.

Dersom en legger seg i Strømstad, elller andre byer i gjestehavn og forventer at det skal være gamlehjem med ro kl 23 har en mistet bakkekontakt og bør snarest revurdere og finne annen plass.

Tja.. Det er vel en viss forsjell på støyen fra selve byen, fra utesteder, det som skjer på land osv og støyen fra nabobåten? Jeg vil tro de fleste gjestehavner har noen regler som gjestene skal forholde seg til.

Er det slik at Contraband mener at man kan bråke så mye og så lenge man vil dersom man ligger fortøyd i en gjestehavn i tilknytning til en by eller et tettsted?

Nei, det mener jeg ikke Bliss. En skal naturligvis prøve å vise hensyn. Dog bør en ikke være svært overasket dersom det blir høy musikk, høy tale en fin sommerkveld. Om en ikke ønsker støy er det naturlig å finne seg en annen plass enn midt i sentrum av begivenhetene. :thumbsup: Nordmenn er kjent for å være litt brautene i forbindelse med helgefylla, det har blitt en ukultur det ikke er mulig å endre på. :thumbsup:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Fest og moro i Strømstad er vel ikke akkurat noe ukjent fenomen, vil man være garantert stillhet, fuglekvitter og bølgeskvulp så er det bare å bli ferdig der på dagtid og komme seg videre, ned til Ramsø for eksempel.

Nå snakket en i båtgjengen min med havnefolket i Strømstad i vår og de sa at man fikk igjen havneavgiften om slike ting oppsto og ikke ble rettet på etter at det var klaget på om jeg forsto det rett.

Det er regler i havnen der som andre steder og ved betydelige regelbrudd så er det jo bare å si fra til havnevaktene eller ringe politiet om man vil.

Jeg selv driter i det men jeg forstår godt folk med små barn som skal sove midt oppi noe som ligner Roskildefestivalen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...