Johannes Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Det er noe med å avklare hva man kan forvente, jeg mener, Haugesund er en rolig by, fint å ligge der med familien en natt eller to. Men en gang i året arrangeres Sildajzz, 5 hektiske dager med mange båter i Smedasundet. Da er det ikke snakk om å ikke akseptere andre båter alongside, det ligger gjerne 15 båter (minst)utenpå hverandre. Det ligger gjerne 600 - 800 fritidsbåter langs ikke så altfor mange meter med kai. Hvis man skulle lagt til med baug/hekk mot kai var det ikke mange som hadde fått plass. Det synes klart at mange som har kommentert "skikk og bruk i gjestehavner" ville bli skuffet. Høy stemning og allsang i flere tonearter (samtidig) til godt ut på morgenkvisten er helt normalt. Folk labber frem og tilbake over båtene, de som trenger nitro bare de får en båt alongside bør unngå å havne her denne uken. Det er fint å ligge ved kaien, men det merkes når mannskap og gjester fra 15 båter skal over dekket på innerste båt mange ganger i døgnet.... Men hva er det som gjør at de samme kommer tilbake år etter år?? Kan det være at de som kommer der har forventninger som passer bra med det de får oppleve? Det er en liten uke med mange unntak fra det alminnelige havnereglement, det vil nok være ganske nytteløst å kreve ro etter klokka 23, men hvis noen vil forsøke vil det nok bli godt mottatt, da som underholdning. På den annen side vil man gjerne oppleve at vaktene krever at levende lys ikke benyttes av hensyn til brannsikkerheten. Her ligger et betydelig potensiale...Det å ligge som innerste båt i lengste rekke under Sildajazzen burde inngå som obligatorisk pensum i båtførerprøven. Da hadde de aller fleste blitt mye mer tolerant og imøtekommende i de mange gjestehavner vår flotte kyst har å by på... Sitér dette innlegget Link to post
Winche-Lanche Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Tiltredes Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Blir skremt av hva enkelte her inne skriver/mener Når vi skal på helgetur (seint fredag til tidlig søndag), rekker vi ikke reise haug av sjømil. Skal vi velge å bli hjemme da ? Fordi noen skal til Gjestehavna (f.eks. Strømstad) å lage bråk! Jeg har ikke noe i mot musikk og folk som hygger seg, men når 2-5 voksne menn står 5m unna vinduet ditt og skriker, pisser og kaster flasker ol da er det noe annet mener jeg. Er ikke veldig nødvendig å skrike/rope/synge kl 04.15 om natta. Det som er gjenngangere er små avdanka fiske/trebåter, som gjerne må ha landstrøm slik at de for brukt stue-stereo`n. Ølle`n ligger langt ned i gamle iskasser og capteinslua er på plass. Utrolig ! Og drikke direkte av vodka-flaska er vel også tøft ? Men kanskje det er jeg/vi som må endre oss Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Disse med gamle tresjark har jeg også sett, og hørt, men ikke i Strømstad. Derimot husker jeg de startet opp et bensindrevet fjellbor, og boret i fjellet i en populær uthavn når klokka var over 24:00. Så idioter finner man all over. Ellers må jeg nok innrømme at de værste tilfeller i Strømstad jeg har opplevd, oftest er gjort av edru personer på dagtid. Da snakker vi om folk som påfører båten din riper og skade når de skal over den, og da gjerne over taket og bommen med hendene fulle av handleposer Og dette skjer ofte om du ikke passer på sakene dine. Ellers har det også vært tilfeller om natta, hvor det har vært knust glass som har kommet ned på båten, eller annet søl, men ingen skader. Har selvfølgelig også sittet ute og tatt en ankerdram i discorytmene fra utestedene, og fått servert puling i en nærliggende båt hvor kalesjen nærmest er et eneste stort vindu Da kan ikke jeg annet enn å le. Etter at de har hatt seg, på går de tilbake til ølkranene, så de har da næringsvett iallefall Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
quantumduck Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Nå er vel kanskje ikke Skagerak en gjestebåt? (som reglene er laget for) Tampen brenner veldig nå :-) Ideen om en rolig natts søvn natt til lørdag er utopisk hvis du kliner deg oppi de mest bråkete utestedene i Strömstad, helt uavhengig av hva som skjer i nabobåtene. Skagerrak stenger ikke 23:00. Like it or not. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Vi har i det siste valgt ytterhavna i Strømstad som er fri for det meste av støy samt underholdende å kunne se alle båtene som kommer og går til gjestehavna. Litt lenger vei til butikkene men med trillebag går dette fint. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
quantumduck Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 (redigert) Hvorfor skal vi flytte oss/oppsøke andre steder fordi noen ikke kan oppføre seg ? Hvorfor kan ikke disse som på død og liv skal lage kvalme, ligge ute på en øde øy ? Greit om uthavnene ikke blir forurensa av fyllekalas, mener nå jeg ... Men kanskje det er jeg/vi som må endre oss Må du på død og liv ligge i indre gjestehavn når du er i Strömstad da? Sofakroken er ikke eneste alternativ, god plass og mye roligere i den ytre gjestehavna. Redigert 27.Juni.2011 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 (redigert) Vi har i det siste valgt ytterhavna i Strømstad som er fri for det meste av støy samt underholdende å kunne se alle båtene som kommer og går til gjestehavna. Enig - samme her (ikke dermed sagt at jeg frekventerer Strømstad ofte.... Men det skyldes ikke støyen) Redigert 27.Juni.2011 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
ollebollenor Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Hvis man vil ha ro på natta kan man jo legge seg her Strømstad marina Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.