Jump to content

Ingen kjølestråle på Johnson 25HK 2000 mod.


DIYglenn

Recommended Posts

Hei!

 

Har nå prøvd å kjøre i gang min nyinnkjøpte Johnson 25HK. Motoren virker som den har god kompresjon, og den startet på sekunder. Forrige eier sa at det var god kjølestråle, men etter å ha startet den, så kom det ingenting.

 

Noen som vet hva problemet kan være?

 

Tenkte å skifte impeller (130,-) evt. vannpumpe inkl. impeller (350,-).

 

Prisene er hos Marineshop, og er for uoriginale Sierra deler (som visstnok skulle være OK).

Link to post
Share on other sites

Ny impeller skader aldri, men har du prøvd å "stake" ut evnt dritt som tetter slangen på kontrollstrålen.

Ikke uvanelig at det ligger dritt der som tetter hull/slang, rør.

Bruk feks plastikrør fra smørespray eller en tynn og ikke alt for stiv ståltråd.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

Ny impeller skader aldri, men har du prøvd å "stake" ut evnt dritt som tetter slangen på kontrollstrålen...

Støtter også det forslaget. Har en sånn Johnson Bombardier (15hk, tror jeg), og der var slangen som gikk fra blokka til utspylingsåpningen tett i fjor. I samme slengen, så kan du jo også sjekke for evt tett innsugning/kanaler der vannet tas inn.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motoren står i tank ja. Har tenkt å bytte impeller uansett..

 

Men er det noen måte å sjekke at motoren ikke har tatt skade av dette? Kompresjonen virker jo OK, og motoren tusler og går (trenger litt justering av tomgang etc. da).

 

Kan den slangen bli tett av å stå i ro?

Link to post
Share on other sites

Kan den slangen bli tett av å stå i ro?

 

Ja, stråleutløp kan være tynne og de kan tettes av nye saltkrystaller som kommer når de løsner fra lengre inn i motoren. Stak opp - kanskje mange ganger med noe som ikke brekker og blir sittende fast.

Forsiktig bruk av tynn stråltråd som nevnt over er OK.

 

Problemet kan (men ikke må) tyde på at at motoren ikke er blitt ferskvannskjørt tilstrekkelig i forbindelse med opptak. Kjør motoren lenge f.eks mer enn en halvtime i bøtte med høyere turtall enn tomgang og nok friskt vann, dvs vannslangen ned i bøtten. Pass på at vannet dekker kavitasjonsplaten godt.

 

Finnes også stoffer som fjerner salt mer effektivt enn vann. F.eks Salt-away.

Det finnes tøffinger her som har benyttet godt utvannet sitronsyre i mengder på problem-motorer. Søk på sitronsyre her inne. Har ingen personlig erfaring med det. Eksempel på link: Link

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hei!

Sliter fortsatt med denne motoren. Har endelig fått tid til vårpussen. Jeg har byttet hele vannpumpa, staket opp utløpsslange fra blokka, og staket litt innover i blokka. Turte ikke å ta den så langt inn her.

 

Det kommer kun litt forsiktig røyk fra hullet til kjølestrålen, ikke noe vann.

 

Jeg staket ikke oppover i stangen fra fra undervannshuset når jeg byttet vannpumpe. Kan denne være tett? Må jeg ned med undervannshuset igjen?!

Link to post
Share on other sites

Kjører du motoren i stamp? Isåfall må vannstanden være godt over vannpumpa. At den er over antikavitasjonsplaten er IKKE nok.

Kommer det likevel ikke noe kjølevann kan det skyldes flere ting. Mest vanlig at impelleren ikke sitter fast på akslingen eller at du har bommet med vannrøret når du monterte gearhuset på stammen.

Ville begynt med å ta ut termostaten og testkjøre motoren med lokket av. Er pumpe etc. i orden skal det komme ut vann her med en gang. Uansett nyttig da man samtidig kan smøre opp skruene som holder lokket samt sjekke at termostaten er ok, at den ikke står permanent åpen..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...