Jump to content

Daycruiser med Mercury Diesel 1,7L


Guest rubal

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe meg en daycruiser med mercury Diesel 1,7L som feks Nidelv 610, askeladden beatle, ibiza 21 touring etc. Lurer på om det er noen som har noen erfaring med denne motoren i en daycruiser. Kan den bli litt for snau på en båt på ca 1500 kilo uten last?, vil det bli for mye støy? er det bedre å velge en 220hk bensinmotor å heller spare litt mere til drivstoffutgifter? Er det noen som har noen erfaringer rundt dette, anbefalinger i.f.m med båttype, så er jeg veldig gla for å høre fra dere.

Link to post
Share on other sites

Personlig synes jeg denne motoren høres slapp ut i f.eks. Nidelv 610: Prøvekjørte en 610 med VP AD31 (150/139 hk) og syntes denne var slapp. Denne motoren er jo selvsagt noe tyngre, men yter også en del mer. Har også sett på baatplassen at mange har hatt turbohavari etter relativt få timer. Men som sagt har jeg ikke erfaring med motoren selv.

 

Jeg ville i alle fall kikket litt på alternative motorer i samme klasse som er kommet på markedet, f.eks VP D3-130/160, Steyr 144/164, ...

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Eg har nyleg vore ombord i ein Askeladden Spider (same skrog som Beatle) med 1.7 Mercruiseren. Blei imponert over effekten i motoren. Ikkje bråka den så mykje heller. Men når kalesjen er oppe blir nok det litt endra ...

 

Kva med Volvo sin D3-160 (157 hk)? 5-sylindra motor som går på lavare omdreiningstal enn Mercruiseren. Veit eigentleg ikkje så mykje om denne men når eg sjølv skal kjøpe båt til neste år vil denne vere eit av alternativa.

 

Mercruiser har også ein motor på ca. 190 hestar men denne blir vel nokså mykje dyrare vil eg tru.

 

Vurderer også Skibsplast 660 i tillegg til dei som er nemnt i første innlegget. Der er prisane nettopp lagt ut på 2005-modellane.

 

mvh

VindiHaaret

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Det er flere her på forumet som har egen erfaring med daycruisere med Mercruiser 1,7DTI.

 

Jeg hadde en Nidelv 690 sport med denne motoren. Båten veier ca. 2 tonn med alt utstyr. Selv i denne båten fungerte motoren utmerket. Båten gikk lett opp i plan, og den toppet ca. 30 knop med stålpropell. Når båten var fullastet med 5-6 voksne merket vi at båten var litt tung å få i plan, men med litt hjelp fra trimflaps var det ikke noe problem. Toppet ca. 27 knop med full last (6 voksne, 200 liter diesel og 100 liter vann og kalesejen oppe). Jeg var også litt skeptisk til at motoren var for liten da vi bestilte690'en vår - men etter at den ble levert var vi veldig fornøyde. For meg var denne motoren en "du tror det ikke før du får se det" opplevelse.

 

Sammenlignet med 690 med VP AD 31 er dette en helt annen båt, og den kan overhode ikke sammenlignes. Naboen min i havna hadde 690sport med AD 31, og han slet med å få båten i plan når de var ferielastet. Mercruiser motoren veier ca. 2oo kg mindre, og den har fullt dreimoment fra ca. 2000 Omin. Dvs. at båten går raskt i plan. Toppfarten lider litt av at maks hk er 117, men hvor ofte er det man ligger i toppfart da? Både 690 og 610 har en flott marsjfart på 23-25knop, og der trives Mercruiser motoren veldig bra. En Nidelv 690 sport med D3 160 hk SX topper 30-31 knop, men har naturligvis bedre akselerasjon.

 

Nidelv 610 sport med 1,7DTI tror jeg er en flott båt. Som Nidelv kunde synes jeg det er hyggelig å kjøpe båt der. Kvaliteten er god, og folka er hyggelige. Toppfarten er ca. 33 knop. Du finner mer info om gamle båten min og Kristians 610 i erfaringsdatabasen her på forumet.

 

Svakheter ved Mercruiser motoren som jeg kjenner til er:

Enkelte motorer har en tendens til å dryppe et par dråper olje når du har kjørt motoren varm og den blir kald. Min hadde den feilen, og det tok en stund å få det fikset fordi verkstedet slurvet litt. Alt ble dekket som reklamasjon

Kristian her på forumet har en 610 med 1,7DTI. Han har hatt turbohavari etter 180 timer - ble visstnok tatt som reklamasjon (jeg kjenner ikke til at det er flere her på forumet som har hatt turbohavari på denne motoren)

 

Ellers er det bare tut og kjør. Motoren er billig i drift, støyer lite. Etter min mening en flott motor. Inntrykket mitt er også at dette er en anerkjent og ettertraktet motor - noe som gjør at det ikke er noen som stiller spørsmål ved motoren om du skal selge båten igjen.

 

Etter min mening koker det hele ned tilhva du vil ha. Om du vil ha en båt som er et råskinn og som kjører fra alt og alle er nok ikke dette rett motor. Om du vil ha en passe rask båt som planer letter og har en liten, moderne, stillegående motor som bruker lite diesel kan dette være et godt valg. Jeg hadde ikke vært i tvil om å kjøpe samme motor igjen

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Sammenlignet med 690 med VP AD 31 er dette en helt annen båt, og den kan overhode ikke sammenlignes. Naboen min i havna hadde 690sport med AD 31, og han slet med å få båten i plan når de var ferielastet.

Dette høres merkelig ut. Har selv en tilårskommen AQAD 31A i en Saga 25 CC. Denne båten er ca. 2500 kg, og med fulle tanker og 5-6 voksne ombord så kommer den lett i plan uten aktiv bruk av verken trimplan eller powertrim. Toppfart med normal last er 27 knop, marsjfart er 22 knop.

 

Skulle tro at en Nidelv 690 var en nyere og lettere båt en min Saga og at denne motoren skulle ha plenty av krefter til Nidelven. Det høres nesten ut som det enten kan være noe galt med enten motoren eller båten du viser til. Av egen erfaring vet jeg at groe/rur under båten har utrolig mye å si både på akselrasjon og toppfart. I sommer merket jeg at båten var treg å få i plan samtidig som jeg hadde mistet 4 knop på toppfarten og 400 rpm på motoren. Dette skyldtes rur under båten.

 

På tross av de ekstra kiloene så kan jeg aldri tenke meg at en 2,4 liters AD31 på enten 130 eller 150 hk skulle virke dårligere enn en 1,7 Mercruiser med 116 hk i to like båter.

Link to post
Share on other sites

Nei, min Saga 25 og Nidelv 690 sport er selvfølgelig ikke støpt i samme form eller er har noen spesielle likhetstrekk så vidt jeg vet. Grunnen til at jeg sammenlignet med Saga'en er at jeg har denne båten selv med den AD31-motoren som "Bitteliten" viste til.

 

Grunnen til at jeg trakk frem min Saga 25 i denne sammenligningen var at når denne motoren er tilfredsstillende i min båt som både er 3 fot lengre og 500 kg tyngre en Nidelv 690 så kan jeg ikke forstå at den skulle virke dårligere i en Nidelv 690 og spesielt sammenlignet med en Mercruiser 1,7. Ytelsesmessig så virker det ikke som min Saga 25 med en AD 31 ligger så langt etter en lettere Nidelv 690 med en Mercruiser 1,7. Nidelven burde, slik jeg ser det, hatt enda bedre ytelser med en AD 31 ombord og ikke dårligere slik "Bitteliten" viser til.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til noen tester der båter er sammenlignet mot hverandre med AD 31 og Mercruiser 1,7DTI. Jeg viser til hva naboen i havna har fortalt, og jeg har aldri opplevd det samme med båten vi hadde. Jeg har også diskutert dette med Nidelv som sa til meg da jeg bestilte båten min at "enten er det Mercruiser 1,7DTI eller så må du ha VP KAD 32". Andre motorer fra VP med lavere effekt enn KAD 32 forsvarer ikke prisen i forhold til ytelsen - og vil sågar ha dårligere ytelse.

 

Forøvrig er det skrevet myeom Mercruiser 1,7DTI i en rekke internasjonale båtblader, og testene er generelt positve til ytelser/vekt/pris

 

Den største forskjellen tror jeg mellom AD 31 og 1,7DTI ligger i at 1,7DTI er en betydelig nyere konstruksjon enn AD 31. Jeg ser for meg at det omtrent blir som å sammenligne en gammel diesel motor i bil (f.eks den klassiske MB 250 D som det går tusentalls av som drosje) med dagens moderne TDI motorer som i de hefitgste utgavene utkonkurrerer GTI modellene (f.eks.. VW 1,9 TDI 150 hk). Dette er det samme som skrives i store ord i båtblader nå om dagen om VP's nye D serie. De utkonkurrerer til og med større V8 bensinmotorer. Den lille mercruiseren er basert på samme motorteknologi som de nye D motorene (dog har mercreuiser valgt en langt enklere motorstyringssystem enn VP)

 

Mercruiser 1,7DTI har commom rail innsprøytning, variable turbogeomteri og inter cooler. Den er basert på en moderne turbodiesel motor fra GM, og leveres bl.a. i Opel Astra. Dvs. at den har de fine egenskapene stadig flere foretrekker i sine biler - og som gjør at mange nå velger dieselmotorer.

 

AD 31 har ikke common rail og en gammeldags turbo, og det er her mye av forskjellen ligger. Med common rail har man et kraftig dreimoment på lavt turtall, og dreimomentkurven holder seg på et høyt nivå over store deler av turtallsregisteret til motoren. Dermed får man meget god akselerasjon. Når motoren i tillegg veier betydelig mindre (200kg) får man en lettere båt som planer lettere særlig fordi all vekt ligger i hekken på båten.

 

Jeg erfarte det samme da jeg prøvde en Nidelv 300 med KAD 300 motor. Ettersom jeg var vant til common rail diesel fra 690'en synes jeg KAD 300 var treg i akselleresjonen. Ikke noe feil med toppfarten - men det tok såååå lang tid å komme dit. Derfor skal vi ha D6 310 i nye båten. Om man aldri har testet en moderne dieselmotor så bør man forsøke det så raskt som mulig. Det er himmelvid forskjell mellom gammel teknologi og ny teknologi her. Jeg var ute i en Nimbus 350Nova med 2xD4 260 hk. De Nimbusfolkene jeg var ute med sa at denne gikk betydelig bedre enn samme båt med 2xKAD 300 (=2x285 hk). Både toppfart og aks var bedre.

 

Ulempen med 1,7DTI er at man har relativt lite hk på toppen av turtallsregisteret (117 hk) samenlignet med AD 31 som har 141 hk. Dermed er det mulig man mister litt toppfart. Poenget mitt er at toppfart ikke er det mest interessante for meg. Til orientering så topper en Nidelv 690 med D3 160 hk 30-31 knop. Dvs. 1,5 knop mer enn Mercruiser 1,7DTI. Det er jo interessant (med akselerasjonen er sikkert mye bedre). Prisforskjellen mellom motorene mener jeg er ca. 100.000 kroner

 

Nå var jo egentlig ikke spørsmålet her om man skulle velge den ene eller andre innenbordsmotoren, men om man den lille Mercruiseren kunne leve opp til en stor utenbordsmotor. Det er et valg man må ta selv - poenget mitt er at Mercreuiseren er en fin motor som er billig i drift og som fungerer veldig bra i en rekke båter. Dessuten er den billig

Link to post
Share on other sites

Takk for info. Mulig jeg misforstod litt. MIN tanke var det umulige i å sammenligne samme motor i forskjellige skrog... (Epler og bananer vet du)  :wink:

Jeg har lest flere tester av Mercreuiser 1,7DTI i forskjellige skrog  - men aldri der båtene er testet mot hverandre. JEg har lest en engelsk test der motoren ble satt inn i en gammel, amerikansk cabincreuiser, og der de forventet seg ca. 17-18 knops toppfart. Resultatet ble betydelig høyere - opp mot 22 om jeg husker rett.

 

Jeg har også lest test av samme motor i:

Nidelv 590

Nidelv 610

Ibiza 22 (?)

Uttern D68

Ryds 23 DC

 

Om jeg skulle bedømme selv og gi en kort oppsummering sier testene at dette er en hyggelig, liten dieselmotor med overraskende lavt drivstofforbruk og med gode prestanda - dv. hyggelig akselerasjon og en toppfart som ligger i området 30-33 knop for alle sammen. Ulempen som fremheves er litt turbolag - dvs. at det tar litt tid fra tomgang til turboen lader fullt (turboen begynner å lade skikkelig på ca 1800 Omin og ved 2000 har du maks dreimoment). Mercreuiser 1,7DTI har vært en stor salgssuksess for Marine Power i hele Europa - antakelig ikke uten grunn.

Link to post
Share on other sites

Jeg har den motoren i båten min (18 fot). Var også plaget med litt turbo-lag. Spesielt plagsomt ved vannskikjøring. Etter at jeg monterte en High Five-propell fra Mercury forsvant ALL ventetid på turboen. En person på over 100 kg som tidligere ikke klarte å holde seg lenge nok til at han kom opp av vannet ble rykket opp på første forsøk! Kan ikke annet enn å anbefale å prøve en slik propell. Toppfarten ble et knop lavere, men hva betyr  det vel om toppfarten er på 39 eller 38 knop?

 

Det skal legges til at i følge marinepower så er det enten full suksess eller ikke i det hele tatt med den propellen.. Jeg fikk full suksess....

Link to post
Share on other sites

Vurderer å kjøpe meg en daycruiser med mercury Diesel 1,7L som feks Nidelv 610, askeladden beatle, ibiza 21 touring etc. Lurer på om det er noen som har noen erfaring med denne motoren i en daycruiser. Kan den bli litt for snau på en båt på ca 1500 kilo uten last?, vil det bli for mye støy? er det bedre å velge en 220hk bensinmotor å heller spare litt mere til drivstoffutgifter? Er det noen som har noen erfaringer rundt dette, anbefalinger i.f.m med båttype, så er jeg veldig gla for å høre fra dere.

Dette er antakelig en utmerket løsning for denne måten når det gjelder ytelse, driftsøkonomi og investering.   Vær dog veldig bevisst om at du kjører en "blodtrimma minidiesel", hvor turtallet og turbotrykket en stor del av driftstida ligger på 80% av maks og deromkring.  Motoren er i utg pkt hentet fra personbil-verden, hvor det normale er at motoren går på 30% av maks eller deromkring.  Sjelden eller i noen veldig korte perioder presses motoren når den står i bil.  

 

På det lokale Mercruiser verkstedet har jeg sett to så godt som nye slike med havarerte turboer.  Kommentarene fra "verksmesteren" gikk ut på at dette skjedde fordi

a) eierne/førerne startet og og ga jernet uten å gi turbo og olje tid til å gå seg varme

b) full gass til brygga, stanser motoren uten å la turboen få sjanse til å kjøle seg/smøre seg ned.

 

Sammenfatningsmessig:

 

antakelig en bra løsning for ekvipasjen

bruk den med sindighet

ikke forvent evig liv - større volum=mere krefter på lavere turtall/trykk=mindre slitasje=lenger liv

 

evenR4u

med Audi med turbo og Fjord 21 med V8 bensin uten turbo

og som mener daycruisere med stil har en lydløs 8-tter  

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Hei! Tenker mye på det samme for tiden. Kjøpte en daycruiser, Rocco 24 i fjor. Deilig båt det, men en dyr v8 vp290 ødelegger litt av gleden. Motoren skal nå ut til fordel for en steyr 144vti som er trygt plassert i garagen Regner med å benytte den på vp290 drevet. Lurer da fælt på hvordan denne kombinasjonen vil bli på min lettplanende rocco scandinavia. Båten veier 1800kg, men det er ved v8`rn. Denne nye motoren er endel lettere. Tror faktisk den er lettere enn merc. 1,7 dti som her er omtalt til 200 kg. det er feil, da den veier litt over 300 med a1 drev! Steyr 144 veier 230 kg tørr.

Er det noen som har erfaringer eller komentarer til dette før jeg begynner installeringa?

Tenker da på fartsressurser, hvilken utveksling jeg bør velge, bør jeg konvertere til dp eller?

 

MVH Undrende hans :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...