Jump to content

Vedlikehold av Suzuki DF90 - spørsmål fra en fersking


kln

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt båt med en 2004 Suzuki DF90. Båten har gått, og vil fortsette å gå, i ferskvann.

Om vinteren vil båten stå innendørs, men ikke frostfritt.

 

Etter å ha lest både bruksanvisning og diverse tråder her på båtplassen har jeg kommet til følgende (tror jeg):

- Det er ikke nødvendig å kjøre frostvæske gjennom motoren, ettersom alt vann renner ut så lenge motoren står vertikalt.

- Motoren har registerkjede, så jeg trenger ikke bekymre meg for skifte av registerrem.

 

Right?

 

Når det gjelder tåkeolje - kan jeg gjøre det før jeg bytter motorolje og filter (sprøyte det inn på slutten av siste tur for høsten)?

 

Og drivstoffstabilisator - er det greit å tømme det i bensintanken når jeg tar siste tur med båten?

Finnmaster 62DC

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt :smiley:

Planen din høres grei ut, men se etter at ikke drivstoffstabilisatoren også fungerer som kondensfjerner.

Jeg regner med du har en vannutskiller i båten, og med kondensfjerner vil ev. kondens bli blandet ut i bensinen.

Da blir den ikke fanget opp i vannutskilleren i båten( eller i filteret i motoren)

 

Jeg ville lagret båten med full tank og drenert forgasserene.(eller reservoaret hvis det er innsprøytning)

Da slipper du noe tæring hvis det skulle ligge noen dråper vann i bunnen.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville lagret båten med full tank og drenert forgasserene.(eller reservoaret hvis det er innsprøytning)

Da slipper du noe tæring hvis det skulle ligge noen dråper vann i bunnen.

 

Selv velger jeg å ha minst mulig bensin på tanken over vinteren da bensin nå synes å være en ferskvare og før oppstart på våren får jeg blandet ut gammel bensin med fersk bensin. Tanken er av plastmateriale så tæring på den er ikke noe problem.

Foggingoil bruker jeg ikke på slutten av siste tur (saltvann), men ved feskvannskjøring på land og det siste jeg gjør før motoren enten stopper ved innsprøytning av foggingoil, eller stoppes.

Til slutt vasker og vokser jeg motoren utvendig i tillegg til alt som ellers er nevnt av andre her.

 

ps

har forøvrig maken båt og motor som deg kln! :sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

ps

har forøvrig maken båt og motor som deg kln! :sailing:

 

Har du noen erfaringer/tips når det gjelder båten?

Jeg har fått beskjed om at det er viktig å skru av lokket over tanken og fjerne evt. vann som ligger der, før vinteropplag. Ellers vet jeg ikke så mye - har bare hatt båten i 4 dager, og har ennå ikke fått tatt meg en tur i den :sad:

Finnmaster 62DC

Link to post
Share on other sites

Har egentlig ikke noe spesielt råd å komme med, alt har fungert bra så langt. Ingen reklamasjoner på hverken båt eller motor, ikke et feilslag på motor. Hatt den i tre sesonger. En ærlig og redelig båt som fungerer bra, men den er såpass kort/bred at synes nok at den slår litt så neste båt blir nok en meter lenger. Konseptet bowrider er fornuftig og brukervennlig og kombinerer det beste av en skjærgårdsjeep og daycruiser.

Vet noen irriterer seg over at motorbrønnen blir stående med vann i og derfor gror, men regelmessig bruk av svamp/børste holder dette i sjakk.

Tanken er litt liten og måleren litt (for) konservativ, men en tiliters kanne har jeg uansett med jsut in case.

 

I det store og hele en grei båt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...