Flammingokid Startet 31.August.2010 Link til dette innlegget Startet 31.August.2010 Har tenkt i hele våres å forsterke kartplottern i skuta med noe mere hardware på kartsiden. Kom aldri helt i mål med kartplotterinnkjøpet i år... får aldri helt bestemt meg. Prisene skal jo "stupe" rundt neste sving etc etc... Så har jo IPAD kommet på banen - Navionics leverer jo kart allerede til iphone og den fungerer greit der. Er det noen som allerede har kommet med ordinger for bruk på sjø / land i denne retningen? Ipaden blir jo mye skjerm for pengene.. Noen som har gjort samme tanker - Ipaden kan en jo lese avisen resten av året med også... PS! har seilbåt så vantett innretning er påkrevet selvsagt.... Kjør debatt:_) Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 31.August.2010 Link til dette innlegget Svart 31.August.2010 Er vel flere debatter på gang. En av dem er denne Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Fjordland Svart 31.August.2010 Link til dette innlegget Svart 31.August.2010 Ipaden bruker vel data traffik når den brukes som GPS\Kartplotter, så det koster penger å bruke den? Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 31.August.2010 Link til dette innlegget Svart 31.August.2010 Nei. Ikke hvis du kjøper rett program. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Careka Svart 31.August.2010 Link til dette innlegget Svart 31.August.2010 Hvilket er det ? som er det rette ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Tintin Svart 31.August.2010 Link til dette innlegget Svart 31.August.2010 (redigert) Hvis målet er å unngå nett-trafikk, er kan det rette være f.eks Navionics (sjøkart), viewranger (topokart), navigon eller tomtom (veikart). Jeg ville nok ikke benyttet ipad som eneste plotter. Som portabel ekstraplotter gir den god brukervennlighet og stor god skjerm for pengene. Det finnes en del vanntette greier til den, men enda er det mest fleksible jakker/pose som den puttes inn i. Kan på ingen måte sammenlignes med en fastmontert plotter som er laget for det miljøet den ender i. Redigert 31.August.2010 av Tintin (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Fjordland Svart 31.August.2010 Link til dette innlegget Svart 31.August.2010 Nei. Ikke hvis du kjøper rett program. Finnes det GPS mottaker\sender i ipaden da? Eller går det og kople til en ekstern? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 31.August.2010 Link til dette innlegget Svart 31.August.2010 v PS! har seilbåt så vantett innretning er påkrevet selvsagt.... Finnes det? Som samtidig lar deg bruke skjermen til mere enn bare å se på. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Bøljan Svart 31.August.2010 Link til dette innlegget Svart 31.August.2010 Unnskyld meg et øyeblikk! Hva gjør dere om alle disse (kjekt å ha) duppedittene svikter, ingen nettilgang,tom for strøm..osv. skjer. Ringer hjem til mamma og roper hjelp! Selvfølgelig setter jeg dette litt på spissen nå. For all del båtfolk! Behold kart og kompasset ombord, det er det eneste som funker når alt annet er dødt og er nok bedre verktøy til å vise veien hjem enn en hysterisk mamma. Bare ment som en liten tankevekker fra meg Når intet annet duger! kart og kompass Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 31.August.2010 Link til dette innlegget Svart 31.August.2010 Jeg tenker på å kjøpe ny plotter, men synes de plotterne som er på markedet i dag er noen store strømslukende klumper i forhold til skjermstørrelse. En Ipad ser ut slik en plotter burde se ut, og sikkert snart kommer til å se ut. Jeg er også interessert i om Ipad er et brukbart alternativ. Er f.eks skjermen god nok i sollys, og går det ann å betjene den med værbeskyttelse på? Sitér dette innlegget Link to post
Stbotnen Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Har så vidt prøvd I-pad med navionics kart. Skal en først kjøpe I-pad for dette bruket, må en passe på å kjøpe en av typen med innebygd GPS (ikke alle har det). For meg virker den som et veldig godt alternativ til en mindre kartplotter. Enkel å betjene, ruter kan lages og den har lang batterikapasitet. Har en en større og mer avansert kartplotter (kombi ekkolodd, radar osv.), kan I-pad'en være god å ha som back-up. Kartene er veldig billige også (noen få hundrelapper). Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Du kan jo bruke OpenCPN, gratis. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
FrodeS Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Når fikk OpenCPN støtte for iPad da Polarn? OpenCPN støtter Macintosh OSX, ikke iPhone OS (eller hva det heter nå, det operativsystemet som kjører på iPhone, iPod og iPad). Gitt en tablet som er skikkelig brukbar og som kjører et av OS'ene som OpenCPN støtter så hadde det vært en fin backup-løsning ombord, samtidig som den også kunne ha andre oppgaver når den ikke viste fram kart. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 Jeg mener å ha hørt at iPad skal ha en lik GPS som iPhone. Og iPhone har vel ikke noe å skryte av? Mener at den bruker MYE strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 (redigert) Når fikk OpenCPN støtte for iPad da Polarn? OpenCPN støtter Macintosh OSX, ikke iPhone OS (eller hva det heter nå, det operativsystemet som kjører på iPhone, iPod og iPad). Trodde Ipad var en pc med windows operativsystem, så der dreit jeg meg ut. Glad jeg ikke eier en. Men om det er noe alla andriode greier på den kan jo Norgeskart lastes ned, så har man gratis kartplotter. Redigert 1.September.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
FrodeS Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 iPad er nok som alt annet fra Apple rimelig proprietært. Den kjører det samme operativsystemet som iPhone 4 kjører og da er man begrenset til det man finner på Apple sin AppStore. Der finnes det egne apps fra f.eks. Navionics, men denne og andre navi-apps må man betale for, uten at det koster det helt store for et sjøkart system av den grunn. Det finnes forøvrig en annen tråd hvor de diskuterer det samme som i denne tråden: iPad som kartplotter Android, Linux eller Windows på en tablet er nok mer aktuelt for meg som tidligere nevnt.. OpenCPN støtter jo ikke Android, men det gjør Norgeskart-app'en som henter sjøkart fra kartverket. FrodeS Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 1.September.2010 Link til dette innlegget Svart 1.September.2010 (redigert) Mener at den bruker MYE strøm. Da bør man definere "mye". GPS-chipene i mobile enheter er av de tingene som bruker relativt mye strøm i forhold til størrelsen på batteriet. Jeg vil gjette på at forbruket ikke er avskrekkende hvis man sammenligner med ordentlige plottere. Slo kjapt opp på en 10" plotter fra Garmin og den var oppgitt med 24W forbruk (totalt). Med et slikt forbruk ville et ipad-batteri vare under en time. Strømforsyningen som følger med for å lade batteriet (gjerne mens den er i bruk) er 10W . For bruk på sjøen må man uansett basere seg på strømtilkobling. Ipad er etter min mening en nice-to-have - dings, som man ønsker seg til jul. Ikke noe man baserer sikkerheten til sjøs på. Redigert 1.September.2010 av Tintin (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 3.September.2010 Link til dette innlegget Svart 3.September.2010 Da bør man definere "mye". GPS-chipene i mobile enheter er av de tingene som bruker relativt mye strøm i forhold til størrelsen på batteriet. Jeg vil gjette på at forbruket ikke er avskrekkende hvis man sammenligner med ordentlige plottere. Slo kjapt opp på en 10" plotter fra Garmin og den var oppgitt med 24W forbruk (totalt). Med et slikt forbruk ville et ipad-batteri vare under en time. Strømforsyningen som følger med for å lade batteriet (gjerne mens den er i bruk) er 10W . For bruk på sjøen må man uansett basere seg på strømtilkobling. Ipad er etter min mening en nice-to-have - dings, som man ønsker seg til jul. Ikke noe man baserer sikkerheten til sjøs på. MYE er på iPhone MYE. Det går vel ca tre timer før det er tomt. men om man har strøm og ett tørt sted til iPaden så er det ikke noe problem. Men om man skal ha den med ut i jolla på en fisketur blir det værre. Det kan være at Apple har laget bedre mottakre som har ett mindre forbruk, og iPaden har større batteri, men du har også problemet med at skjermen trekker mye strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 og er det løsninger for Kindle også, mon tro? Seilas har artikler om iPad i siste utgave, forresten. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
:båt1 Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 jeg skal værtfall ikke ha den liker rett og slett ikke apple sin stygge politikk Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 jeg skal værtfall ikke ha den liker rett og slett ikke apple sin stygge politikk Jailbreak er et alternativ. Det er faktisk lovlig, med mindre du bruker programmer til å laste ned ulovlige programmer, men du kan bruke Appstore fortsatt. Jeg hadde en del Apps på min iPod, som sakte men sikkert ble borte en etter en, jeg sendte inn en klage men ikke noe svar. Jeg har snakket med en kompis i ettertid og han sa at det er bare en viss tid du har Appene. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 (redigert) Tull. Appene har jeg kvittering på, og jeg har ikke mistet noen i de årene jeg har hatt Iphone. Man kan si mye om Apples politikk, men personlig har jeg ingen problemer med å forholde meg til den. Apple beskytter sin HW, sin SW og sin butikk-løsning. Jeg har Iphone jeg er veldig fornøyd med. Jeg finner app'er for alt mulig jeg har interesse av. Prisen på app'ene er grei, og man får MYE som er gratis. Skal ha meg en iPad når GPS-varianten blir tilgjengelig. Har Navionics-pakke på Iphoen, og den fungerer utmerket, det er bare litt liten skjerm, så det blir litt zooming. En iPad blir således ypperlig i størrelse Jeg er ingen "fanboy" som svelger alt fra Steve Jobs, er bare fornøyd med Apple, iPod, iPhone, iTunes osv. Det fungerer helt greit og jeg liker produktene. Holder for meg. Alle snakker om at de lager "iPhone-killere" osv. Det eneste de i ettertid kommer med er ett produkt som er omtrent identisk, men med ett par ekstra finesser. Hva om HTC eller andre fant på noe selv en gang, ikke bare hermet etter Apple.... Redigert 4.September.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
:båt1 Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 nå har HTC en del flere modeller på mobilmarkede enn apple da Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Finnes en tråd til om dette: Ipad som kartplotter.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 4.September.2010 Link til dette innlegget Svart 4.September.2010 Der er Jeg helt enig i deg Honduras med at htc og alle andre produsenter hermer etter Apple. Jeg er mere fornøyd med min iPod enn en htc desire. Selv har jeg mange dupeditter fra Apple, men når jeg mister apps jeg har betalt for, da er det slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.