Jump to content

Hvor går kjølekanaler på BMC 1,5 Dieselmotor?


runeme

Recommended Posts

Hei,

Har akkurat kjøpt en Hanto 24 med BMC 1,5 motor. Gamle eier mente glødepluggene måtte skiftes, og jeg var dum nok til å begynne med dette før sesongen var helt slutt:-(

 

Under demontering/montering av nye - så kom det litt vann ut av 1 av "glødeplugg" hullene, kan da ikke tro at kjølekanalene går slik? Med litt vann så mener jeg at det rant ut av hullet.

 

 

 

 

(Motoren er ferskvannskjølt, ikke synlige tegn til tap av vann i systemet).

 

Håper noen kan berolige meg med at toppen ikke bør av, har styggelig lyst til mer enn 1 tur i ny bår i år...

 

mvh

RuneMe

Link to post

Det skal ikke være vann der, det betyr vann i sylinderen! Hvor det kommer fra er en annen sak, siden det ikke minker på ferskvannssiden kan det kanskje være sjøvann som kommer inn via eksosmanifoilen? Dette kan hende hvis motoren står lavt og ikke har svanehals på eksosen, og du vil da typisk se vann først i bakerste sylinder siden denne ligger lavest.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takker så mye for retur. Mener det var ferskvann, men skal ta en smak i ettermiddag. Skal også sjekke eksosutløpet for eventuellt solid vannansamling, samt sjekke igjen om nivået i ekspansjonstanken er redusert.

 

Det kom ikke noe vann ut da jeg demonterte, kom først ut når jeg skulle montere noen gode dager etterpå. Motoren har uansett ikke blitt kjørt på en tid...

 

mvh

Rune Me

Link to post

Hei igjen,

Var selvsagt ikke mer igjen av vannet nå, men suttet litt på kluten jeg tørket med... Den var jo salt etter vann eller svette :-). Det var den nest "høyeste" sylinderen, og det er svanehals på eksosen!

 

Tørnet motoren noen grader - men skulle vel tatt en 360. Er vel det som skal til for å se om det er noe mer igjen. Er fristet til å putte inn glødepluggen og ta en siste høsttur.

 

 

Mottar veldig gjerne noen ytterligere tips som kan avdekke lekkasje, uten at toppen må av.

(Kan ikke se noe vann på peilepinnen, motoren har stått i ro i lengre tid. Kan kanskje ta en vanntest av oljen, lighter/fyrstikk trikset - knitring?)

 

Retox_93:

Er en flott båt, men synd at motoren er litt småmorken. Starteren slår ikke alltid inn, så må gi den en overhaling også. Spendt på om det går uten å ta ut hele motoren. Båten ligger nå på Fevik (Søgne området + Oslodistriktet før).

Link to post

Starteren slår ikke alltid inn, så må gi den en overhaling også. Spendt på om det går uten å ta ut hele motoren. Båten ligger nå på Fevik (Søgne området + Oslodistriktet før).

 

Jeg har en Hanto 24 med BMC-motor - British Leyland, 1,8 liter, 36 HK. Jeg har skiftet starter på den uten å ta ut motoren. Det er trangt, men det går. Tre bolter.

 

Vennlig hilsen

Stephan L Sandemose

Link to post

Er fristet til å putte inn glødepluggen og ta en siste høsttur.

 

Kjør motoren på starteren og se om det kommer vann ut. Hvis ikke, ville jeg bare ha montert glødepluggene igjen og prøvestartet/tatt en prøvetur for å se hvordan den oppfører seg. Dette er neppe noe som oppstod akkurat nå, så da må du regne med at du har brukt den en stund sånn allerede. Når sesongen er over, ville jeg så ha gått grundigere til verks med å finne årsaken til at det pipler ut vann.

 

Angående starteren så er den vanskelig å få ut ja, men du bør kunne klare det uten å ta ut motoren.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...