andersmp Startet 1.September.2010 Del på Facebook Startet 1.September.2010 Hei, Ikke heng meg ut her nå...... Men, etter endt båttur - skrur dere av hovedstrømmen? Har hatt båt i overkant av et år nå, og aldri blitt fortalt at jeg må gjøre det- derfor aldri gjort det. ...for en kompis spurte meg i går hvor hovedstrømbryteren var når vi kom i kai. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 I min båt gjør jeg ikke det. Ganske enkelt fordi det er en liten åpen båt og har ikke bryter. Dessuten vil jeg at lensepumpa går. Hadde den vært selvlensende så hadde jeg tatt av strømmen. På andre båter jeg har hatt og båter jeg låner så tar jeg ut hovedstrømmen. Ingen annen grunn en tyverisikring (selv om det sikkert ikke hjelper en dritt). Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Pathfinder Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Skrur aldri av hovedstrømsbryteren. Kan ikke helt se at det er nødvendig. Sannsynligheten for at noe går galt er mikroskopisk. Kjekt å kunne slå av når man jobber på det elektriske anlegget så bryter må man jo ha. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Skrur den bestandig av, bare en vane jeg har lagt meg til. Lensepumpe går selvsagt ikke over hovedstrømbryter Sitér dette innlegget Link to post
Schierna Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Skrur altid av nå jeg forlater båten,da kan ihvert fall ingen strømforbruker tappe batteriet. Ligger vi i havn og er i båten skrur jeg kun av strømbryter for motor og sidepropeller. Lading av batterier går jo sin gang hvis man tilkoblet el. Schierna Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Jeg skrur av hovedbryter når jeg forlater båten for helgen ! Når jeg ligger i gjestehavn vrir jeg over til forbruksbanken (kobler vekk startbatteri) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Når båten er uten tilsyn slår jeg alltid hovedbryter(e) av. Når vi er i båten hender det at jeg skrur av bryter til baugpropell, men ikke alltid. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Skrur (selvfølgelig) av hovedbryter når jeg forlater båten for lengere tid. I plastbåten fjerner jeg også landstrømskabelen. Tømmer kjøleskapet og setter døra på gløtt. I trebåten lar jeg batteriladeren stå på landstrøm dersom jeg planlegger å bli borte lenge (flere uker). Dette fordi lensepumpa startet jevnlig. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
SeaRaymond Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Bruker ikke stenge hovedstrømmen, stenger til motor, baugpropell og vinsj om båten skal ligge flere dager. Dessverre er automatiske lensepumper koblet over hovedbryter forbruk, mye av den grunn den blir stående på. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Har alltid hatt som vane å skru av hovedbryter ( e ) når båten forlates. Unntak når vi er på tur / ferie. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 I eldre elektriske anlegg i båt kan det være strømlekkasjer, "krypstrømmer" som lader ut batteriet. De kan være vanskelig å finne. Det alene er god grunn til å ta strømmen med hovedbryteren. Mange lensepumper er koblet direkte til batteriet - altså utenom hovedbryteren. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Jeg har ikke sjekket, men hva sier forsikringa om dette ? Skal den slås av evt. låses ? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Mener vitterlig dette ikke er ett tema i mine forsikringspapirer, Gjensidige. Men med tanke på tyveri ønskes det vel at nøkkelbryter fjernes også, til og med kanskje batteriet Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Legges kanskje ikke så mye vekt på det ? Om noen vil ha båten din så klarer de det vel uannsett om bryteren er av, på eller låst ! Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Jeg bruker jo båten relativt ofte, så strømmen står faktisk for det meste på. Dersom jeg går fra båten over lengre tid, kobles den fra. I sommer har jeg brukt den såpass mye at strømmen og kjøleboksen står på. Den er så stor og tar fryktelig lang tid å kjøle ned ellers, men når den ikke er i bruk, trekker den tydeligvis veldig lite strøm. Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Skrur (selvfølgelig) av hovedbryter når jeg forlater båten for lengere tid. I plastbåten fjerner jeg også landstrømskabelen. Tømmer kjøleskapet og setter døra på gløtt. Samme gjør jeg når jeg forlater båten for mer enn noen dager. Dette for å hindre tæring Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Renita Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Jeg skrur alltid av hovedstrømmen og tar med meg nøkkelen. Mvh B Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Jeg skrur bestandig av hovedstrømmen. Har glemt det et par ganger, og da var båten fri for strøm neste gang jeg skulle bruke den Har krypstrøm en eller annen plass.... Lensepumpa er selvfølgelig koplet direkte på batteriet Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Skrur alltid av hovedstrømbryter når jeg reiser fra båten. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Mouche Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Gjør det helt automatisk, har alltid trodd at man burde gjøre det for at ikke batteriene skal lekke strøm? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
logget av Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Mener vitterlig dette ikke er ett tema i mine forsikringspapirer Jeg mener det er opp til hver enkelt å prioritere latskap eller å redusere risiko. Hvert år skjer det som ikke skal skje, -at en trøster, en vinsj eller annet utstyr slår seg på og begynner å gå mens båten ligger uten tilsyn. Det hender også at båtene antenner på grunn av at den komponenten som aktiviseres er feil sikret osv. Så kan jeg vise til et eksempel hvor båteieren fikk avkortning etter en brann med opprinnelse i en vinsj som slo seg på om natten, og dette til tross for at det ikke sto i polisen at hovedstrømsbryteren skulle være av. Begrunnelsen for avkortningen var at en hovedstrømsbryter skal være montert for å kunne slå av strømmen ved en feil, og hvis man forlater båten for et lengre tidsrom med hovedstrømsbryteren på, så har man ikke mulighet for å oppfylle formålet med at bryteren er der. Forsikringsselskapet sto på sitt at hvis feilen hadde oppstått mens båten lå midlertidig uten tilsyn mens man var på tur så ville skaden blitt dekket i helhet, men ikke i hjemmehavn. Nå var det riktignok flere åpenbare feil i denne båten, noe som gjorde forsikringsselskapets takstmann mistenkelige i utgangspunktet. Denne saken var også litt spesiell på en annen måte, for normalt dekker selskapene alle følgeskader men bare ikke skaden på det utstyret som er feil montert. Sitér dette innlegget Link to post
andersmp Svart 1.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2010 Hvordan kan jeg se om min 2005 Skibsplast 655 har lensepumpe koblet direkte i batteriet, og ikke via hovedstrømmen ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 .........Forsikringsselskapet sto på sitt at hvis feilen hadde oppstått mens båten lå midlertidig uten tilsyn mens man var på tur så ville skaden blitt dekket i helhet, men ikke i hjemmehavn. Denne vurderingen fra forsikringsselskapet synes jeg var litt finuerlig. En og samme type el.skade som oppstår i hjemmehavn dekkes ikke av forsikringen, mens den dekkes på tur. Er dette vanlig praksis for flere forsikringsselskap? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Hvordan kan jeg se om min 2005 Skibsplast 655 har lensepumpe koblet direkte i batteriet, og ikke via hovedstrømmen ? Kanskje litt opplagt, men: Skru av hovedbryteren. Finn nivåbryteren til lensepumpen, trykk på den eller dypp den i vann. Hvis bryteren er inne i selve lensepumpen så kan du vel slå litt vann i eller kanskje har du kanskje en bryter på selve pumpen for å starte den manuelt? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Slår selvsagt ikkje av hovedstrømmsbryter. Da er det ikkje is i kjøleskapet lenger. Og dieselvarmeren slutter å virke. Dersom vi veit båten blir liggende feks over 1mnd, så ville eg kanskje slått av. Så kan jeg vise til et eksempel hvor båteieren fikk avkortning etter en brann med opprinnelse i en vinsj som slo seg på om natten, og dette til tross for at det ikke sto i polisen at hovedstrømsbryteren skulle være av. Nekter eg å tru. Fleire bilbranner pr år. Ingen hovedbryter der. (punktum) Hvordan kan jeg se om min 2005 Skibsplast 655 har lensepumpe koblet direkte i batteriet, og ikke via hovedstrømmen ? Slå av hovedstrømm og fyll vann i den til pumpa skulle startet. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.