Jump to content

Hovedstrøm? Skrur dere av?


andersmp

Recommended Posts

I min båt gjør jeg ikke det. Ganske enkelt fordi det er en liten åpen båt og har ikke bryter. Dessuten vil jeg at lensepumpa går. Hadde den vært selvlensende så hadde jeg tatt av strømmen.

På andre båter jeg har hatt og båter jeg låner så tar jeg ut hovedstrømmen. Ingen annen grunn en tyverisikring (selv om det sikkert ikke hjelper en dritt).

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post

Skrur (selvfølgelig) av hovedbryter når jeg forlater båten for lengere tid. I plastbåten fjerner jeg også landstrømskabelen. Tømmer kjøleskapet og setter døra på gløtt. I trebåten lar jeg batteriladeren stå på landstrøm dersom jeg planlegger å bli borte lenge (flere uker). Dette fordi lensepumpa startet jevnlig.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg bruker jo båten relativt ofte, så strømmen står faktisk for det meste på. Dersom jeg går fra båten over lengre tid, kobles den fra.

 

I sommer har jeg brukt den såpass mye at strømmen og kjøleboksen står på. Den er så stor og tar fryktelig lang tid å kjøle ned ellers, men når den ikke er i bruk, trekker den tydeligvis veldig lite strøm.

Link to post

Skrur (selvfølgelig) av hovedbryter når jeg forlater båten for lengere tid. I plastbåten fjerner jeg også landstrømskabelen. Tømmer kjøleskapet og setter døra på gløtt.

Samme gjør jeg når jeg forlater båten for mer enn noen dager. Dette for å hindre tæring


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Mener vitterlig dette ikke er ett tema i mine forsikringspapirer

Jeg mener det er opp til hver enkelt å prioritere latskap eller å redusere risiko.

 

Hvert år skjer det som ikke skal skje, -at en trøster, en vinsj eller annet utstyr slår seg på og begynner å gå mens båten ligger uten tilsyn. Det hender også at båtene antenner på grunn av at den komponenten som aktiviseres er feil sikret osv.

 

Så kan jeg vise til et eksempel hvor båteieren fikk avkortning etter en brann med opprinnelse i en vinsj som slo seg på om natten, og dette til tross for at det ikke sto i polisen at hovedstrømsbryteren skulle være av.

 

Begrunnelsen for avkortningen var at en hovedstrømsbryter skal være montert for å kunne slå av strømmen ved en feil, og hvis man forlater båten for et lengre tidsrom med hovedstrømsbryteren på, så har man ikke mulighet for å oppfylle formålet med at bryteren er der.

 

Forsikringsselskapet sto på sitt at hvis feilen hadde oppstått mens båten lå midlertidig uten tilsyn mens man var på tur så ville skaden blitt dekket i helhet, men ikke i hjemmehavn. Nå var det riktignok flere åpenbare feil i denne båten, noe som gjorde forsikringsselskapets takstmann mistenkelige i utgangspunktet.

 

Denne saken var også litt spesiell på en annen måte, for normalt dekker selskapene alle følgeskader men bare ikke skaden på det utstyret som er feil montert.

Link to post

.........Forsikringsselskapet sto på sitt at hvis feilen hadde oppstått mens båten lå midlertidig uten tilsyn mens man var på tur så ville skaden blitt dekket i helhet, men ikke i hjemmehavn.

Denne vurderingen fra forsikringsselskapet synes jeg var litt finuerlig. En og samme type el.skade som oppstår i hjemmehavn dekkes ikke av forsikringen, mens den dekkes på tur. Er dette vanlig praksis for flere forsikringsselskap?

Link to post

Hvordan kan jeg se om min 2005 Skibsplast 655 har lensepumpe koblet direkte i batteriet, og ikke via hovedstrømmen ?

Kanskje litt opplagt, men:

Skru av hovedbryteren.

Finn nivåbryteren til lensepumpen, trykk på den eller dypp den i vann.

Hvis bryteren er inne i selve lensepumpen så kan du vel slå litt vann i eller kanskje har du kanskje en bryter på selve pumpen for å starte den manuelt?

Link to post

Slår selvsagt ikkje av hovedstrømmsbryter.

Da er det ikkje is i kjøleskapet lenger. Og dieselvarmeren slutter å virke.

Dersom vi veit båten blir liggende feks over 1mnd, så ville eg kanskje slått av.

 

 

 

Så kan jeg vise til et eksempel hvor båteieren fikk avkortning etter en brann med opprinnelse i en vinsj som slo seg på om natten, og dette til tross for at det ikke sto i polisen at hovedstrømsbryteren skulle være av.

 

Nekter eg å tru. Fleire bilbranner pr år. Ingen hovedbryter der. (punktum)

 

 

 

Hvordan kan jeg se om min 2005 Skibsplast 655 har lensepumpe koblet direkte i batteriet, og ikke via hovedstrømmen ?

Slå av hovedstrømm og fyll vann i den til pumpa skulle startet.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...