anniren Startet 1.September.2010 Del på Facebook Startet 1.September.2010 For to måneder siden kjøpte jeg en 30 fots stålbåt. Den var sandblåst for ca fire år siden og motoren skulle være i orden. Det dukket raskt opp småfeil, og blant annet mått jeg bytte gråvannspumpa første uka. Så fant jeg ut at kompressoren i motoren ikke var i orden. Nå har jeg tatt opp båten for å pusse skroget og fant mange væskefylt bobler under primer og maling, det er ikke rust under boblene, men det blir det vel etterhvert. Et verksted jeg snakket med mener det kan ha vært brukt feil primer etter sandblåsingen. Båten ble kjøpt for 220 000 kroner og ny sandblåsing av skrog vil koste rundt 50 000. Hva motorreparasjon vil koste vet jeg ikke enda. Vet noen hva slags rettigheter man har etter et sånt kjøp? Aller helst skulle jeg annullert kjøpet og fått pengene tilbake. Mvh Ann Iren Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 (redigert) Vet noen hva slags rettigheter man har etter et sånt kjøp? Velkommen som medlem. Antar at det er skrevet en kontrakt i forbindelse med kjøp. Hva sier den ? Dine rettigheter kan du lese mer om her hos Båtadvokaten. Du vil ha nytte av å lese hva han skriver. Redigert 1.September.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Det er vanskelig å si, men 220 000 kroner er jo ikke så mye penger i båtsammenheng. Med hensyn til blærene på skroget er jo dette noe man erfarer på billige båter fordi eierne ikke ønsker å bruke for mye penger på en båt som har en begrenset verdi. Stålet i båten er nådeløs rettferdig med hensyn til rust for det er aldri snakk om verdien på det som males som er avgjørende for resultatet. Det koster å sannblåse, få opp temperaturen og senke luftfuktigheten, avrunde skarpe kanter, forbehandle, bygge opp en primer med rett tykkelse, overflatebehandle, lage dieelektrisk beskyttelse for anoder og bunnstoffe. De fleste tar en snarvei. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 ...en 30 fots stålbåt. ....ny sandblåsing av skrog vil koste rundt 50 000. Hele skrogen eller bare under vannlinien? Bare for sammenligning, for 4 år siden betalte jeg 32k i Sandefjord for alt under vannlinien inkl. fargesystemet. Det er lang kjøl og nøyaktig 10 meter vannlinie her. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Jernbåten Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 De væskefylte blærene komme meget sannsynlig av at du har overbeskyttelse på skroget, eller at primeren som er brukt ikke tolerer spenningen i skroget. Du har altså et potensiale i skroget som går for mye minus. Derfor blir det heller ingen rust i disse blærene. Når du finner og eliminerer den eventuelle feilen, så vil blærene begynne å ruste. Eller du må sandblåse og sørge for at du får en maling som garantert vil tåle denne elektriske flyten. Jeg vil tro at dette er noe som vanskelig vil kunne reklameres. Det hersker stor uvitenhet inne dette fagfeltet. Blant annet har Sleipner i mange år levert baugpropellere som er elektrisk to-polet. Helt inntil kullet i elektromotorens børster broer over og starter å lede elektroner. Det samme gjelder Robertson, Raymarine og stort sett hele gjengen. Sleipner har nå de siste par årene startet å levere isolasjonssett som man kan kjøpe som ekstrautstyr til de siste modellene. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Hvilken motor er det i denne båten? Jeg ble litt nyskjerrig siden du nevner kompressor, det er jo ikke særlig vanlig med kompressormatede motorer i saktegående stålbåter. Ellers så høre dette ut som slikt man må regne med når man kjøper gammel båt, med mindre selger har visst om feilene og bevisst unnlatt å opplyse om dem har du neppe noen god sak her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nordan family 27 Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Det kan godt være at enkelte ting må utbedres eller endres på. Det har jeg ikke noen mening om. Men ikke la dette ta helt overhånd. Du kan ha masse båtglede ved båten uten at du må gjennomføre alt på en gang - hvis du i det hele tatt trenger å gjøre noe. Ikke glem å se positivt på alle båtopplevelsene du kan ha - selvom det er en blære eller to før du får fixet det. Når man "føler" at man må gjøre kjempemye er det lett å glemme alle de fine stundene du kan ha. Og det er vel ikke snakk om at båten er ødelagt - og heller ikke at den synker i morgen. Pust ut - tell til ti - og la det være et visst forhold i størrelsen mellom bekymringene og gledene. Hvis ikke blir man fort deprimert. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 Her kan du kanskje finne noen gode råd. https://baatplassen.no/i/topic/47668-staaltraaden-traaden-for-metallbaater/ Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
sabbdiesel Svart 3.September.2010 Del på Facebook Svart 3.September.2010 Hvilken motor er det i denne båten? Jeg ble litt nyskjerrig siden du nevner kompressor, det er jo ikke særlig vanlig med kompressormatede motorer i saktegående stålbåter. Ellers så høre dette ut som slikt man må regne med når man kjøper gammel båt, med mindre selger har visst om feilene og bevisst unnlatt å opplyse om dem har du neppe noen god sak her... Tipper det står en Detroit Diesel i den, siden det nevnes kompressor. Detroit benytter seg jo av Rootsblowere/kompressorer på alle sine motorer Sitér dette innlegget Link to post
anniren Svart 3.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2010 Takk for mange fine svar. Jeg har pustet ut og inn et par ganger og funnet ut at jeg setter båten på vannet igjen etter å ha tatt på kobberstoff (som jeg har skjønt nå ikke er så lurt). Men jeg tar den nok opp igjen til sandblåsing til våren, tror ikke det er noen vei utenom. Når det gjelder mine rettigheter i forbindelse med kjøpet tror jeg ikke de er sterke, så det lar jeg ligge. Motoren er en Lister, Engelsk. Jeg er fortsatt ved godt mot, og har lært mye om stålbåter på kort tid. Men jeg ønsker meg også en klubb for stålbåter. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 3.September.2010 Del på Facebook Svart 3.September.2010 Hvorfor kobberstoff når du vet det ikke er så lurt? Du kan jo bruke noe med sink eller aluminium hvis du ikke ønsker å bruke noe som er elektrisk isolerende. Sitér dette innlegget Link to post
anniren Svart 3.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2010 Jeg satt ut båten i dag tidlig, og leste i et forum her etterpå at kobberstoff ikke er bra, det var litt sent. Men nå har jeg lært, og gjør ikke det igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.