Jump to content

Vårpussen om høsten, hva sier dere til det?

Eureka

Recommended Posts

Har snudd kalenderen i dag, viser 1. september og har hatt båten på sjøen i 3 1/2 måned. Ser for med at den blir på sjøen ut september, så blir det kranbil og opp i hagen, vask og sette opp teltet over den.

I år kom varmen sent, hvilket førte til kalde fingre og korte dager med båtpuss. Gelcoat-filler som ikke vil herde, bunnsmurning som bruker lang tid på å tørke... Utsatt sjøsetting.. Det er lett å glemme vårpussen når båten har fått på seg burkaen.

Så nå har jeg lekt litt med tanken, hva om å ta båtpussen om høsten, mens det fortsatt er varme i været? Båten står jo under burka hele vinteren, beskyttet mot sur nedbør, regnvann, barnålet etc etc. Om høsten har man "det litt i fingrene" også, etter en fin sesong.

Om man rengjør skroget godt med en gang båten er oppe, utbedrer skader, riper, matt gelcoat i skroget, pollerer og vokser og så setter inn med vasilinolje med en gang, så er det klart til våren.Det samme gjelder pollering og voksing av gelcoat over fenderlista forsåvidt.

Behandling av teak er vel heller ikke noe problem, ettersom det står beskyttet mot vær og vind?

Samme med bunnsurning, er det noe i veien for å ta dette på høsten, eller forringes den gjennom vinteren?

Kalesjer kan vaskes og inpregneres med den gang den tas av båten og oppbevares tørt og mørkt innomhus. Reparasjoner er lettere å ta om vinteren. Klar til bruk om våren.

Da gjenstår det bare tapping av vann fra tanker og skifte oljer, anoder og kjølevæske og plukke blåskjell fra drevet samt kontroll av gjennomføringer.

Til våren blir det da kun å vaske med zalovann for å få bort vasilinoljen som har gitt nytt liv til gelcoat, kanskje vokse en gang til, for kosen sin del, stramme alle slangeklemmer, skifte pakninger i dassen og bestille kranbil? -ja, jeg vet båtpussen hører til våren, men det hadde vært deilig å bruke fine vårdager på sjøen istede for å fryse fingra av seg i vårsola med pollergarn.

Yepp, har en finvær om høsten kan mye av det trådstarter nevnes taes da. For egen del er det litt problematisk. Bruker båten langt ut på høsten, og i november er det vel surt til å ta listede jobber. Så da blir det med frosne fingre i påsken.

Men jeg la merke til at det ble skrevet: Kalesjer kan vaskes og inpregneres med den gang den tas av båten og oppbevares tørt og mørkt innomhus. Helt greit, dersom det virkelig er behov for det. Selv er det et unntak at jeg vasker kalesjen, det sliter stygt på den. Og Impregnering er noe jeg kun gjør når/dersom kalesjen ikke lenger holder tett. Og dersom den ikke vaskes, holder den i mitt tilfelle tett ut levetiden for kalesjen.

Don't fiddle with anything that work!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

med andre ord, intet av det som eventuelt gjøres om høsten,som bunnsmurning, pollisj og voks forringes i løpet av vinteren, og har like gode egenskaper til våren, som om det ble påført om våren før sjøsetting? (såfremt det ikke utsettes for nedbør) Oljer og annet fludium skal vel helst skiftes om høsten før opplag...

Ja, faktisk! Jeg gjør vanligvis unna det jeg kan om høsten (nesten vinteren) så er det bare å vente på at isen går i havnen rundt påske. Selvfølgelig avhenger dette litt av hvor i landet en befinner seg. Det er ikke helt det samme å ha båten i Stavanger og i Son (hvor det blir kalt!!) om vinteren.

Lars H.

ekta utflyttet Siddis med kone fra Kristiansund!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hehe, ja men da er tråden ferdig diskutert da. Har jo ikke annet valg enn å stole på det en som kaller seg Indiana Jones sier:) Orakelet i delfi..you name it :) Ser for meg at det om ikke lenge kommer en lang diskusjonstråd om sjekkliste før vinteropplag... :) En ting som er sikkert: noter ned hva du har gjort, slangeklemmer som er tatt av etc... notoritet notoritet og notoritet!

Gimic'n med Indiana Jones var et plutselig innfall da jeg fra hudlegen min fikk besked om å dekke til operasjonsområdet mitt i tinningen mot sol etter en vellykket kreftoperasjon der det ble fjernet en "kjøttkake" som ble hentet fra "overarmen". Men å få tak i en slik Indiana Jones hatt for å beskytte området for sol, var lettere på internett enn i butikkene. Så jeg opptrer nok fremdeles med skjermluue med KNBF-merke.

Når det er snakk om å kalle meg for "Orakelet i delfi", må du ikke se på det ukritisk. Riktignok har jeg hatt båt i 23 år med en viss erfaring fra dette livet, men jeg er særdeles ydmyk overfor andre meninger. Men når det gjelder strøm i båt og elektronikk, er du inne på mitt fagområde som mangeårig ingeniør der jeg står på mine meninger.

Lars H.

Ja gjerne! Men kantareller får vel fruen lete opp til helgen på Kommersøy. (selv om det ikke har noe med tittelen på tråden å gjøre)

Lars H.

Til h.... med trådens tittel, det har vi jo avklart oppgjort og avgjort. vi kan jo se hvor langt bort fra emnet vi kommer. Kantarell-diskusjon er jo en god start på OT :)

Med det regnværet som kom her i går...det regelrett bøttet ned, kombinert med sol i en uke som er meldt nå, så tenker jeg skogen bugner av både vanlig kantarell, trakt og trompet kantarell og piggsopp.. får jeg rasket med meg litt gran og furumatriske i løpet av helga, som blir på Øye gjestebrygge i Hjørundfjorden, så er starten på september PERFEKT.

hvis du vasker bort vaselinoljen (all den tid du velger å bruke det) med Zalo blir ikke voksing på våren kun for kosens skyld.

Når du vasker med Zalo fjerner du den voksen som var der...

Men ellers ga du meg en ide

nå er det rått om kveldene og grunt i vannet fordi de tapper ut her.

Kanskje bedre å ta opp nå for å få tatt det meste nå for å komme tidlig ut til våren istedet...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Greit, om høsten vasker jeg og polerer før jeg setter inn med vaselinolje (dersom det ikke er langt ut i november og jeg driter i alt og bare pakker inn båten). Til våren vasker jeg så med Zalo og vokser for en ny sesong.

Og når jeg bruker polere, mener jeg en rensing og finrubbing helt uten tlsettninger av voks som senere kan gnukkes glatt for å gi en skinnende overflate.

Ellers vil jeg jo anbefale å se litt på en alternativ metode vha. nanoprodukter, spesielt fra TcNano!

Lars H.

På bunnstoff-boksen står det noe om maks tid fra påsmurning til sjøsetting. Kan visstnok bli litt hard. TROR det varierer mellom 3-6mnd mellom de største produsentene - se på boksen. Nonstop har sjøsetting "etter 8 timer men innen 3 mnd". Men selv pleier jeg å bunnstoffe om høsten. Og alt annet hvis jeg rekker. Uti oktober finnes det alltid en fin dag med 20 grader og solskinn og t-skjorte vær - mye mer behagelig enn neglsprett i mars/april.

• 1 måned senere...

Hei.

Hva er meningene om vaselinolje ? ser at Lars polerer og så har på vaselinolje.

Jeg trodde at litt av poenget med vaselinolje var at det trenger inn i skroget men gjør det det også når du polerer først ?

Jeg for min del har sansen for å gjøre mest mulig på høsten slik at det bare er igjen "kosejobb" til våren, båten er nå 24 år gammel og er igang med å skrape helt ned under vannlinja Puhh...

(Kun skrape som nytter, men bra å ha skikkelige skraper gjerne med forskjellige bredder - det er STOR forskjell på dem !!!)

Er det noe poeng å vurdere vaselinolje etter skraping under vannlinje eller roter jeg det til slik at primeren ikke får feste til våren ?

Magne

Redigert av Magne A. (see edit history)

På bunnstoff-boksen står det noe om maks tid fra påsmurning til sjøsetting. Kan visstnok bli litt hard. TROR det varierer mellom 3-6mnd mellom de største produsentene - se på boksen. Nonstop har sjøsetting "etter 8 timer men innen 3 mnd".

Som regel er det satt en begrensning på hvor tidlig bunnstoff kan påføres før sjøsetting. Men jeg er usikker på hvor nøye dette egentlig er.

Skal ha vinterlagring under tak i vinter og vurderer selv å ta mesteparten av vårpussen i høst.

ser at Lars polerer og så har på vaselinolje. Jeg trodde at litt av poenget med vaselinolje var at det trenger inn i skroget men gjør det det også når du polerer først ?. . . .

. . .

. . .

Er det noe poeng å vurdere vaselinolje etter skraping under vannlinje eller roter jeg det til slik at primeren ikke får feste til våren ?

For å ta det første først: Jeg skrev polere, og ikke vokse! Når en båt poleres, renses den for skitt og det som måtte være av oksydering osv. på gelcoaten. Så en båt som er polert er helt åpen for at vaselinoljen kan trenge inn.

Bruk av vaselinolje er over vannlinjen, høyere enn bunnstoffet. Den har ingenting å gjøre der en skal prime og stoffe. Der skal det være så fettfritt som bare mulig, gjerne grundig vasket med aceton.

Lars H.

På bunnstoff-boksen står det noe om maks tid fra påsmurning til sjøsetting. Kan visstnok bli litt hard. TROR det varierer mellom 3-6mnd mellom de største produsentene - se på boksen. Nonstop har sjøsetting "etter 8 timer men innen 3 mnd". Men selv pleier jeg å bunnstoffe om høsten. Og alt annet hvis jeg rekker. Uti oktober finnes det alltid en fin dag med 20 grader og solskinn og t-skjorte vær - mye mer behagelig enn neglsprett i mars/april.

Dette er feil.

Bunstoffet Jotun Nonstop kan sjøsettes senest 9mnd. etter påføring, og tidligst 12timer ved 23grader. (16timer ved 15grader, 24timer ved 10grader).

Vel, - nå er det vel ganske utbredt å bruke ordene polish og polere feil. Og det finnes jo "alt i ett" "polish" som rubber, renser og vokser i en operasjon også! Og de fleste nano-produktene gjør faktisk dette, selv om det her ikke er snakk om voksing, men noe de kaller nanoformering. Så du er helt unnskyldt i denne saken. Ha en god natt!

Lars H.

b]Er det noen som erfaring med å påføre bunnstoff om høsten, på båt som skal ligge i sjøen?[/b]

Jeg bunnsmurte sist i januar, i 14 minus! Dvs jeg flekket bare da, og bunnstoffet var ikke så medgjørlig som det pleier å være. Men det sitter da på, så dette stoffet tåler nok det meste. Påføring på høsten i plussgrader ser jeg ikke som noe som helst problem.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...