Jump to content

råd mot dårlig lukt i kjøl


hall

Recommended Posts

Er den noen spesiell luktkilde? -septik? isåfall er det vel først å ta knekken på kilden, deretter lukta som sitter i kjøl. Om det er gammelt vann som står og lukter blir det vel å skylle med ferskvann så du kan pumpe ut i dann og vann. Båtbutikkene selger vel noe fludium som man vasker/ skyller kjølen med. Løser opp oljerester etc under motor der du selv ikke kommer til med kluten sånn uten videre. Blir rent og pent. Husker ikke hva det heter, men jeg brukte det før jeg solgte den forrige båten.

Link to post
Share on other sites

Vask med børste/skurepad. Få det reint, Zalo og jif funker. Hvis det er mye fett og olje kan du bruke motorvask.

 

Skyld riklig med ferskvann og tørk opp der du kommer til etterpå.

 

Som nevnt tidligere er det lett å få illeluktene bakteriekultur med saltvann, diesle og annet snadder i kjølsvinnet.

 

Lykke til :sailing:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Fett i små porer holder godt på lukt.

Bruker Aceton som siste middel etter vask.

Da slår jeg av hovedstrømmen først for å unngå den minste gnistdannelse om jeg skulle dunke borti noen ledninger.

Så gjerne litt polering for å unngå at nye forurensninger trekker lett inn i materialet.

Deretter en liten dusj med godlukt.

Link to post
Share on other sites

Vår båt er swnart 37 år og det er ingen "båtlukt" ombord. Dette skyldes at den dagen vi kjøpte båten var første bud å vaske vekk alle skvetter som lå i bunnen av båten. Det finnes ingen lettvinte løsninger på dette. En skvett med klorin eller zalo eller edikk hjelper kun på kort sikt. Ta jobben. Få vasketr bunnen og gjerne tørket og malt i tillegg. Da lover jeg en luktfri båt, så godt som.

Å komme ombord i båter som har kloakkstank er ikke særlig morsomt. Skift til septikkslanger som ikke lager lukt. Og vask rundt der slangene ligger. Detr er jobben verdt!

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

ikke aceton det spiser opp glasfiber

 

Min aceton kommer uten eget gebiss!

 

...og helles ikke på i litervis og blir liggende, men påføres derimot på en klut og tørkes av / fordamper svært raskt.

Lakken i mitt kjølsvin er mange ganger tykkere enn utvendig på skroget.

Link to post
Share on other sites

Brukte litt forsjeli på min forie båt: Klor, grønnsåpe, yrkesvask, vet ikke hvor ille det er til deg.

Bruker yrkes vask ombord i en åpen plastbåt jeg bruker nå, og det er utrolig hva som løser seg opp i løpet av noen timer :smiley:

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

xxxx xxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxx xxxxxx xxx xxx xxxxx xxxxxx xxxx x xxxxxxxx xxxx xx xxxxxxxxx

xxxxxxxxx xxxxxxxx

Kommentar fra moderator: Reklame med link til Finn-annonse fjernet.

Firma registrerte seg og spammet umiddelbart 4 tråder med fordekt tekstreklame.

Nesten fristende å vekke "baatplassens Hall of Shame" til live igjen...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...