hall Startet 1.September.2010 Del på Facebook Startet 1.September.2010 har en mørebas 9500 og er plaget med dårlig lukt fra kjølen finns det noe gått middel Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 (redigert) Det beste rådet er vel å holde kjølen tørr og ren men det er kanskje vanskelig på din båt? Vann som får stå lukter. Verst er saltvann som får stå å "råtne", det lukter høgg . Oljesøl bedrer heller ikke lukten. Redigert 1.September.2010 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.September.2010 Del på Facebook Svart 1.September.2010 Er den noen spesiell luktkilde? -septik? isåfall er det vel først å ta knekken på kilden, deretter lukta som sitter i kjøl. Om det er gammelt vann som står og lukter blir det vel å skylle med ferskvann så du kan pumpe ut i dann og vann. Båtbutikkene selger vel noe fludium som man vasker/ skyller kjølen med. Løser opp oljerester etc under motor der du selv ikke kommer til med kluten sånn uten videre. Blir rent og pent. Husker ikke hva det heter, men jeg brukte det før jeg solgte den forrige båten. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 en dasj klorin gjør susen. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 Zalo funker også. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Roger Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 Vask med børste/skurepad. Få det reint, Zalo og jif funker. Hvis det er mye fett og olje kan du bruke motorvask. Skyld riklig med ferskvann og tørk opp der du kommer til etterpå. Som nevnt tidligere er det lett å få illeluktene bakteriekultur med saltvann, diesle og annet snadder i kjølsvinnet. Lykke til Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
småbåtentusiasten Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 Fett i små porer holder godt på lukt. Bruker Aceton som siste middel etter vask. Da slår jeg av hovedstrømmen først for å unngå den minste gnistdannelse om jeg skulle dunke borti noen ledninger. Så gjerne litt polering for å unngå at nye forurensninger trekker lett inn i materialet. Deretter en liten dusj med godlukt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 hehe, wondebaum i kjølsvinet er jo et alternativ :) Sitér dette innlegget Link to post
kuran Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 ikke aceton det spiser opp glasfiber Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 det spiser opp glasfiber Er det glassfiberspisende bakterier i den ... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sofa Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 Tøymykner med epleduft gjør susen Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 (redigert) Vår båt er swnart 37 år og det er ingen "båtlukt" ombord. Dette skyldes at den dagen vi kjøpte båten var første bud å vaske vekk alle skvetter som lå i bunnen av båten. Det finnes ingen lettvinte løsninger på dette. En skvett med klorin eller zalo eller edikk hjelper kun på kort sikt. Ta jobben. Få vasketr bunnen og gjerne tørket og malt i tillegg. Da lover jeg en luktfri båt, så godt som. Å komme ombord i båter som har kloakkstank er ikke særlig morsomt. Skift til septikkslanger som ikke lager lukt. Og vask rundt der slangene ligger. Detr er jobben verdt! Redigert 2.September.2010 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lazy Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 Selvfølgelig må man prøve å holde det rent og pent osv osv men vil du ha noe godlukt så ta en kork med tøymykner det frisker opp Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 Dert er desverre ingen selvfølge at det er rent i bunnen når man kjøper båt. Ofte et glemt renholdsted. Lykke til med luktfjerningen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
småbåtentusiasten Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 ikke aceton det spiser opp glasfiber Min aceton kommer uten eget gebiss! ...og helles ikke på i litervis og blir liggende, men påføres derimot på en klut og tørkes av / fordamper svært raskt. Lakken i mitt kjølsvin er mange ganger tykkere enn utvendig på skroget. Sitér dette innlegget Link to post
ags88 Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 Brukte litt forsjeli på min forie båt: Klor, grønnsåpe, yrkesvask, vet ikke hvor ille det er til deg. Bruker yrkes vask ombord i en åpen plastbåt jeg bruker nå, og det er utrolig hva som løser seg opp i løpet av noen timer Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Lazyjack Svart 3.September.2010 Del på Facebook Svart 3.September.2010 ikke aceton det spiser opp glasfiber Aceton tar ikke topcoat så du kan trygt vaske i bunnnen med aceton. Sitér dette innlegget Link to post
Florida Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 xxxx xxx xxxxxx xxxxxxxxxxxx xxx xxxxxx xxx xxx xxxxx xxxxxx xxxx x xxxxxxxx xxxx xx xxxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxx Kommentar fra moderator: Reklame med link til Finn-annonse fjernet.Firma registrerte seg og spammet umiddelbart 4 tråder med fordekt tekstreklame. Nesten fristende å vekke "baatplassens Hall of Shame" til live igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.