Jump to content

80mod sollux 24ac, oppgradering av det elektriske


cheetah

Recommended Posts

Hei. Det er sikkert blitt spurt mye om dette men. Jeg har en 80mod sollux 24ac med yanmar 3qm30 motor. Har tenkt å oppgradere det elektriske i båten til vinteren.Har ikke gjort noe ennå etter at jeg kjøpte båten. Det er 2 115ah batteri, ett til start og ett til forbruk. som det ser ut til for batterivelgeren nå så er den bare der for ladingen av hvilke batteri. Alle ledningene til forbruk og det ser ut til å gå rett på polene på forbruksbatteriet. Tenkte å bruke batterivelgeren som hovedbryter med strøm fra den til hovedsikring og deretter til en pluss og minus skinne og deretter videre til forbruk i båten. Må sjekke men trur det er sikringer på bryterpanelet. startmotoren trenger vel egen tilførsel fra startbatteri uten sikring eller? Er jeg helt på bærtur nå eller? Hvor stor hovedsikring trenger jeg og dimensjonen på kabelen fra batteri til hovedsikring? Det er elektrisk lensepumpe, kjøleskap og parafin varmeapparat med elektrisk tenning. Kom gjerne med tips og erfaring av eget anlegg eller noe. gjerne tegning :smiley:

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post

Dette er så utførlig beskrevet her inne at du finner svar på alt.

Har du sett i Dokumentarkivet, diverse dokumentasjon ?

 

Bruk søkefunksjonen med f.eks "Elektrisk skjema".

Ekesmpel på skjema: Trudelutt elektrisk skjema

 

Selv ville jeg unngått mange direkte koblinger til batteriet og heller hatt to brytere:

En for det som skal være permanent tilkoblet og en for alt det andre. evt en bryter som kobler A, A+B, B.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Takk for kloke svar :smiley: Noen tips om hvor man finner det beste utstyret i hordaland? Tenkte på en automat hovedsikring til forbruk og en koblingsboks/liten tavle hvor hovedsikring og +,- koblingsskinne er. Batterivelgeren hvor det står 1,2ogall på ser litt gammel ut.trengs kanskje å skiftes ut. er BEP bryter noe eller?

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post

Jeg har ikke vendebryter hos meg, kun en hovedbryter for start og en til forbruk. Mellom disse har jeg et BEP rele som styrer ladingen, men så snart motoren stoppes skilles bankene fra hverandre og det finnes ingen mulighet for å tappe ned startbatteriet ved et uhell. Veldig greit synes jeg, da er man garantert start uansett! Jeg har ikke sikring på starterkretsen, og heller ikke hovedsikring på forbruk. Men det siste hadde kanskje vært greit å ha da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...