roeren Startet 2.September.2010 Del på Facebook Startet 2.September.2010 Leser man bladet KYSTEN, er det tydeligvis to budskap som er overordnede: 1. Kystkultur er viktig, men er blitt stemoderlig behandlet (og blir det kanskje ennå?) 2. Det er fortidens kystkultur som egentlig er det interessante - og bladet er da stort sett fylt med hva som blir gjort med gamle båter, gamle hus og brygger, gamle fiskemed, gamle sjømerker, gamle båtbyggerteknikker osv. Men stopp litt: Er ikke kultur det som foregår nå? Er det ikke historie når det handler om det som var før? Og er ikke levende tradisjon det eventuelle bindeleddet mellom det som skjedde før og det som skjer nå? Mens det som skjedde over (lang) tid i gamle dager, men ikke skjer lengre, er døde tradisjoner? Kanskje det trengs en tydeliggjøring? Og kanskje dagens kystkultur - med bl. a. et stort innslag av fritidsbåtbruk og -stell - er viktig for kulturinteresserte og kulturvernere, ved siden av interessen for kysthistorie? Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
roeren Svart 2.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2010 Jeg må ha nøyere forklaring på hvorfor dette gjelder de spørmålene jeg stilte. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 NRK lager program om kystkulturen. Jeg var heldig og fikk være med i Søgne i dag. Vi plukket alt vi kunne finne av rare vekster og dyr under vann og Trond Moi(kjent kokk) laget nydelig mat av dette. Denne suppa var ekstremt moderne ;-) De er innom alt fra steingamle ting til verdens mest moderne MTB-er som nå er feilfrie og klare til overlevering. Her finner du bilder fra dagen i dag, og på hovedsiden finner de kultur fra Hammerfest til Søgne. http://www.facebook.com/Norskekysten Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Laholm Svart 3.September.2010 Del på Facebook Svart 3.September.2010 Kysthistorie er historien om kysten, deri opptatt dem som levde og forsåvidt lever der. Kystkultur ser ut til å være et begrep som det legges mye ulike forståelser i. For et par år siden var vi i den utrolig uheldige situasjonen at vi seilte nordover "i fase" medd båter som skulle til Fosnavåg på kystkulturtreff. Deres ide om kultur syntes å være å legge seg inn i en gjestehavn, spille og synge veldig bra tidlig på kvelden, deretter fortsette over i stadig mer rølpestadium til de godt over midnatt var en sann plage for alle andre i mils omkrets. Jeg håper og tror at dette ikke er representativt for den totale kystkulturen, men de som var i vår båt vil nok alltid ha en assosiasjon mellom den opplevelsen, kystkultur og flatfyll. Dette skulle vel holde til å sette i gang en standard båtplassen-diskusjon, vil jeg tro. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
roeren Svart 4.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2010 Jeg håper og tror at dette ikke er representativt for den totale kystkulturen, men de som var i vår båt vil nok alltid ha en assosiasjon mellom den opplevelsen, kystkultur og flatfyll. Ja, der er kultur og u-kultur - uten at jeg har sett noe forsøk på å forklare disse begrepene nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Definisjonen på kultur er vel ofte hvordan vi gjør det, så ett eksempel på kyst kultur fra oslofjorden vil vel være å stenge av ett stykke strandlinje, og bedrive vannsport utenfor den. Ikke all norsk kultur er verdt å ta vare på. De fleste lag og organisasjoner har blitt dannet av mennesker som ønsker å drive med hobbyen sin samen med andre. Mange av kystlagene er dannet av folk hvilken primærinteresse er å bruke og vedlikeholde båten sin, at denne er gammel øker kun interesseverdien. Bevaring av kystkultur er ofte ett glimrende uttrykk i søknder om støtte til komunen, akkurat som integrering er det i fotballverden. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Nyste Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Kystkultur er et levende begrep som etter mitt hoder innbefatter nåtiden. Fotidens kystkultur er det som en gang var, kulturhistorie. Denne er vikig å ta vare på. Der er mange forskjellige meninger om dette med kystkultur, noen mener det kun er det som var "før i tiden" Jeg er medlem i et kystlag, på et treff for noen år siden opplevde jeg å bli "forvist" fordi jeg kom i plastbåt. Da mener jeg at "noen" ikke har begrep om hva kystkultur innebærer. Kystens befolkning har fra tidenes morgen bygget sine båter i det mest hensktsmessige materiale, idag er det plast... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.