båtmann28 Startet 2.September.2010 Del på Facebook Startet 2.September.2010 hei, er det noen som kjenner til hvordan det er å trimme en slik motor (aq145) er jo masse trimdeler å få kjøpt til volvo, men hvordan er det å benytte dette på en marinemtor? hilsen MOrten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 skal man trimme en slik båtmotor så må det gjøres på en slik måte at man ikke taper dreiemoment på lavere turtall. Hjelper lite med 30hk+ på topp dersom du ikke lenger får båten i plan... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 turbo da vel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båtmann28 Svart 2.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2010 ja turbo er vel kanskje en mulighet... men finnes vel neppe noe "bolt on kit" til dette. lukter litt dyrt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 ja turbo er vel kanskje en mulighet... men finnes vel neppe noe "bolt on kit" til dette. lukter litt dyrt Alt er bolt on me slegge og sveiseapparat Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 (redigert) Spørs hvor langt du kommer med trimdeler på en motor uten turbo. Det blir bare en marginal effektøkning, ikke akkurat "blodtrim". Men kanskje det ligger en gammel turbo til en B23 eller noe slikt og slenger. Men det kommer til å bli varmt under "huven" da. Hva med lystgass-anlegg? NOS eller noe slikt, moro så lenge det varer. Men det varer ikke så lenge. Redigert 2.September.2010 av Brutus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
volvo_penta_ Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 (redigert) Ordet blodtrimming og rimelig er to ord som ikke har så mye med hverandre å gjøre desverre. Skal du hente ut mye effekt og ha det holdbart, noe du gjerne ønsker i en båt koster det penger. Snakker her av egen erfaring da jeg har bygget en løpsbil ved siden av båten. Men uansett, ved blodtrimming så er det jo som nevnt over her vanskelig å komme utenom en turbo/kompressor, det kommer litt ann på hvor mye effekt du skal ha, men drar jo fort på med bensinpumper, større dyser, chip? hvis dette henger med til din effekt, hvis ikke så er det på med komplett ny motorstyring (datasprut), kamaksler med større durasjon, porting av topp...osv. Hekkagregatet skal jo også være med på morroa, og spørs jo litt hva dette klarer, samt ny propell om du skal få effekten omgjort til fremdrift på en effektiv måte. Ikke for å drepe noen planer, men greit å være klar over at det koster mye penger å bygge en kraftig holdbar motor! Lykke til med prosjektet, og husk å legg ut bilder og info hvis det skulle bli akktuellt Redigert 2.September.2010 av volvo_penta_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 AQ145 er byggd på B23 og benyttet ikke langslagsveiv, denne kom først på motorer bygd på B230, veiven passer rett inn og øker slagvolumet fra 2,3 til 2,5 liter. 16V toppen fra AQ171 passer rett på, med tilhørende eksos og forgassere. Ved bytte av veivaksel og stempler(som også MÅ byttes), påsetting av 16V topp og tilhørende, vil hk øke fra 138 til 167. Utover dette kreves spesialdeler, Sten Parner selges f.eks. en helstøpt B230 blokk som øker slagvolumet til 3,5 liter, med de rette delene er det mulig å komme opp mot 250hk i en 4 sylindret Volvo marine motor med dreimomentet på rette plassen, og uten turbo. Man kan selvfølgelig kjøpe en V8'er for en brøkdel av prisen, og få samme effekt med tiganger bedre holdbarhet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båtmann28 Svart 3.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2010 jeg er vel klar over at trimming slett ikkke er billig, men tenkte bare litt over det her en dag, da jeg lå med hue nede motorkassa og lurte på hva som kunne gjøres for å få litt mere fart på dracoen...... eller hvertfall finne ut hvorfor båten gjorde 30 knop ved utsetting mens den kun gjør ca 24 nå. får den heller ikke opp i mer enn 5100 o/min. hvorfor den ikke gjør mer veit jeg ikke. noen tips på dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andk Svart 3.September.2010 Del på Facebook Svart 3.September.2010 groe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sofa Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 Hei Ser at noen nevner turbo på en aq 145 , og da lurer jeg på hvordan man løser problemet med vannavkjølt eksos og turbo? Hvis mann bruker en vanlig eksosmanifoil så blir det vell djevelsk varmt nedi kjelleren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båtmann28 Svart 4.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2010 ikke veit jeg hvordan de løser, og jeg er ikke noen motor ekspert... men tenker høyt her, blir ikke dette det samme som en diesel motor med turbo? men regner med at det må spesiallages en manifold. hadde jo vært morro og fått til noe slikt.. tatt utgangsunkt i en turbomata b23 fra volvo 240 og fått spesiallaget en manifold... kunne jo dratt det hele litt lenger også,montert "pop off" også... begynner vel kanskje å bli drygt det her nå, men morro å drømme litt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 (redigert) Har ennå tilgode å se en bensinmotor med turbo i marinesammenheng. Kompressormotorer derimot finnes jo i mercruiser og mercurys sortiment. Redigert 4.September.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Bensinmotor med turbo i båt blir varmt.... Men kan jo alltids bandasjere manifold og turbo med varme hemmende bånd,kanskje pakke det litt inn med steinull. Hadde en Ford Escort MK2 som det var montert Cosworth motor i,der brannt det hull i innerskjermen da turboen til tider ble gul.... Trimdeler til volvo finner man over alt til en rimelig penge,søk litt på volvoforumet der finner man mye. Selv har jeg en B21ET motor stående,denne har forøvrig 531 topp,denne har for øvrig de største ventilene og beste flowen en 8V topp orginalt har Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Her har de jo kompressor til Volvo B20 med integrert vann til luft intercooler. Over 200hk fra en B20 med den saken på. Der er varmeproblemet helt eliminert. Men nå er det vel større innsug på B23 i forhold til B20? Og dette koster litt penger. B20 Kompressor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.