Jump to content

Tips til rimelig og grei båt-TV?

Skvulpen

Recommended Posts

Har lest gjennom noen tidligere tråder der TV i båt har vært diskutert. Bl.a. ble en 14 " (?) Philips LCD-TV på Elkjøp nevnt, og en som Stavanger Seil har markedsført. Vet ikke om disse er å få tak i lenger?

Har liten båt, så TV-titting er ingen viktig syssel, men av og til kunne det være artig å ha en liten TV. Synes det er rart at det ikke finnes noen mellomting mellom de bittesmå Clas Ohlson-TV'ene på 5,5 " og de som er 14 - 15 ". Clas Ohlson-TV'ene er for små synes jeg, men jeg har heller ikke behov for noe større enn 10 - 12 " hvis det finnes.

Noen som har gode tips til hvor jeg skal lete eller spørre, vanlig skjerm eller LCD er ikke så viktig, bare det er farge, og går på 12 volt. Og helst i den rimelige prisklassen ... Kanskje jeg slenger inn en "ønskes kjøpt"-annonse her ...  :smiley:

Seatronic har en 10" for 12/220V med innebygd DVD-spiller.  Den ligger vel ikke helt i laveste prisklasse, men som sagt får du med DVD.  Jeg har en 14" Grundig for 12 V som du kan få for 750, den er noen år gammel, men funker ok.  Men den er vel i største laget...

Hei! Den 10 " på Seatronic hadde vært midt i blinken størrelsesmessig, men pris 3290,- er litt mye for mitt behov, selv om der er DVD innbakt ...

Den Grundigen din, er den utgammal og uforholdsmessig diger? 14" er nok litt overkill i min 22 fots Daycruiser, men 750 penger lar seg jo høre .... Kan du oppgi ca utvendige mål på den TV'en?

Har en 14" farge tv (Denver)  med innebygd DVD i båten.

Kan brukes både på 12/220 volt.

Mener å huske at jeg betalte 2500,- kr for den på Smart Club i Oslo før ferien.

Aner du om Smart Club har mindre TV'er for 12 volt? Nettsiden til Smart Club har ingen detaljer, butikken finnes ikke der jeg bor, vet du om de sender over hele landet?

Tel-rad A/S i Fredrikstad har en 10" Roadstar farge TV med fjernkomtroll og text TV til ca Kr. 1600

Har selv en slik og er meget godt fornøyd med denne etter to år. har dessverre ikke telefonnr. for hånden .

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Telrad i Fredrikstad har en 10" Roadstar farge TV med fjernkomtroll og text TV til ca Kr. 1600

Har selv en slik og er meget godt fornøyd med denne etter to år. har dessverre ikke telefonnr. for hånden .

Dette hørtes interessant ut, må prøve å finne adr/tlf og kontakte den butikken over helga!

Det er altså 12 volt, og tåler litt spenningsvariasjon? Innebygget teleskopantenne, eller? Og ikke så omfangsrik fysisk?

Hei!

Det er både 12V/24V  og 220V den har en avtagbar dobbel teleskop antenne den er 26,8x32,6x26,2 cm og vekt 7,5 kg strømforbruk 35W

Fant adr. og tlf.:

Tel-rad A/S, Agentg. 1 1607 Fredrikstad.        tlf.nr. 69 31 56 16

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

• 3 uker senere...

Der kom båt-TV'n med posten, gitt! Kjøpte den ovennevnte fra Tel-Rad i Fredrikstad, Roadstar 10 " farge-TV for både 12 volt og nettspenning. Betalte 1700 spenn inkl. levert på døra. Funker skikkelig bra, fjernkontroll, tekst-TV og greier. Ypperlig TV til en båt på ca 22 fot.

Anbefaler herved både TV'n og firmaet til andre som har planer i disse baner! (Håper det er greit med litt tekstreklame, putter inn et bilde under her ...) Nå blir det tippekamp på TV på fjorden utover høsten!  :fishing:

Bilde

CTV1010

Färg-TV 10", TextTV, 12/24/220V

PAL B/G och SECAM B/G + D/K

Scart

Hyperband, Automatisk och manuell tuning

100 kanalplatser, On screen display, sleeptimer

75 ohm antenningång

Hörlursutgång

Cigg.kabel

Löstagbar vridbar fot

Fjärrkontroll

BxHxD: 268x240x335mm

Vikt: 8kg

Hvor mye strøm bruker den?

Har selv en minisarkofag av en 10" som har gjort nytta si i 10 år. Den bruker 23 watt! Men jeg synes den er noget svulstig å håndtere ombord, pluss at 2 tilskuere er maks. Har kommet til at 13" LCD må være ideelt, disse veier mindre, tar mindre plass, er lettere å frakte til/fra båten.

Prisen er foreløpig noe høy, - men LCD skjermer skal etter sigende gå mye ned i pris, derfor er mitt LCD-TV kjøp utsatt til forsommeren 2005... :rolleyes:

Jeg kjøpte min 15" LCD  av Stavanger seil , og er godt fornøyd.

den går på 12 volt og 220 volt,  så nå skal den monteres opp på kjøkkenet slik at "rederinnen"

kan få sett vintersport, men hun lager middag til de andre i familien.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Har selv en minisarkofag av en 10" som har gjort nytta si i 10 år. Den bruker 23 watt! Men jeg synes den er noget svulstig å håndtere ombord, pluss at 2 tilskuere er maks. Har kommet til at 13" LCD må være ideelt, disse veier mindre, tar mindre plass, er lettere å frakte til/fra båten.

Prisen er foreløpig noe høy, - men LCD skjermer skal etter sigende gå mye ned i pris, derfor er mitt LCD-TV kjøp utsatt til forsommeren 2005... :rolleyes:

GLEDESDREPER!!!     :sad:  :yesnod:

GLEDESDREPER!!!     :yesnod:  :rolleyes:

Ikke bry deg du, en finner aldri det optimale. Og husk at utviklingen går videre. Kjøpte selv en 14" Nokia(!) farge TV for 12 og 230volt som trekker 36watt for snart 10 år siden. Kjempebra TV med alle kanaler, tekst-TV, fjernkontroll og greier. Den har scart og videoinngang slik at vi kan se bilder vi tar med digitalt kamera underveis. Det var egentlig steindyrt den gang, men så har vi hatt TV hele denne tiden! Kunne selvfølgelig ventet til bedre priser nå, eller bedre priser om 5 år, eller bedre priser om 5 år, eller bedre   . . . . . . . . . . .

I ferien ser vi nesten ikke på TV, kanskje litt nyheter og værmeldinger, men på høsten i september og oktober slanger vi oss nedpå og koser oss med litt rødvin, en cognac el. og ser gjerne en film eller et underholdningsprogram når det blir mørkt allerede kl.1900 og regnet pisker utenfor båten.

Når båten kommer på land, er det en grei TV å ha ved siden av seg på gutterommet når en sitter og knoter meldinger på baatplassen.no

Lars H.

(Med 17 år som medarbeider i NRK TV for lenge siden!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det var gode ord, ja, takk til Lars H. Nå kom den yre guttegleden tilbake! Akkurat slik var det jeg tenkte.

Og med båt på bare 22 fot kommer jeg aldri lenger bort fra skjermen enn 1 meter, så 10 tommer er mer enn stort nok, dessuten nok penger brukt til TV. Hadde også tenkt på den bruken du nevnte sist!

Det er bare det at en 13" LCD TV tar en femtedel av plassen ombord som en 10" sarkofagversjon tar! Men til gjengjeld utvikler oftest sarkofagen mere varme, det kan komme godt med i kjølige og mørke kvelder! :smiley:

He, he, skjønner at det går sport i å trekke meg opp, - og det lykkes vel til en viss grad!  :eek: Vel, bare for å argumentere litt til for mitt valg, i tilfelle andre også teller på knappene og står overfor de samme avveiningene ang. båt-TV ...

Argumenter mot LCD-TV er at de (i alle fall i overskuelig fremtid):

1) Er mye dyrere, i et fra før av belastende båtbudsjett, og ifølge "synsere" på fronten vil ikke prisene på LCD synke SÅ drastisk til våren -05, kanskje noen få hundringser. Jeg har antagelig spart et par tusenlapper på mitt valg, og TV-en funker godt til mitt bruk.

2) Har dårligere bildekvalitetet enn vanlige TV. Dette momentet er litt spesielt, alt annet vil folk ha bedre og bedre kvalitet på, men akkurat på dette punktet foretrekker man dårligere bilde for å få mindre volum, det har vært gjenstand for en del mediaoppslag i det siste. Selv store stue-LCD-er til 20.000 kr har fortsatt dårligere bildekvalitet enn selv de rimeligste vanlige farge-TV til knapt 3000 kroner (se f.eks. siste Forbrukerrapporten).

3) Har smalere betrakningsvinkel enn vanlig TV-skjerm. Ovenfor var det nevnt at foran en 10-tommer kan kun to personer se på TV. Antagelig blir neppe vinkelen bedre med en 13" LCD.

Så var det det elektriske ... Jeg har bare 12 volts anlegg ombord, ikke landstrøm. Hvor stort er / blir utvalget med LCD-TV for 12 volt? Det har jo ikke vært plagsomt stort med vanlig TV, jeg måtte lete lenge for å finne den jeg til slutt valgte. Et forbruk på 30 - 35 watt er heller ikke noe problem for friske batterier, og en 22-fots daycruiser har ikke så mange strømforbrukere ellers at jeg skulle bli strømløs etter en fotballkamp eller Dagsrevyen på fjorden.

Men bevares, LCD er fremtiden og sparer plass, men noen av oss bakstrevere foretrekker å gå [glow=red,2,300]baklengs  :flag: [/glow]inn i fremtiden og det med flagget til topps!  :lol:

Men jeg skal nok kose meg med den "vanlige" 10-tommer'n uansett jeg.   :fishing:

Bra! Selv må jeg si at jeg har en tilsvarende Nokia TV som Lars H. Men nå har den grodd fast på hjemmekontoret.

Derfor ble det investert i en USB-TV. (MSI VOX TV-box). Den bruker jeg på min bærbare PC med 12" skjerm (som er tynn, lett, bruker nesten ikke strøm). Dingsen har fjernkontroll (tynn & størrelse som et kredittkort). Den har videre video-in, audio-ut samt overganger til/fra det meste av plugger (i alle fall mer enn nok for meg..). Hele herligheten er så liten at du kan lete etter den i innerlommen dersom du har annet rot liggende der... Programvaren som følger med skal ha et utall av funksjoner, men jeg har ikke prioritert utforsking av denne delen ennå.   :flag:

PC-TV'en funker ryddig bra, men virker litt sær på antennen. Fargene var også litt kronglete å få justert riktig, men det hjalp godt da jeg fant ut hvilket fargesystem man bruker her i landet.  Det er valg mellom et stort utvalg, og default var amerikansk TV-standard. Da ble det ikke påtrengende mye farger nei...  :yesnod:

Når vinteren kommer og det blir bedre å sitte inne og se på bilder fra turene sist sommer, kommer tiden for å ta opp bruksanvisningen og se på hvordan denne "herligheten" egentlig skal brukes. Erfaringen hittils, er at med denne type TV så er det bare skipperen som kan starte TV'en og som i praksis bruker den.

Med den gamle Nokia 14"-eren, så kunne alle slå på knappen og det ble både raskere, bedre og enklere... (også justeringene  :lol: )

:-) fredriksen

...som sovner under dagsrevyene... (utrolig hvor korte de er om vinteren!!)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...