snod Startet 3.September.2010 Del på Facebook Startet 3.September.2010 Etter demontering av intercooler fra min BMW 636 kikka jeg litt på et rør som var festet til den. Dette røret går fra selve turbinhuset på eksos-siden av turbo, og heter vent pipe. Jeg har fundert på dette røret før, har sett det på en VPer også. Er det noen som vet hva det er for? Jeg trodde før at det var koplet til innsugsmanifolden, men etter nærmere ettersyn går det til toppen av varmervekslertanken. Det er et annet rør som også går inn på samme sted. Dette kommer fra toppen av vannmanifoilen(heter det det?). Kan det være for å lette på trykket dersom vannet koker? Røret til turboen er ihvertfall tett hos meg. Har prøvd å dytte en ståltråd gjennom, men denne stopper i første 90 graders bøy. Har fylt tøret med CRC og så prøvd å blåse ut i andre enden uten resultat. Virker som om det er kalkavleiringer som har tettet røret. En slags finkornet, brunaktig sand. Noen tips til hvordan jeg får åpnet det? Er det egentlig noe viktig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 3.September.2010 Del på Facebook Svart 3.September.2010 Dette er nok vannkjølinga av turboen. Du burde absolutt fått opna opp for vanngjennomstrømning her om du vil unngå turbohavari. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snod Svart 3.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2010 Men er det ikke rart med ferskvannkjøling av turbo? Da ville jeg vel ha mistet kjølevann? Er ikke skovlene på tubor lagd får å tåle varmen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 3.September.2010 Del på Facebook Svart 3.September.2010 Dette er ein såkalla marineturbo. Turboen har ei kjølekappe rundt turbinhuset. Største grunnen til dette er for å holde temperaturen lav i motorrommet. Om du har sett ein turbo på ein bilmotor etter at den har kjørt meget hardt, så ser du at den kan bli rødglødande, men der er det ikkje noko problem på grunn av at du tar ut dei største kreftene i relativt korte intervall. På ein båt er det meir normalt å kjøre over lengre distanser med hard belastning dermed vil turboen bli rødglødande over lenger tid, og uten kjøling, så vil den til slutt skjære seg med følge av turbohavari. Derfor har desse marineturboande fått ei kjølekappe rundt turbinhuset og blir kjølt av ferskvannet til motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snod Svart 3.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2010 Høres fornuftig ut. Hvordan får man sirkulasjon? Vannet i kjølekappen vil vel bli til damp og presse vannet motsatt vei? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larss Svart 3.September.2010 Del på Facebook Svart 3.September.2010 Hei. Turboen din får "hoved" mengden av kjølevannet via eksos manifoilen, det røret du refererer til er plasert på det høyeste punktet på turboen og er der for å kjøre evnt. luft tilbake til varmeveksleren, kall det selvluftende.. Muligens den groen som er i dette røret er avleiringer fra dårlig frostvæske ? Lars Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snod Svart 4.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2010 Ser at det er indikert to koplinger mellom turbo og eksosmanifoil på diagramet, men skjønner ikke helt hvor disse koplingene skulle ligge på motoren. Bygd inn i flensen på eksosmanifoil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JonnyBoy Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 (redigert) Ja, begge løpene ligger i eksosmanifolden og er tur+retur for kjølevannet. Det tynne røret øverst på turboen er for overløp/lufting. Hvis du ikke klarer å stake eller rense det, kan du kappe det i begge ender og sette inn en slangebit i stedet. Eventuelt kan du kjøpe løse banjokoplinger, og skjøte disse sammen med en passende slangebit. Redigert 4.September.2010 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 (redigert) Ville satset på å beholde røret slik det er idag... Må nok til med tyngre skyts enn crc her ja... Har du et radiatorverksted eller annet mekanisk verksted i nærheten kan du høre om du kan få legge dette røret oppi et av syrebadene de har... etter en eller to dager pleier det meste å løsne... Alternativ kjøpe Systemrens og ha i en bøtte.... Eller varmet røret med en gassflamme der du vet det er tett og se om du kan få en åpning... varme opp og la det kjølnes, gjerne flere ganger, hvis nødvendig..men ikke så mye varme at "nippel" på enden av røret løsner... man tager det man haver... Redigert 4.September.2010 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snod Svart 4.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2010 Takk for gode forslag. Hva med å rette ut bøyene litt for å komme til med ståltråd. Tåler de det? Evt. varme de opp i bøyene før jeg retter ut? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snod Svart 6.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2010 Ja da var problemet løst, -og jeg har lært litt mer om motoren Etter å ha ringt litt rundt etter lokale radiatorverksted, bestemte jeg meg for at jeg ikke gadd å reise til oslo med den. Lagde så et lett syrebad med fårikålkjelen og sitronsyre på komfyren. Fikk ikke hele røret oppi selvfølgelig, men fikk nesten halve i hver vei. Har vært i båten og henta det kortere røret fra vannmanfoilen. Dette var også dønn tett. Sitronsyra tok all rust i banjokoplingene og var således ganske imponerende, men løste ikke problemet med tette rør. Tok derfor i kveld og varma opp hver 90 graders bøy til det ble rødglødende, og rettet deretter ut bøyen. Fikk da dyttet ståltråden gjennom og fikk renset røret. Lar det kortere røret ligge over natta for å se om det kanskje blir bedre når syra får virket litt lenger. Dette er kort nok til å få plass i gryta. Heldigvis jobber kona kveld, mens jeg har pappaperm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.