Jump to content

Ny båt for Hebbe....


Hebbe

Recommended Posts

La inn et bud på en båt for en uke siden, selgeren syntes nok at jeg var litt "snau" når jeg la inn mitt bud og aviste egentlig hele greia. I dag ringte han og sa at om mitt bud fortsatt står ved lag så skulle jeg få Saga`n for min pris.

Hebbe har med andre ord blitt eier av en gammel Saga 27 AC. Faktisk så er den et år eldre enn Sjømannen som jeg har fra før. Men båten ser veldig bra ut til å være en 76 modell, fant ut at jeg ville kjøpe en "fin"eldre båt for så heller bruke litt penger på utstyr (gutteting). Motoren er også skiftet siden og den er en Ford på 57 hk, motoren er fra 1990 men først satt inn i båten i 1996. Timetelleren viser 180 timer, skal ikke påstå at det er riktig men det så forbasket bra ut der nede i hjertet på båten. Gir ble også byttet da. Det elektriske er oppgradert og en ser at det er "fagfolk" som har drevet der, "løse" ledninger finnes ikke.

 

Vet ikke riktig hva jeg skal ha av utstyr enda, men ny kalesje må til. Varmeapparat finnes ikke, men trenger i den forbindelse gode råd om hva jeg skal kjøpe av varmeapparat, leser litt om det i forskjellige nye og gammle tråder her men blir ikke helt "klok" på de råd som finnes. Kalesje er greit, den fås kjøpt hos Sagaboats til under 10K, og den passer perfekt.

Det er ikke montert septikkank så det trengs også.

Kartplotter er vel også med på lista over det jeg har lyst på, har mysa litt på Garmin 276. Regner med at jeg kommer langt med 40-50K, tror jeg får en båt som vil holde noen år da...

(Den jeg har nå kjøpte jeg i April i år, solgte den andre jeg hadde et par mnd. etter det.....)

 

Ser med glede på å slippe portapottin til neste sesong, og ikke minst et eget rom hvor dass`n står. Akkurat det har jeg savnet på min Sjømann, som forøvrig ikke er solgt. Kommer kanskje til å beholde den til våren for å selge den da, er ikke interisert i å dumpe prisen for å få solgt den, den er rett og slett for bra til det. (Skulle egentlig komme noen for å se på den i dag men de avlyste det p.g.a. været..... hehehehe)

 

På mandag skal jeg ringe etter "båtbil" for å få transpotert båten fra Østfold og hit til Toten. Så går den rett i opplag, bryr meg ikke om å sette den ut for noen uker i "pissregn" før senhøsten virkelig melder seg på...

 

Gleder meg til våren...

Hebbe en glad gutt...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med fin snekke! Og at du fortsatt er med i snekkegjengen. Sagaen er en fin båt. Hadde en slik i mange år. 3 år på rad tok vi turen rundt Halden-Dalsland-kanal og Gjøteborg med den båten. Mange fine minner. Legger ved et bilde av båten som var en 71-modell med 49 hk. Perkins.

 

Bilde


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

:headbang:

Der har du gjort et godt valg og et godt kjøp også, Hebbe! ( Hvis det er den båten jeg tror)

Gratulerer så mye, du vil få mye glede av din ny-gamle Saga 27 AC.Disse båtene er nærmest "uslitelige". Motorer kan være en annen sak. Hvilken motor var satt inn i 96?

Ser du skal ha ny kalesje. Har du sjekket pris med Alf Hansen i Trondheim? Han har nettopp åpnet avdeling i Oslo også. Et annet tips er Tor og Marit Westerheim på Tjøme, lite spesialfirma på kalesjer og trekk til båter. Ønsker deg lykke til med Sagaen!

 

mvh Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Der har du gjort et godt valg og et godt kjøp også, Hebbe! ( Hvis det er den båten jeg tror)

 

Båten ligger på "finn" enda, den forrige eieren har ikke markert den som solgt enda... :-)

 

Et bilde som er stjålet fra anonnsen på finn...

 

Bilde

 

Hvilken motor var satt inn i 96?

Motoren er en 1.8 l 4-sylindret Ford med 57 hk fra juni 1990. Motoren ble marinisert og satt inn i båten i 1996. Mariniseringen er ikke "hjemmelaget" og bærer preg av å være montert av noen som har greie på dette. Ved besiktigelse ble motoren prøvekjørt i 1 time og den startet greit og gikk fint på alle turtal. Oljetrykk, temperatur (kjøling) fungerte greit, og ikke minst så var det ikke sur diesellukt å merke, putene i båten luktet heller ikke diesel.

 

Bilde

 

Ser du skal ha ny kalesje. Har du sjekket pris med Alf Hansen i Trondheim? Han har nettopp åpnet avdeling i Oslo også. Et annet tips er Tor og Marit Westerheim på Tjøme, lite spesialfirma på kalesjer og trekk til båter.

 

Har ikke ringt til kalesjemakere enda, men kommer til å gjøre det. Min far kjøpte i vår ny kalesje til sin Saga 24 fra Sagaboats i vår, for meg ser denne kalesjen til å være av god kvalitet, og ikke minst så passer den meget godt til båten hans. Han bestilte sin i februar og fikk en god vinterpris på den.

 

Bestilte "båtbil" i dag så på Torsdag eller Fredag kommer den, gleder meg til det. Har fryktelig lyst til å sette den rett ut i Mjøsa når den kommer, men det blir da tilfelle bare for en uke da det er bestillt felles kran til fredag 1/10. Tror kanskje heisepengene kan brukes til noe annet.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Må si du har gått gradene fort..... :lol: Fra en Sjømann22 til en Saga27 - Meget alvorlig tilfelle av 3-fots-syken, det! :headbang:

 

Gratuasjoner også fra meg, Hebbe! Saga27 er en "bankers"! Utrolig flott båt, nydelige linjer (for de som er litt opptatt av tradisjonelle linjer og utseende), og en sikker investering. Godt valg, spesiellt når man har små-matroser ombord.  :lol:

 

Lykke til med ditt skip, Hebbe!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Må si du har gått gradene fort..... :nonod: Fra en Sjømann22 til en Saga27 - Meget alvorlig tilfelle av 3-fots-syken, det! :nonod:

Hmmm, tror nesten jeg har veldig lett for å bli angrepet av denne lett smittsomme og falige 3-fots-syken, forrige år (2003) hadde jeg ei snekke på 18 fot. Men nå er det slutt......  :lol:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

...Men nå er det slutt.

Det skal jeg se, før jeg tror det! Er det ikke størrelsen, finner man noe annet å skylde på. Plutselig en dag vil du ha litt høyere marsjfart for å kunne øke rekkevidden, og da er det igang igjen. :nonod: Det er forøvrig sistnevnte som blir hovedårsaken til at jeg bytter etter hvert. Samtidig tenkte jeg da å gå opp såpass i størrelse at jeg unngår ihvertfall de par neste omgangene med 3-fot syken. Dagens båt er 22 fot, pluss en 3-fot syke, pluss en 3-fot syke til, blir 28 fot. Så jeg har satt minimum størrelse til 28 fot. Men jeg har selvsagt ikke noe imot om båten blir større enn 28 fot  :nonod:
Link to post
Share on other sites

....Men nå er det slutt......  :confused:

Forsiktig nå, Hebbe!  :eek: Har hørt det der før - tror det var jeg selv sa akkurat dette når naboene og slektninger spurt oppgitt at "har du nå byttet båt IGJEN???!!!tidlig i våres.  :lol:   Husk: Alt du sier, kan bli brukt mot deg!  :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Forsiktig nå, Hebbe!  :wink: Har hørt det der før - tror det var jeg selv sa akkurat dette når naboene og slektninger spurt oppgitt at "har du nå byttet båt IGJEN???!!!tidlig i våres.  :lol:   Husk: Alt du sier, kan bli brukt mot deg!  :confused:

Først vil jeg gratulere Hebbe med ny flott båt.  :flag:

 

Når det kommer til 3-fots-syken så kan Walter_S alt om det. :eek: Problemet med hans 3-fots-syke er at båtplassen ikke strekker til, så det hender at han bråsnur og får en anti-3-fots-syke så det blir det en mindre båt. :lol: En ting som er sikkert er at han har en ny (gammel) båt vær halv år.  :lol:

 

:yesnod: Jibb

Link to post
Share on other sites

Forsiktig nå, Hebbe!  :smiley:  Husk: Alt du sier, kan bli brukt mot deg!  :eek:

Vel det er akkurat slik det skal være det, det som kan brukes mot en, skal brukes mot en...

 

Historie: Kjøpte en båt som jeg pusset opp og Mjøssatte 14/6-2003

 

Bilde

En riktig så fin båt ble det, gav meg en masse båtglede. Ikke dass, og dårlig med overnattingsmuligheter og det førte til at jeg kjøpte Sjømann 22 i April 2004, pusset denne opp og Mjøssatte like etter 17. Mai. En fin båt som har gitt meg enda mere båtglede enn den lille tresnekka på 18 fot.

 

Bilde

 

Det går så 6 mnd etter at jeg kjøpte den så kjøper jeg denne:

 

Bilde

 

Ja er enig at det går litt fort noen ganger, resultatet er nå som sist at jeg har 2 båter. Kan ikke risikere å gå uten båt ei lita stund en gang. Sjømannen selges når noen kommer og vil ha den, regner egentlig med at det blir først til våren.

Men jeg regner med at jeg blir fornøyd denne gangen, det er en slik båt jeg har ønsket hele tia. Ja da kunne ha tenkt meg en "nyere båt," men det er dette med å ha penger til litt andre ting enn båt. Tenker på slike ting som hus, gammel bil, og et bra liv til meg og ungene også utenom båtsesongen.

Har en kjæreste som sier at jeg er "litt" mere interisert i båt enn den gjennomsnittlige befolkningen i Norge. Men 3 båter på litt mindre enn 2 år er vel ikke sååååååå ille....  :lol:

 

Jeg regner faktisk mad at Saga`n vil dekke mine behov i flere år, dette kommer bl.a. av at jeg ikke bryr meg så mye om stor fart. Turen min starter når jeg kommer til havna og legger ut. I en slik båt som sklir av gårde i rolig fart har bl.a muligheten til å lage mat, koke kaffe under veis, en trenger ikke å legge bi for å få stelt i stand et måltid. Ok har stor forståelse over at mange ønsker seg større fart under reine transportetapper, det kunne forsåvidt jeg også. Dette blir en avveining mellom pris på det en kjøper inn og driftskostnader på en større motor. Det er ikke en direkte hemmelighet at store motorer vil ha mere suppe enn en mindre motor. Har funnet ut at den båt som jeg skal ha, må jeg ha mulighet for å bruke så mye jeg bare vil uten bl.a. og måtte tenke på drivstoffkostnader. Er blitt betatt av båtlivet og det det fører med seg, opplever å møte mange koselige mennesker både med små og store båter. Vet at ungene mine mener det samme for de spør ofte når helga nermer seg om hvor skal vi "ligge" over i denne helga. Akkurat det synes jeg er flott, gutta mine på 12 og 14 synes båtlivet er toppers. Nå får de også muligheten til å ha med seg venner på helgeturer, det vet jeg de har ønsket. Sjømannen fungerer greit med 3 stk sovende i kavinen, flere ville føles litt uoverkommelig for meg...

 

Neste års ferie blir båtferie, leier bil og frakter den ut til sjøen. Om det blir Svenskeferie eller Sørlandsferie vet jeg ikke, men akkurat det gleder jeg meg til... Foresten er det nå ca bare 9 mnd. til jeg skal ha sommerferie....    

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Da er båten hentet...

Var med lastebilen ned til Østfold for å hente båten, en tur på 2,5 time hver veg. Både løft og transport gikk som det skal gå når proffe folk driver på. Nå ligger båten på land i hjemmehavna mi, bare 20 meter fra den andre, men den ligger på Mjøsa. Får håpe at været oppfører seg godt, da skulle det fortsatt være mulig å få en fin Mjøstur før den skal løftes på land...

 

Bilde

Her hengern i "stroppen" nesten oppå lastebilen.

 

Bilde

Her er den ferdig stroppet og klar for avreise til Toten. Sjåføren ville ta ned kalesjen da den er "litt morken" han hadde opplevd en gang at en sliten kalesje hadde revnet under transport, været var bra så jeg plukket den ned. Ny kalesje bestilles i løpet av de nermeste dagene slik at en ny er klar til våren. Denne får duge som vinterkalesje...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...