jørn Startet 4.September.2010 Del på Facebook Startet 4.September.2010 Noe jeg ikke skjønner, at jeg ikke har særlig peil på strøm er en ting men: Jeg måler ingen lading på forbruksbatteriet, men det tapper seg heller ikke noe ned ved bruk. Jeg har tre hovedstrømbrytere, alle står på når jeg har motor i gang. Måler ladespenning på 14,5 på startbatteriet, men bare 12,5 på forbruk (både under gange og hvile). Hvordan i alle dager får da forbruksbatteriet strømmen fra? Regner med dette er originalt koblet fra Scand. Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 Hei Vet du hvor startbatteriet får ladestrøm fra da? Jeg antar at dynamoen din er koplet ned på startmotoren slik at ladingen kommer fra startmotorkabelen. Når du kjører kopler du sammen start og forbruk med den midterste bryteren, start og forbruk skal ha samme spenning da. Når du ligger i uthavn, slår du av den midterste for at startbatteriet ikke skal tappes av forbruk. Har du ikke samme spenning mistenker jeg at du ikke har kontakt gjennom den midterste bryteren. Hvordan dette batteriet får lading da....sikker på det får lading/har forbruk? Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 Det med 14,5V må da ha lasing, det på 12,5V får tydeligvis ikke rare ladingen, det har jo tomgangsspenning. Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 det har jo tomgangsspenning. Som Brutus sier så har det nok hverken lading eller forbruk med denne spenningen. Hvilespenningen (tomgangsspenningen)med et ladd batteri ligger mellom 12.5 og 12,7 Volt. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 OM du får instrumentene dine til å virke så er det gjennomløp i gjennom bryterene.. instrumentene er jo det siste som får strøm i rekka her. Mål i mellom plussen der hvor kabelen opp til instrument/forbruk er tilkoblet og til plussen på forbruksbatteriet under gange. Om du får et par volt forskjell er det enten dårlig forbindelse i kabelskoa dine eller dårlig jordforbindelse til batteiet. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 4.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2010 Jeg måler 14,5 volt både på den som er merket "til start" og den i midten. Jeg får kun forbruk (lys, instrumenter, stereo osv) når den som er merket "forbruksbatteri" står på. Jeg tror dynamo og starter er koblet sammen, for så å gå til den som er merket "til start". Jeg er rimelig grønn på dette som dere sikker ser. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 Men mål i mellom plussen polen på forbruksbatteriet, ikke på klemma som sitter på polen , men sett voltmeterpiggen rett i polen og skruen på strømbryteren der andre enden på kabelen sitter.. lurer på om du har et spenningsfall på et par volt her, om du har dårlig kontakt i kabelskoa dine... Kan også være på minus siden på batterit, så lenge du får liv i instrumentene dine så har du gjennomgang i bryterene. Mål for sikkerthetsskyld også utgangen til instrumentene at du har 14,? der og.. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 Jeg får kun forbruk (lys, instrumenter, stereo osv) når den som er merket "forbruksbatteri" står på. Er korrekt det. Det er bryteren's funksjon. Dersom det har virket tidligere og du også må ha påslått den midterste (skillebryteren) for å få full spenning til forbrukssiden, kan det jo være «sprengt celle» i forbruksbatteriet. Mål spenning direkte mellom + og - på batteriet. Er den lav der også, slå alle brytere av, koble ekstern lader direkte på forbruksbatteriet. Tar ikke spenningen (og syrevekten) seg da opp - og holder seg - må du trolig på innkjøpsrunde. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Gurba Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 Tror ikke han får 2 volt spenningstap i dem korte tjukke ledningene som følge av sprengt celle... her er det dårlig kontakt et sted..... så lenge batteriene står siden av hverandre.. Her er det noe muffens.... Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 Her er det noe muffens.... Er enig Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Gullfisk Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 Får du 14,5V på begge boltene på den midterste bryteren din når motor går? Er ikke uvanlig at slike brytere fusker. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 Tror kanskje den midterste bryteren er defekt. Ladingen av forbruk skjer da via instrumentkabelen. Det kan forklare at du ikke går tom for strøm på forbruksbatteri, men den lave ladespenningen skyldes at ladestrømmen må gå den lange veien via instrumenter og andre forbrukere. Når alle brytere er på, og motor er i gang skal spenningen være tilnærmet lik på alle brytere når disse er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 5.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2010 Får du 14,5V på begge boltene på den midterste bryteren din når motor går? Er ikke uvanlig at slike brytere fusker. Måler 14,5 V på den midterste, kun den som er merket "til startbatteri", ikke den som er merket "til forbruksbatteri". Det må bety at denne bryteren er ødelagt, når det bare måles lading på ene polen på bryteren eller? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Da har bryteren tatt kvelden ja! Den lar seg åpne for rengjøring (to pinner som ligger flatt inni flensen skyves ut), men det er kanskje like greit å kjøpe en ny og sette inn... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jørn Svart 6.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2010 Prøvde først med en ny bryter lik de som er der i dag, men da var det brått en annen bryter som ikke fungerte. Kjøpte derfor en SLIK.Har nå koblet starter/dynamo og forbrukere på punkt 3, forbruksbatteri på punkt 1 og startbatteri på punkt 2. Er dette riktig? Jeg får iallefall ladespenning på begge batterier på 14,5 volt nå. Når jeg så ligger i uthavn bruker jeg kun forbruksbatteri (nr1 på velgeren) Slår så over til 1+2 når jeg går for maskin (før starting av maskinen seff) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 7.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2010 Ingen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 7.September.2010 Del på Facebook Svart 7.September.2010 Det ser helt ok ut dette Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 7.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2010 Takk for gode svar alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 7.September.2010 Del på Facebook Svart 7.September.2010 Takk for du takka Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.