Jump to content

Forbruksbatteri lader ikke, men start lader.

jørn

Recommended Posts

Noe jeg ikke skjønner, at jeg ikke har særlig peil på strøm er en ting men:

Jeg måler ingen lading på forbruksbatteriet, men det tapper seg heller ikke noe ned ved bruk. Jeg har tre hovedstrømbrytere, alle står på når jeg har motor i gang. Måler ladespenning på 14,5 på startbatteriet, men bare 12,5 på forbruk (både under gange og hvile). Hvordan i alle dager får da forbruksbatteriet strømmen fra?

Regner med dette er originalt koblet fra Scand.

batterier.jpg

Hei

Vet du hvor startbatteriet får ladestrøm fra da? :smiley:

Jeg antar at dynamoen din er koplet ned på startmotoren slik at ladingen kommer fra startmotorkabelen. Når du kjører kopler du sammen start og forbruk med den midterste bryteren, start og forbruk skal ha samme spenning da. Når du ligger i uthavn, slår du av den midterste for at startbatteriet ikke skal tappes av forbruk. Har du ikke samme spenning mistenker jeg at du ikke har kontakt gjennom den midterste bryteren. Hvordan dette batteriet får lading da....sikker på det får lading/har forbruk?

OM du får instrumentene dine til å virke så er det gjennomløp i gjennom bryterene.. instrumentene er jo det siste som får strøm i rekka her. Mål i mellom plussen der hvor kabelen opp til instrument/forbruk er tilkoblet og til plussen på forbruksbatteriet under gange. Om du får et par volt forskjell er det enten dårlig forbindelse i kabelskoa dine eller dårlig jordforbindelse til batteiet.

Jeg måler 14,5 volt både på den som er merket "til start" og den i midten. Jeg får kun forbruk (lys, instrumenter, stereo osv) når den som er merket "forbruksbatteri" står på. Jeg tror dynamo og starter er koblet sammen, for så å gå til den som er merket "til start". Jeg er rimelig grønn på dette som dere sikker ser.

Men mål i mellom plussen polen på forbruksbatteriet, ikke på klemma som sitter på polen , men sett voltmeterpiggen rett i polen og skruen på strømbryteren der andre enden på kabelen sitter.. lurer på om du har et spenningsfall på et par volt her, om du har dårlig kontakt i kabelskoa dine... Kan også være på minus siden på batterit, så lenge du får liv i instrumentene dine så har du gjennomgang i bryterene. Mål for sikkerthetsskyld også utgangen til instrumentene at du har 14,? der og..

Jeg får kun forbruk (lys, instrumenter, stereo osv) når den som er merket "forbruksbatteri" står på.

Er korrekt det. Det er bryteren's funksjon.

Dersom det har virket tidligere og du også må ha påslått den midterste (skillebryteren) for å få full spenning til forbrukssiden, kan det jo være «sprengt celle» i forbruksbatteriet.

Mål spenning direkte mellom + og - på batteriet.

Er den lav der også, slå alle brytere av, koble ekstern lader direkte på forbruksbatteriet.

Tar ikke spenningen (og syrevekten) seg da opp - og holder seg - må du trolig på innkjøpsrunde.

Mvh

Kaldfisk

Tror kanskje den midterste bryteren er defekt. Ladingen av forbruk skjer da via instrumentkabelen. Det kan forklare at du ikke går tom for strøm på forbruksbatteri, men den lave ladespenningen skyldes at ladestrømmen må gå den lange veien via instrumenter og andre forbrukere. Når alle brytere er på, og motor er i gang skal spenningen være tilnærmet lik på alle brytere når disse er i orden.

Får du 14,5V på begge boltene på den midterste bryteren din når motor går? Er ikke uvanlig at slike brytere fusker.

Måler 14,5 V på den midterste, kun den som er merket "til startbatteri", ikke den som er merket "til forbruksbatteri". Det må bety at denne bryteren er ødelagt, når det bare måles lading på ene polen på bryteren eller?

Prøvde først med en ny bryter lik de som er der i dag, men da var det brått en annen bryter som ikke fungerte. Kjøpte derfor en SLIK.Har nå koblet starter/dynamo og forbrukere på punkt 3, forbruksbatteri på punkt 1 og startbatteri på punkt 2. Er dette riktig? Jeg får iallefall ladespenning på begge batterier på 14,5 volt nå.

Når jeg så ligger i uthavn bruker jeg kun forbruksbatteri (nr1 på velgeren) Slår så over til 1+2 når jeg går for maskin (før starting av maskinen seff)

velger.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...