Jump to content

VP MD 21A, kvifor går ikkje all sjøen gjennom eksosslangen?


ut mot havet

Recommended Posts

På min Volvo Penta MD 21A er det utak på eksosbendet slik at ein del av sjøen går ut i seperat slange, kvifor er det slik? når motoren har oppnådd driftstempratur og eg ligg på marsj turtall så vert det mykje damp frå eksosen, vil det ikkje vere ein fordel å køyre all sjøen gjennom eksosslangen og dermed kanskje verte kvitt dampen? Er det nokon som veit om dette er orginalt på desse motorane? fordeler/ulemper med dette? :confused:

Link to post
Share on other sites

Det hørtes ut som et heller tvilsomt opplegg! Alt sjøvannet skal normalt ut med eksosen, hvis ikke vil kjølingen bli dårlig og du får blant annet problemer med damp som du har. Så kople vekk denne ekstraslangen så fort som mulig, den gjør ikke noe godt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg hadde en VP MD 32A i en tidligere båt jeg hadde. Hadde samme opplegg der. Orginalt fra VP.

Dette fikk jeg forklart at det var sånn for ikke å få vakuum i eksosslangen så den ikke skulle fylle seg med vann.

Hvis jeg forstd det riktig så "slapp" den alt vannet når du stoppet motoren og det var effekten oppnådd.

Fikk klar beskjed om ikke å ta det vekk hvertfall. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Det høres tvilsomt ut jorhan, da måtte isåfall vannslangen bli lagt med frittfall ut i friluft. Men VP hadde ikke noe spes. forskrift for denne slangen, normalt ble den lagt i parallell med eksosslangen. Noen har den også ut på siden av båten, mens eksosen er akter, Polar 29 f.eks.

De kunne godt ha kostet på seg en forklaring i brukermanualen, antar så godt som alle kunder har lurt på dette...

Link to post
Share on other sites

På mange svenske både bl. andet Storebro leder man udstødningen/ eksosen ud under vandet. Nu kan man ikke konstatere om motoren giver kølevand, medmindre man har en såkaldt sladrestråle som på en outboardmotor. Her kan det ekstra kølevandsudtag gøre gavn, hvis det ledes ud over vandlinien.

Måske er dette forklaringen. I øvrigt er der måske noget om at dette også kan virke som et antihævert/sifon system

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Hei. Jeg holder på å overhale min MD21A. Jeg har fått tak i ett brukt rustfritt eksos bend. Det mangler den lille stussen på siden. Kun ett uttak.

 

Går dette greit eller må jeg få sveiset inn en ny stuss tilsvarende sånn som det er originalt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...