ut mot havet Startet 4.September.2010 Del på Facebook Startet 4.September.2010 På min Volvo Penta MD 21A er det utak på eksosbendet slik at ein del av sjøen går ut i seperat slange, kvifor er det slik? når motoren har oppnådd driftstempratur og eg ligg på marsj turtall så vert det mykje damp frå eksosen, vil det ikkje vere ein fordel å køyre all sjøen gjennom eksosslangen og dermed kanskje verte kvitt dampen? Er det nokon som veit om dette er orginalt på desse motorane? fordeler/ulemper med dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 Det hørtes ut som et heller tvilsomt opplegg! Alt sjøvannet skal normalt ut med eksosen, hvis ikke vil kjølingen bli dårlig og du får blant annet problemer med damp som du har. Så kople vekk denne ekstraslangen så fort som mulig, den gjør ikke noe godt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
ut mot havet Svart 4.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2010 Det ser jo ut som eit orginalt uttak på bendet, men dersom dette ikkje er nødvendig så kopler eg dette vekk straks. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bamse 815 Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 Hadde en MD11 der tror jeg vannet gikk inn på eksosbendet for å bli blandet med eksosen der. Motoren min var saltvannkjølt, om det er slik på din motor er jeg ikke sikker på. Har du et bilde? Sitér dette innlegget Bamse 815 Link to post Share on other sites More sharing options...
Snekker'n Svart 4.September.2010 Del på Facebook Svart 4.September.2010 Kan du legge ut et bilde av dette uttaket/bendet? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post Share on other sites More sharing options...
ut mot havet Svart 4.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2010 Skal få tatt eit bilete i morgen og legge det ut på forumet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roy_n Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Har du skroggjenomføringa lavt kan det være baypass vet det er mange som har det.det er for at eksosen/vannet skal gå ut hvis en kjerer i sterk med sjø. roy_n Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Vil tro det har å gjøre med at denne motoren, pga turtallet, pumper veldig mye vann ift effekten, og at det derfor blir stor motstand om alt vannet skal blåses ut av eksosen. Det er iallfall standard opplegg fra VP, både på A og B utgaven. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jorhan Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Hei. Jeg hadde en VP MD 32A i en tidligere båt jeg hadde. Hadde samme opplegg der. Orginalt fra VP. Dette fikk jeg forklart at det var sånn for ikke å få vakuum i eksosslangen så den ikke skulle fylle seg med vann. Hvis jeg forstd det riktig så "slapp" den alt vannet når du stoppet motoren og det var effekten oppnådd. Fikk klar beskjed om ikke å ta det vekk hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Det høres tvilsomt ut jorhan, da måtte isåfall vannslangen bli lagt med frittfall ut i friluft. Men VP hadde ikke noe spes. forskrift for denne slangen, normalt ble den lagt i parallell med eksosslangen. Noen har den også ut på siden av båten, mens eksosen er akter, Polar 29 f.eks. De kunne godt ha kostet på seg en forklaring i brukermanualen, antar så godt som alle kunder har lurt på dette... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motorbåd Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 På mange svenske både bl. andet Storebro leder man udstødningen/ eksosen ud under vandet. Nu kan man ikke konstatere om motoren giver kølevand, medmindre man har en såkaldt sladrestråle som på en outboardmotor. Her kan det ekstra kølevandsudtag gøre gavn, hvis det ledes ud over vandlinien. Måske er dette forklaringen. I øvrigt er der måske noget om at dette også kan virke som et antihævert/sifon system Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ut mot havet Svart 5.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2010 (redigert) Her er nokre bilete, slangen frå det ekstra uttaket ligg paralelt med eksosslangen, og som ein ser så kjem dei ut i nesten samme høgde. Takk Ingar for oppklarande informasjon Redigert 5.September.2010 av ut mot havet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Hei. Jeg holder på å overhale min MD21A. Jeg har fått tak i ett brukt rustfritt eksos bend. Det mangler den lille stussen på siden. Kun ett uttak. Går dette greit eller må jeg få sveiset inn en ny stuss tilsvarende sånn som det er originalt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Se inni det originale bendet, det uttaket går til kjølevannskanalen, kommer bare vann ut her. Så du kan ikke ta det ut direkte fra eksosen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Ver det bare kommer vann ut. Men det er veldig lite vann som kommer her. Det jeg lurer på er om denne koblingen MÅ være der? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 (redigert) Mener å erindre at forklaringen var at dersom alt kjølevann ble sendt ut sammen med eksos, ville dette kunne skape et mottrykk i eksosanlegget som var ugunstig for motoren på visse turtall. Tilsvarende finnes også på enkelte eldre bensinmotorer og Aqamatic installasjoner. Redigert 18.Mai.2016 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansO Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Har samme på Sandviken. MD21B. Forklaringen jeg har fått er at dette er nødvendig for å hindre hevertvirkning fra eksos slangen når motoren stopper (kjøles ned), slik at vann kan komme inn i sylinderen gjennom eksosventilene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.