Jump to content

Lystbåt på "luftpute" sparer inntil 50% drivstoff


Kosmix

Recommended Posts

Det blir nesten ikke bølger etter båten ettersom den ikke behøver å dytte unna store vannmengder

 

Blir spennende å se hvordan denne type skrog vil oppføre seg i sjøen, men uansett interessant at båter kan spare inntil 50% drivstoff.

 

Bilder og info er hentet fra Teknisk Ukeblad, og mer kan leses her (Publisert: 29.08.2010).

 

ASV_M65_Hull_100817_147100h.jpgASV_Mono_IPS_65_at__145187e.jpg

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post

Dette er diskutert på båtplassen tidligere : https://baatplassen.no/i/index.php/topic/70961-revolusjonerende-nytt-skrog-som-sparer-40-diesel/

 

Samt i flere aviser:

 

http://www.sb.no/nyheter/sklir-pa-luftpute-1.5455096

http://www.innodesign.no/nor/Industri-Olje/Revolusjonerende-nytt-skrogdesign

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/vestfold/1.280246

 

Designet er vel forsåvidt ikke nytt, og de fleste andre har gitt opp dette for lengst, da hydro- og aerodynamikken for å få dette til fungere optimalt blir for innviklet, og det er tilnærmet umulig å få en båt som er stabil i alt over blikkstille sjø når båten flyter på en slik luftpute, noe som også er grunnen til at V-skrog av forskjellige typer er den skrogformen som alltid blir værende igjen, mens slike prosjekter ofte forsvinner hen etter de har brukt opp midlene til Innovasjon Norge (les: våre skattepenger).

Håper jeg tar feil, da ingenting hadde vært bedre enn å halvere drivstoff-forbruk, og tilhørende utslipp.

 

Wellcraft og flere andre båtfabrikanter forsket mye på dette på 80-tallet, både med og uten tvungen lufttilførsel, men ga etter mange år opp, da det viste seg å ikke være en levedyktig skrogform.

47209d1283698877-tunnel-slot-design-1981-wellcraft-cougar-cat-2.jpg

 

Hydrofoiler fra 60-tallet gjør omtrent det samme som designet til Sandefjordsfirmaet uten å bruke en dråpe drivstoff til vifter o.l. Bruker ikke engang luft :cryin:

OceanCourseHull.jpg

 

En artikkel om fordelene og ulempene med tunneler i skrog:

http://www.boatdesign.net/articles/tunnel-hull-design/index.htm

http://www.boatdesign.net/articles/drag-and-thrust/index.htm

http://www.boatdesign.net/articles/dynamic-balances/index.htm

 

Ett av de mest efffektive designene er dette:

russisk_flybaat.jpg

 

Det er desverre noe upraktisk for fritidsbåter, og krever også stille sjø da det fungerer dårlig i bølger.

 

Får håpe at dette fungerer slik de påstår at det gjør, men det høres ut som ett gigantisk luftslott for meg.

 

Forøvrig er hjemmesiden til firmaet : http://www.seseu.com/

 

Legger ved noen videoer så du har litt å finne på!!

 

http://www.youtube.com/watch?v=3Kqi032UHGs&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=yeFXhitek4g&feature=related

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

som skrevet over, dett er jo slett ikke noe nytt, og fra tid til annen dukker det opp nye design som skal revolusjonere skogdesign og halvere forbruk osv.

 

http://en.wikipedia....ace_effect_ship

 

Slike båter har også vært i drift som passasjerbåter her i norge, f.eks SES Norcat som gikk som "demobåt" i flere ruter og TFDS' Fjordkongen som gikk ruta mellom Tromsø og Harstad på 90-tallet.

 

Fikk desverre aldri reist med noen av disse, men de hadde ord på seg for å riste/vibrere mye i fint vært pga lufta som slapp ut under skrogene - men være gode sjøbåter og behagelige i dårlig vær.

 

Også visstnok dyre i drift..

 

 

 

1254307752_resized.jpg

 

 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...