Kosmix Startet 5.September.2010 Del på Facebook Startet 5.September.2010 Det blir nesten ikke bølger etter båten ettersom den ikke behøver å dytte unna store vannmengder Blir spennende å se hvordan denne type skrog vil oppføre seg i sjøen, men uansett interessant at båter kan spare inntil 50% drivstoff. Bilder og info er hentet fra Teknisk Ukeblad, og mer kan leses her (Publisert: 29.08.2010). Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
adeneo Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 (redigert) Dette er diskutert på båtplassen tidligere : https://baatplassen.no/i/index.php/topic/70961-revolusjonerende-nytt-skrog-som-sparer-40-diesel/ Samt i flere aviser: http://www.sb.no/nyheter/sklir-pa-luftpute-1.5455096 http://www.innodesign.no/nor/Industri-Olje/Revolusjonerende-nytt-skrogdesign http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/vestfold/1.280246 Designet er vel forsåvidt ikke nytt, og de fleste andre har gitt opp dette for lengst, da hydro- og aerodynamikken for å få dette til fungere optimalt blir for innviklet, og det er tilnærmet umulig å få en båt som er stabil i alt over blikkstille sjø når båten flyter på en slik luftpute, noe som også er grunnen til at V-skrog av forskjellige typer er den skrogformen som alltid blir værende igjen, mens slike prosjekter ofte forsvinner hen etter de har brukt opp midlene til Innovasjon Norge (les: våre skattepenger). Håper jeg tar feil, da ingenting hadde vært bedre enn å halvere drivstoff-forbruk, og tilhørende utslipp. Wellcraft og flere andre båtfabrikanter forsket mye på dette på 80-tallet, både med og uten tvungen lufttilførsel, men ga etter mange år opp, da det viste seg å ikke være en levedyktig skrogform. Hydrofoiler fra 60-tallet gjør omtrent det samme som designet til Sandefjordsfirmaet uten å bruke en dråpe drivstoff til vifter o.l. Bruker ikke engang luft En artikkel om fordelene og ulempene med tunneler i skrog: http://www.boatdesign.net/articles/tunnel-hull-design/index.htm http://www.boatdesign.net/articles/drag-and-thrust/index.htm http://www.boatdesign.net/articles/dynamic-balances/index.htm Ett av de mest efffektive designene er dette: Det er desverre noe upraktisk for fritidsbåter, og krever også stille sjø da det fungerer dårlig i bølger. Får håpe at dette fungerer slik de påstår at det gjør, men det høres ut som ett gigantisk luftslott for meg. Forøvrig er hjemmesiden til firmaet : http://www.seseu.com/ Legger ved noen videoer så du har litt å finne på!! http://www.youtube.com/watch?v=3Kqi032UHGs&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=yeFXhitek4g&feature=related Redigert 5.September.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Ett av de mest efffektive designene er dette: Dette er et Lun klasse Ekranoplan. MD-160, NATO navn "Duck". Litt annet prinsipp. Ground Effect. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Dette er jo igrunn samme konsept som Oksøy minesveipere eller Storm klasen MTB opererer med. Riktignok har disse 2 skrog, og ett "presenning" foran, men skal ikke være store forskjellen om den har glassfiber foran. Denne vil i tilfelle "knuse" bølgene bedre. Truls Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Oksøy/Storm er designet for å slippe ut luft når den møter bølger, og stenge luften når bølgen passeres. Kan da passere bølger uten at baugen løfter på seg. For minebåtene er ikke dette så nøye da farten er relativt lav, Storm har nok mer behov for dette. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 (redigert) som skrevet over, dett er jo slett ikke noe nytt, og fra tid til annen dukker det opp nye design som skal revolusjonere skogdesign og halvere forbruk osv. http://en.wikipedia....ace_effect_ship Slike båter har også vært i drift som passasjerbåter her i norge, f.eks SES Norcat som gikk som "demobåt" i flere ruter og TFDS' Fjordkongen som gikk ruta mellom Tromsø og Harstad på 90-tallet. Fikk desverre aldri reist med noen av disse, men de hadde ord på seg for å riste/vibrere mye i fint vært pga lufta som slapp ut under skrogene - men være gode sjøbåter og behagelige i dårlig vær. Også visstnok dyre i drift.. Redigert 5.September.2010 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Frøken Fryd Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Man finner faktisk i dokumentasjonen på enkelte SES fartøy at ristingen fører til at man blir søvnig Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 Legger ut deler av patentsøknaden til Effect Ship International AS, da denne nå er offentlig. Kanskje noen finner det interessant!!! Blir litt forskjellig tekst, men fullt lesbart. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.September.2010 Del på Facebook Svart 5.September.2010 http://www.tu.no/industri/article253707.ece http://www.tu.no/industri/article255410.ece Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.