Jump to content

Behandling  av jernkjølen- no rust


Rastløs

Recommended Posts

Nå skal jeg i gang med å pusse ned kjølen på min båt. Det bobler litt rust gjennom bunsstoffet enkelte steder. Jeg har  sett at det finnes en type maling som heter "no rust".

Er det noen som har peiling på om det går ann å pusse ned kjølen sån nogenlunde, for så å påføre dette, så påføre primer og bunnstoff.  

 

Malingen er vel i første rekke tenkt på stål/jern gjerder, men hvis det binder rust ( minst 3 år står det på boksen) så kan det vel kanskje benyttes på en jernkjøl også ?  :cryin:

Link to post

Her er det en masse produkter å velge i. Rusten i kjølen kommer heldigvis utenifra så det er bare å slipe ned til reint metall, for så å ha på noe som hindrer mere rust. Kjenner til noen som sverger til noen strøk med owatrol olje (D1) først, etter på brukes ofte noen strøk med arkanol e.l. Til slutt "toppes" det med lakk som hindrer vanngjennomtrenging.

Du kan lese mer om owatrol og dens egenskaper her :http://www.owatrol.com/

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

man kan bruke 2 lag med carbomastic 15(auminiums basetr epoxy primer) denne er litt vanskelig å skaffe for oss men nesten helt lik er Stars plast og metall grunning....dette brukte vi på anker fester i nordsjøen...dette var eneste overflatebehandling etter sandblåsing... :wink:

Aluminiumsbasert ? Snodig. STATOIL godtar ALDRI aluminiumskomponenter ihht den rammeavtalen jeg sitter med til daglig. Derimot er alle våre produkter overflatebehandlet ihht. NORSOK / 774, som vil si grunning produsert på Zinc-epoxy base. Vår har forøvrig handelsnavnt TECKNOSINC. Jeg har no bokser på "lur" til kjølen på Jokeren skal tas, om et år eller to. Da får den såkalt "30-års standard" på overflatebehandlingen. Dette vil da si at den sikkert holder seg pen en 5-8 år. Men dette er desverre noe av det beste som finnes å få tak i.

 

NB -ser på Carbomastic 15 at det er en enkomponent primer egnet til "touch up" av Zinc epoxy primere. Så da så. Ville selv gått for Teckhno zinc...

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Hei.

Jeg behandlet kjølen med "no rust" før sesongen i år. Pusset vekk all løs rust med stålbørste, vasket med white spirit, et strøk "no rust", to strøk to-komponent epoxy primer, to strøk bunnstoff. Spenningen blir stor når båten kommer på land om et par uker! Skal gi deg tilbakemelding behandlingen har vært vellykket.

 

/M

/MS

Link to post

Litt pussig det du sier her. Det kan ikke være ut i fra miljøhensyn, det er f. eks. utbredt med aluminium anoder offshore. Det jeg jobber med (subsea utstyr) beskyttes tupisk med aluminium, også leveranser til Statoil.

Blei litt kortslutning her. Sikkert derfor STATOIL ikke godtar aluminiumskomponenter .

'Som du sier, skikkelig fine anoder. Men det er kjipt med en elektromotor som ofrer seg selv.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
  • 5 uker senere...

Hvordan vil det være å belegge hele kjølen med nikkel. Det finnes et firma i Skien  som legger på nikkel. Hvis ikke jobben med å skru løs  kjøler er for stor kunne jo dette være et alternativ.

Firmaet heter Norsk Everitt. Det kunne jo være et tips så kan jo materialfolka her svare.

Kunne jo vært tøft med speil blank kjøl som ikke trenger bunnstoff.

Link to post

Hei igjen..carbomastik 15 ble da blandet m herder før vi sprøytet den?????mulig jeg husker feil nr for det er nå 6år siden vi sprøytet de for Pusnes..men det var nå alubasert DET er jeg sikker på. blåsingen ble også foretatt m alu oxyd....

 

star sin primer for plast og metall har jeg brukt på både stål og alu på båten og som eneste overflate behandling har det holdt fint på undervannshuset på påhengeren(denne får jeg ikke helt opp av sjøen og den er like fin etter 4 år...vel å merke etter jeg får av ruren :headbang: så det finnes ting som virker.. :smiley:

Link to post

NB -ser på Carbomastic 15 at det er en enkomponent primer egnet til "touch up" av Zinc epoxy primere. Så da så. Ville selv gått for Teckhno zinc...

 

Suzuki

Nå må du ikke feilinformere Suzuki  :nono:.  

 

Jeg sitter med det tekniske databladet på Carbomastic 15 foran meg, og der står det at det er en tokomponent modifisert aluminiumspigmentert epoksy. Tykkfilm.

Bruksområde: "Anbefales spesielt for overmaling av gamle malingssystemer og på rustent stål hvor det bare er mulig å utføre manuell stålbørsting eller skraping.  Ideell som vedlikeholdsmaling for rørledninger, broer, tanker, skip, offshore strukturer etc. Den har utmerket resistens mot salt og ferskvann ved kontinuerlig kontakt, i spill og ved damper av samme".

Når det gjelder stål forbehandling opplyses det om at: "Sandblåsing gir det sikreste og beste resultatet, men i mange tilfeller vil det være tilsrekkelig med mekanisk fjerning av løs rust og løs maling. Carbomastic 15 inneholder penetrerende rusthindrende komponenter som trenger inn i rusten og hindrer videre korrosjonsangrep og underrusting.

 

Det er grunn til å tro at det originale tekniske databladet for malingen ikke inneholder feil...

 

 

Om det er vanskelig å skaffe Carbomastic 15 har Jotun et tilsvarende produkt som heter Jotamastic 87 Aluminium.  Denne kan leveres av blandt andre Industrileverandøren i Oslo

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Båten har kommet på land og kjølen ser slik ut:

 

Har dessverre ikke noe før-bilde, men kjølen var relativt brun av rust før behandlingen. Jeg sier meg iallefall fornøyd, også med bunnstoff fra Biltema. Den ene rustflekken skyldes kanskje at epoxyen er skrapet av pga landkjenning?? :eek:

 

Ut i fra  det resultatet der, tror jeg faktisk at jeg prøver den metoden til våren.    

 

PS ! Båten min hadde også bunnstoff fra Biltema. Ingen groe som ikke lett gikk vekk under høytrykkspylingen ved opptak.

Link to post

Er veldig skeptisk til Carbomastic. Var med på å sandblåse og male en 90 000 tonner med Carbomastic. Det holdt et par år så begynte det å flasse. Dvs topcoaten flasset av på Carbo`n og enkelte steder dro vi malinga av til bare stålet. Virket på meg som om at Carbomasticen var for hard og kun lå som en hinne oppå stålet. Hele jobben ble fulgt av Jotuns maling inspektører.

Nå er dette noen år siden og malinga er sikkert forbedret siden dengang,men vi var litt skuffet ombord husker jeg.

Link to post

Er veldig skeptisk til Carbomastic. Var med på å sandblåse og male en 90 000 tonner med Carbomastic. Det holdt et par år så begynte det å flasse. Dvs topcoaten flasset av på Carbo`n og enkelte steder dro vi malinga av til bare stålet. Virket på meg som om at Carbomasticen var for hard og kun lå som en hinne oppå stålet. Hele jobben ble fulgt av Jotuns maling inspektører.

Nå er dette noen år siden og malinga er sikkert forbedret siden dengang,men vi var litt skuffet ombord husker jeg.

Nå husker du feil Thor.  Behandling med Carbomastic 15 ble neppe fulgt opp av Jotuns inspektører.  Da hadde det i tilfellet blitt brukt Jotamastic 87.... :wink:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Feil husker jeg ikke nei! Carbomastic først og så Jotun Top Coat.Carbomasticen tror jeg kom fra Drammen?

 

Nei, det er klart at du ikke husker feil. :lol:

 

Det er riktig at Carbomastic leveres av Star i Drammen.  Du sier du har liten tillit til Carbomastic på grunn av denne jobben.  Har du tenkt på hvilken av produsentene du skal gi skylden når du blander to malingssystemer fra forskjellige leverandører og noe går galt???  

 

Det er sjelden proffe kunder i markedet går i en slik felle.  Men de hadde kanskje produktene stående, og brukte det de syns så bra ut?  :lol:

 

Er vi heldige og treffer (møter)hverandre til sommeren kan vi jo krangle litt mere om dette da?  Har du forresten startet pilstreningen? Om et par måneder "snur" sola, og som man blir eldre går tiden fortere, så sommeren er rett rundt hjørnet, i alle fall for meg. :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Litt tidlig å starte Øl Tilvennings Kurs nå :crazy:. Såvidt min nogle morkne hjerne husker så er Jotun innblandet på eiersiden eller på teknisk av Star. Grunnen til at Jotun stilte med malingsinspektører var for å lære om Carbomastik  egenskapene kombinert med rene Jotun produkt. Jeg husker også at de spilte inn en film om dette her hvor jeg for

anledningen til og med måtte barbere meg og ha på ren kjeledress og

se veldig viktig ut :rolleyes:. Skuespiller karriere ble det ikke ut av det

heller. :headbang:

Filmteamet var litt i ekstase over å filme arbeidet på dekk med

Jotun fabrikken i bakgrunnen.

Link to post

Ja, det skal ikke mye til før de virker ekstatiske. Men,.. kanskje de er statiske?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Er det noen andre som hatt på noe på jernkjølen som har fungert?

 

Selv har jeg bare slipet med vinkelsliper, "primet" med "no name" primer, og så hatt på biltemas bunnstoff.

 

Dette har Ikke funket spesielt bra, så jeg er ute etter alternativer...

 

Dette med å sandblåse kjølen ,er det noe man gjør selv, eller trenger man profesjonell hjelp?

Isåfall, hvilken prisklasse prater vi om, og hvor bra blir det?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...