argghhh Svart 6.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Jeg har feiga fort ut på disse motorene . Tar rett og slett ikke sjansen på å kjøpe noe derfra . Har de lov til og selge noe som helst etter at de har blitt tvangsoppløst? Trodde "Boet" ble låst . Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Betalte han 20% forskudd? Ikke noe forskudd men det var 14 dagers leveringstid. Overliggere fra Japan var det som ble sagt. Sitér dette innlegget Link to post
Skjær i sjøen Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 ser de også har registrert noen NUF'er. Kan vel regne med at det er disse som er i virksomhet. Usikker på om den siste (MARNET MARITIM LIMITED) hører til i samme sfære. Organisasjonsnummer: 990 238 537 Navn/foretaksnavn: MARNET ENTREPRENØR Organisasjonsform: Norskregistrert utenlandsk foretak Forretningsadresse: Dyrødveien 33, 1621 GRESSVIK Organisasjonsnummer: 993 559 067 Navn/foretaksnavn: MARNET INVEST LIMITED Organisasjonsform: Norskregistrert utenlandsk foretak Forretningsadresse: Dyrødveien 33, 1621 GRESSVIK Organisasjonsnummer: 993 604 461 Navn/foretaksnavn: MARNET MARITIM LIMITED Organisasjonsform: Norskregistrert utenlandsk foretak Forretningsadresse: Marnetveien 47, 1621 GRESSVIK Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Allan E Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Det var voldsomt til skepsis. Bare la vær å betal noe som helst før motoren står på hengeren, så er vel alt vedrørende kjøpet greit. Men hvordan stiller det seg med garanti etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
Skjær i sjøen Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Det er vel kanskje grunn til å være litt skeptisk, men for all del vi vet jo ikke om dette bare er tull. I forhold til mitt innlegg bør jeg kanskje legge til at det i utgangspunktet ikke er problematisk å ha med NUF'er å gjøre. Både If (forsikringsselskapet) og SEB (banken) driver som NUF i Norge. Problemet er at foretaksformen OGSÅ har blitt anvendt i forbindelse med useriøs virksomhet fordi det som oftest ikke er krav om kapitalinnskudd og at foretaksformen er utenfor norsk kontroll. Foretaksformen har dermed fått et (fortjent) dårlig rykte. Håper for øvrig de som er mer risikosøkende enn meg gjør et kupp denne gangen og faktisk ender opp med Yamaha'er til spottpris! Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
VO`n Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Det var voldsomt til skepsis. Selvsagt må man ha en dose skepsis. Bare i dag har det blitt åpnet 18 konkurser i Brønnøysund. Når et firma lokker med fantasipriser og tallene taler dem i mot og varsel om tvangsoppløsning bør en rope varsku! Men hvordan stiller det seg med garanti etterpå? Hvis dette er overliggere fra Japan som nenvt, importert selv? Ja da har man vel lite å fare med? Hva sier Yamaha Norge til reklamasjon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Med tanke på garanti og eventuell reklamasjon hadde jeg holdt meg langt unna et slikt selskap. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 men til under halv pris så kan man overse en viss mangel på reklamasjonsrett, det er jo yamaha tross alt Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kasper22 Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 Hvis dette er overliggere fra Japan som nenvt, importert selv? Ja da har man vel lite å fare med? Hva sier Yamaha Norge til reklamasjon tro? Hvis man kjøper en motor fra feks Sverige må man dokumentere at moms/tull og hk-avgift er betalt for å få motoren inn i det norske garanti-systemet til Yamaha. I dette tilfellet er jo motoren kjøpt i Norge, og forhandleren er den som skal ha betalt disse avgiftene ved inførsel, men tror alikevel Yamaha Norge vil kreve dokumentasjon på dette. Men dette er kansje motorer som ikke selges i norge.. ivertfall ikke 70 og 90hk, så da er det kansje ikke så enkelt med tanke på servicemeldinger og delekataloger osv.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.September.2010 Link til dette innlegget Svart 6.September.2010 70 skal jo selges i norge, men 75 og 90 er jo forsåvidt samme motorene som 80 og 100, iallefall samme blokka. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sydvesten Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Billige påhengere finnes det flere av... For tiden så kan jeg kjøpe en E-tech 115 hester overligger fra 09 til 47000nok og Yamaha F150 til 57000 blant annet, begge deler er fra autorisert forhandler... Dog er ikke avgifter til Norge betalt, men dette er ikke noe krav for meg siden jeg bor i utlandet.. Regner med at jeg går for Yamaha'n ... da trenger jeg bare en båt å bruke den på.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
GlennIversen Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 (redigert) Ser de har satt solgt på annonsen sin, men de vil fortsatt selge disse motorene ser det ut som, for i dag lå det en mail på mailboksen min, etter at jeg sendte en mail til dem ang disse motorene. kopi av svaret følger her: Hei Vi takker for henvendelsen og oversender prisliste samt tekniske spesifikasjoner på Yamaha motorer. Motorene er fabrikknye og kommer i orginal esker direkte fra Yamaha uten fordyrende mellomledd. Vi importere direkte fra overskuddslageret til Yamaha uten fordyrende mellomledd. Dessverre er det store fortjenester i båtbransjen som er nesten urimelige. Betalingsbetingelser er kr 20 % ved bestilling, 80 % ved henting på vårt lager eller ved henting på fraktterminal på deres hjemsted. Frakt i Norge kommer i tillegg til prisen. Håper tilbudet er av interesse og en positiv tilbakemelding fra dem. ................................................ Har litt lyst til å kjøpe meg billig ny motor, men tør ikke å kjøpe herfra tror jeg. Virket ikke på de som at de var villige til å bestille motor til meg uten at jeg betalte 20%forskudd, selv om jeg kunne vise til bankgaranti på hele kjøpssummen, og de unnlater å svare på mitt spørsmål ang garanti og kjøpslov ihht reklamasjonsrett eller service. Redigert 7.September.2010 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Ribtjenester Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Varsel om tvangsoppløsning Navn/foretaksnavn: MARNET INTERNATIONAL AS Ble kunngjort 19.06 så det er nok bare tilfeldig at selskapet fortsatt eksisterer. De har vel ordnet opp i forholdet da:_) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
VannTro Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Min logiske sans forteller meg at dette ikke er annet enn svindel og fanteri. Hvorfor skal de ha 20% ved bestilling? EN ting som er helt sikkert er at de ikke får en-og-en motor tilsendt. Jeg ville spurt mer inngående om hvor lang leveringstid og hvor motorene står på lager. Er det slik at de samler opp x-antall bestillinger for så å få en større leveranse så kan de jo heller ikke garantere noe leveringstidspunkt og skulle det være slik at motorene befinner seg i Norge så ville jeg faktisk bestilt/betalt/avhentet på deres adresse på samme tid ved personlig fremmøte. Nei, dette lukter dessverre storstilt svindel ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sydvesten Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Billig er det ja, trekker en fra m.v.a og hk avgiften så koster motoren inn rett under 22000nok (ca.3600usd) for 90 hesteren.. Slett ikke ille pris det da... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
GlennIversen Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Nei, dette lukter dessverre storstilt svindel ! Ordet svindel skal jeg være forsiktig med, men dette lukter litt.... Enda jeg fortalte at jeg kunne ved bestilling vise til bankgarati på hele kjøpssummen, var ikke det bra nok, de skulle ha 20% av kjøps-sum ved bestilling, og leveringsdato kunne de ikke fastsette bare en vag og forsiktig antagelse på når tidligst motoren kom til Norge og deres lager. Så for å si det slik, jeg tar ikke sjangsen på å forskudsbetale noe til disse, før jeg har fått noen garantier fra dem, og/eller hører fra andre at dette er seriøst. Når det gjelder garati på motorene fra dem, har de enda ikke svart på dette, og på direkte spørsmål om dette, unnviker de å svare. Kjøper ikke en "NY" båtmotor uten å få med noen form for garatibevis. Tenkte jeg skulle sende mail-korospodansen jeg har hatt med dette firmaet til Yamaha norge for å høre hva dem sier om saken, og hva de sier ang garanti osv...... Prisene frister veldig, men jeg blir skeptisk når handelen skal foregå på denne måten, og svarene for meg visker vage og usikre. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
VannTro Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Jeg tror ikke bare Yamaha Norge skulle ha den korespondansen, men også Forbrukerrådet. Det kan vel være de har litt opplysninger om denne handelen fra tidligere. Det er noe med at om noe virker for godt til å være sant så er det for godt til å være sant. Eller, ser det ut som skitt, lukter skitt og smaker skitt, da er det antagelig skitt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Ribtjenester Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Jeg skjønner ikke helt problemet med og betale 20% på forskudd, de er vel dritt lei av prtemakere da som plutselig ikke har penger. Det er det jeg sier vedr salg av ting i andre tråder, farlig og selge ting billig, for da blir folk skeptiske. Spør etter refferanser feks. Hilsen >Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
småbåtentusiasten Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Nå bør medlemmene her ta det litt med ro. Disse er lokalt kjent for å være redelige folk. Dete begynner å minne om offentlig gapestokk. Tvangsoppløsning er automatisk ved manglende revisor. Tar kanskje bare litt tid å etablere en ny? Sitér dette innlegget Link to post
gbraen Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Nå har dem solgt alle, så nå slipper man jo mer spekulasjoner. Ihvertfall ifølge Finn.no der det står solgt på alle annonser fra dem. Noen her som har kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Disse er lokalt kjent for å være redelige folk Hvis du ser understående inlegg så minner ikke dette om noen redelig forettningspraksis i hvert fall Enda jeg fortalte at jeg kunne ved bestilling vise til bankgarati på hele kjøpssummen, var ikke det bra nok, de skulle ha 20% av kjøps-sum ved bestilling Det finnes eksempler på folk som har forhåndsbetalt deler av nye båter og blitt latt i stikken da produksjonen har gått konkurs i mellomtiden. Forbrukerrådet har vært ute å avart mot dette og bedt folk om å ordne bankgaranti i stedet. Slår omtalte firma seg konkurs i morgen så har alle de pengene som folk har forhåndsbetalt inn gått tapt. Jeg gjentar derfor at å be om forhåndsbetaling/delkbetaling og ikke godta en bankgaranti(med eventuel kjøpskontrakt i bunnen) definitivt ikke vitner om redelig forretningsdrift. For å ikke skake opp "småbåtentusiasten" ytterligere: Dette er min personelige, men godt begrunnede mening. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Ribtjenester Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Det finnes eksempler på folk som har forhåndsbetalt deler av nye båter og blitt latt i stikken da produksjonen har gått konkurs i mellomtiden. Det finnes vel antagelig fler folk som har hatt suksess med forskuddsbetalinger enn ikke. mulig dette er bare luringer som skal tjene litt ekstra kroner, ven sjansen er vel minst like stor for at handelen går bra. Har selv blitt lurt men kaller ikke alle kjeltringer fordet. Løp og kjøp eller gi faen hvis du ikke skal ha motor. Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
VO`n Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Det finnes vel antagelig fler folk som har hatt suksess med forskuddsbetalinger enn ikke. Er vel ingen tvil om det mulig dette er bare luringer som skal tjene litt ekstra kroner, ven sjansen er vel minst like stor for at handelen går bra. Å anse noen som luringer tror jeg ikke har vært agendaen til så mange som har ropt litt varsku i denne tråden. De har i mine øyne lite som taler deres sak både av det som er kommet frem om man skal forskuddsbetale mange 1000 kroner. Har selv blitt lurt men kaller ikke alle kjeltringer fordet. Det må du gjerne mene, men lite relevant i denne saken om det ligger en dårlig agenda bak dette firmaet. Blir man lurt på 20% vil jeg påstå det er kjeltringer. Løp og kjøp eller gi faen hvis du ikke skal ha motor. Håper vi alle skeptikere tar feil og kjøpere får billige motorer! Alle firmaer har godt av å bli sett i sømmene, vise til tall og historikk. Firmaer som ikke tåler kritiske spørsmål eller unnlater å svare på konkrete spørsmål er for meg nok til å ikke forskuddsbetale noe. Å forskuddsbetale til et firma uten å google eller sjekke firmainformasjon er gambling. Båtbransjen er et godt eksempel. Hvor mange har ikke veltet om de siste 2 årene?? Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Jeg skjønner ikke helt problemet med og betale 20% på forskudd, de er vel dritt lei av prtemakere da som plutselig ikke har penger. Spør etter refferanser feks. Hilsen >Morten Hadde forretningen gitt klare svar med garantier for at jeg fikk varen jeg bestilte, så ser jeg hva du mener her. Men når de kommer med bare vage forklaringer, unnlater å svare på direkte spørsmål ang service, garanti og reklamasjon, så blir jeg skeptisk. Du skriver selv senere Bavaria.Morten at du selv har blitt lurt, så ett hypotetisk spørsmål til deg, hadde du da ikke tenkt deg om 2 ganger, hvis du måtte ut med 10-15lapper i forskudd på en vare du ikke får noen svar på når du får og ingen svar på hva det angår garanti, service osv.... Jeg forstår at det ikke er enkelt å drive butikk i norge, og når ikke bare staten flår deg, men også skal du bli "lurt" av folk som plutselig ikke har penger når varen kommer på lager osv... da er det lett å bli sur. Men når du som kunde kan vise til bankgaranti for kjøpssummen, så mener jeg det lukter litt av handelen, når forhandler fortsatt står på sitt og i tillegg unnlater å svare på direkte spørsmål som kunden ønsker svar på. Greit nok at firmaet er godt annerkjent og kanskje kjent for å være noen redelige og særiøse aktører, men det er det mange andre firmaer som har vært også....... uten at det er noen form for garanti for deg som kunde. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
TellusTellus Svart 7.September.2010 Link til dette innlegget Svart 7.September.2010 Må si meg enige med Bavaria.Morten her. Nå har jeg ikke kjøpt motor hos Marnet, men hver gang jeg har trengt hjelp til noe med båten har de stilt opp og vært mer enn hjelpsom. Hadde jeg skulle kjøpt motor så hadde jeg heller betalt pengene mine til noen jeg har erfaringer med og som har behandlet meg på en god måte. Jeg har stor forståelse for at folk er lite villige til å skille seg med 10-15000 kr. På den andre siden, kan vi forlange at et firma bestiller en såpass dyr vare uten at en har en slags forsikring om at kunden er seriøs? Er ikke et lite forskudd et tegn på at en seriøs? Jeg har betalt forskudd på seil og andre varer som er kjøpt til båt. Nå er påhengsmotor uaktuellt for en seiler som meg, men er spent på hvordan disse motorene de skal importere blir. Synes det er bra at noen går litt "løs" på et marked som tidvis er kraftig overpriset. Skulle vært spennende å se hvilken fortjeneste det egentlig er på de forskjellige motorene. Fortjeneste fra importør, selger osv. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.