Jump to content

yanmar 3gm30f - svart røyk i gir

EspenH

Recommended Posts

Jeg har overhalt min yanmar 3gm30f (skiftet til .25 overdimstempler, borret opp og honet sylindere, glassblåst og overhalt topp, overhalte dyser, polert veiva, byttet eksosbend etc.), men sliter litt likevel...

Motoren går litt hardt, særlig ved lavt turtall, og bråker noe mer enn før overhalingen. I fri går motoren likevel bra, jeg får 3700 omdreininger, som er 100 mer enn det som er oppgitt for motoren (sikkert bare litt unøyaktig turteller). Da jeg skulle ta første tur med båten kom det voldsomt mye svart røyk, og et fint stort teppe med sot/olje la seg i kjølevannet. Båten har ligget ute i to år, uten å bli vasket, men jeg tenkte ikke på det umiddelbart. Det er ganske mye gress under båten, og propellen har en god del rur på seg. Farta på båten var tilsvarende dårlig, den svarte røyken startet ved omtrent 2100 omdreininger, så ved 2000 omdreininger gjorde jeg 3 knop. Vanligvis gjør jeg ca 5 knop på flatt vann ved så lavt turtall.

Vel i havn undersøkte jeg litt og satte båten i gir. Det ga det samme utslaget. Masse svart røyk og dårlig gange ved litt over 2100 omdreininger. Jeg koblet fra propellakselflensen og satte motoren i gir. Ingen røyk og fullt turtall. Jeg koblet tilbake propellakslingen og satte motoren i revers, da kom det heller ingen svart røyk, og jeg fikk nesten fullt turtall.

Skyldes dette kun "skogen" jeg har under båten og på propellen? Eller kan det være noe annet som forårsaker den voldsomme røyken? Som sagt skjer det bare i gir fremover, og det synes jeg er litt rart. Er det noen andre som har overhalt motoren og erfart at den går hardere ved lave turtall (altså, bråker mer, med en slags klakke eller klaprende lyd)? Er det noe som skal gå seg til?

Setter pris på svar fra dere med tilsvarende motor!

EspenH : Skyldes dette kun "skogen" jeg har under båten og på propellen?
Mye mulig ja. Hadde samme opplevelse med min gamle båt for flere år siden. Mye rur på propellen redusertes turtallet med 400 omd. Fikk ikke så mye svart røyk, men det er ganske vanlig at eldre dieselmotorer avgir svart røyk når de er tungt belastet. Siden din er nyoverhalt ville jeg nok være betenkt med at den skulle slite så hardt, så vær forsiktig nå til den får kjørt seg inn.

Tror nok dette kan ordne seg når du får gjort reint skrog og propell. :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...