Jump to content

Reparere gelcoatskade på kjølen


abbor

Recommended Posts

Jeg har fått skrelt av all gelcoaten på kjølen på min Antares 650 i en lengde på ca 30cm etter et ubildt møte med båthengeren.

 

106854_s.jpg

 

106855_s.jpg

 

Tanken min er å slipe litt i glassfiberen som er synlig og lett i gelcoaten rundt skaden, så vaske med Acetone, for deretter å sparkle med Hempel Epoxy Filler. Kommer til å legge på primer og hardt bunnstoff til slutt.

 

Høres dette ut som en grei prosedyre, eller er det andre fremgangsmåter som anbefales?

 

Båten har ikke vært i vannet på 2 måneder, har stått innedørs hele tiden, så glassfiberen er tørr.

Link to post

Tror du i så fall vil få synlige sprekker rundt reparasjonen etter en stund. Ville anbelfale å slipe mer enn "lett" på gelcoaten rundt skaden. Det vil si, jeg tror du bør slipe rundt skaden slik at kanten skrår 1:10 eller slakere inn mot skaden før du fyller. Siden glassfiberen er synlig, har du også fått skade i den, og det som er hvitt er delaminert glassfiber. Selv ville jeg ha slipt bort den også, og lagt på et eller to lag (avhengig av hvor dypt skaden går) med matte her før gelcoaten, men det er mulig det er lagt på materiale med såpass god margin her at sparkel er nok.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

Det som er hvitt på bildene er gelcoat, det grå er glassfiber. Båten har blått bunnstoff.

OK, synes jeg så noen hvite fibre stikke ut fra den nedereste kanten på venstre side av bildet. Men er alt av glassfiber grått er fibrene mettet og bundet tillaminatet.

 

Sist jeg gjorde en slik sparkling av et stort område, kjøpte jeg flytende epoxy og mikroballonger fra West System, skal du sparkle et stort område kan dette lønne seg fremfor å bruke epoxy-filler. Ble rådet til å legge ett par lag med flytende epoxy før sparkel, og tipper den du har stående fint kan brukes.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

Har West System 105 resin og 205 herder. Filleren jeg har er trolig ikke egnet til denne jobben, har 403 filler.

 

Antar jeg trenger filler 404 eller 406.

 

Men vil det være noe problem å kombinere først et lag med West Epoxy og så gå videre med Hempel Epoxy filleren?

Link to post

Men vil det være noe problem å kombinere først et lag med West Epoxy og så gå videre med Hempel Epoxy filleren?

Siden du har både West Epoxy og Hempel filler liggende, tipper jeg du har gjort slike ting før og har vel så god greie på dette som de fleste her. Personlig tror jeg ikke det skulle være noe problem, men i værste fall kan man vel bare la West Epoxyen herde helt ut og så matte ned før du legger på Hempel filleren i stedet for å legge på filleren med en gang epoxyen er tørr. Men du kan jo høre med Båtbutikken på Bryn som er forhandler av West System.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

Har ikke gjort lignende arbeider før. Har brukt West Systems epoxy til innvendig montasje, Hempelen kjøpte jeg for å gjøre denne reperasjonen.

 

Ringte til West Systems og de sa det vil fungere med et lag West System først og så Hempel filleren, men påsto det ville bli en mye mer solid og vanntett reperasjon ved bruk av bare West Systems. Så jeg har bestillt en box 406 filler. Kosta ikke mer enn ca 150kr for en litersboks.

Link to post
  • 3 uker senere...

Reperasjonen med West System epoxy ble veldig bra. Rigget til varme for herdingen av epoxyen siden det er såpass kjølig. Har nå hatt på et strøk Jotun Primer, hvor lenge må jeg vente ved disse høsttempereaturene til neste lag primer og så Racing bunnstoffet?

 

Båten står i innlandet hvor vi i natt hadde første frostnatt.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...