Jump to content

VP DP290 med propeller som "slipper" vannet?


Xlnt

Recommended Posts

Hei

Er det noen som har erfaringer med Volvo Penta DP290 som plutselig har begynt å "slippe" vannet?

I sommer så har jeg trodd at det var noe galt med den ene motoren min da jeg syntes den begynte å dra skikkelig dårlig, båten begynte å bli treg å få i plan. Den andre motoren var plutselig skikkelig frisk og rask. Var sikker på at diesel filteret var tett så i helgen skiftet jeg dette men det var fortsatt ingen endring. Men etter mye grubling tror jeg at jeg har kommet frem til at det er ikke den ene motoren som har blitt slapp, det er nok muligens heller det at den må dra hele lasset nesten alene. Jeg testet med å gi full gass på den som virker treg, og dro tilbake på den som er kvikk og rask og den trege maskinen klarer da å holde skuta i plan alene, derimot hvis jeg prøver dette med den andre motoren så bare begynner den å spinne uten å gi noe mer skyv. Har prøvd med og uten kompressorer innkoblet, uten kompressor på treg maskin kommer ikke båten i plan i det hele tatt, uten kompressor på den kvikke som spinner så er det ingen merkbar endring.

Har tidligere hatt en annen båt med mercruiser drev hvor vulkingen i navet på propellen røk men da slapp den helt og båten ble stående rolig, den tok litt tak igjen når man kjørte på tomgang, så fort man ga belastning ruset motoren opp. men det oppleves ikke slik denne gangen. Har visuelt inspisert propellene og kan ikke se noe deformasjon av noen art.

 

Har du vært utsatt for noe lignende? I så fall vil jeg gjerne høre dine erfaringer

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

650 timer på ditt DPE drev er desverre ofte synonymt med kaputt øvre växelhus som det heter hos VP.. tør jeg gjette på at det er Styrbord motor som oppfører seg slik?? Jeg har på mine Kader og DPE drev opp igjennom hatt hele 3 stk styrbord drev som har tatt kvelden netopp rundt 600-800 timer.

 

Dette er en av grunnen til at jeg neste gang vil ha båt med aksler og ikke de forb.. dreva som stadig trøbler med lekasje i trim syl.. koner som er kaputte.. trimindikatorer som viser feil.. knutekors som går tørre og må byttes.. propeller som er "tæret" etter kun kort tid for og nevne noe :lol:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det har desverre blitt slik på de nye Volvo drevene at øvre girhus ofte er en svakhet, og da særlig clutchkonet.

 

På den andre siden er det alltid lurt å begynne med det enkleste, og som andre har nevnt bør proppelen sjekkes.

Vann i oljen eller feil olje vil også føre til at drevet slurer, da konet krever en viss viskositet.

 

Det bør også sjekkes at drevet går skikkelig i gir, da dette faktisk er hovedgrunnen til at nevnte kon går i stykker.

Feil justert girvaier eller spak gjør at konet blir liggende å slure slik at overflaten svært raskt blir "glasert" og konet mister etterhvert fullstendig taket. Ofte merker man ikke dette, da drevet går i gir, og man tror at det er i orden, men gaffelen som flytter konet skal flytte seg en viss distanse for å få konet i fullt inngrep. Sjekk girsjalteren på drevet, og sjekk at denne flytter seg som den skal når spaken settes i forover og revers.

Utskifting av konet er "forholdsvis" enkelt, men kan kreve (og bør i de fleste tilfeller) kontroll av inngrepet på de tre tannhjulene i øvre girhus, og forspenning av lagrene.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har idag byttet propeller, hjalp ikke noen verdens ting. Men gjett hva jeg fant ut i dag, det viste seg at det ene tilt instrumentet har begynt å vise feil, fant dette ut idag etter propellbytte og skulle tilte ned drevene igjen. Styrbord drev stoppet som vanlig på -3 men babord stoppet ikke der hvor det normalt har stoppet før, -9 stoppet det på, altså har jeg kjørt med det ene drvet alt for høyt tiltet og selvfølgelig vil den da slippe vannet :headbang::headbang::headbang: . Ha ha ha, en stor lettelse må jeg si, for jeg så for meg full overhaling av drevet men trenger bare å justere trimindikator tannhjulet som sikkert har hoppet over en tann eller to. :cheers:

Takk for alle tips her folkens :yesnod:

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...