Xlnt Startet 6.September.2010 Del på Facebook Startet 6.September.2010 Hei Er det noen som har erfaringer med Volvo Penta DP290 som plutselig har begynt å "slippe" vannet? I sommer så har jeg trodd at det var noe galt med den ene motoren min da jeg syntes den begynte å dra skikkelig dårlig, båten begynte å bli treg å få i plan. Den andre motoren var plutselig skikkelig frisk og rask. Var sikker på at diesel filteret var tett så i helgen skiftet jeg dette men det var fortsatt ingen endring. Men etter mye grubling tror jeg at jeg har kommet frem til at det er ikke den ene motoren som har blitt slapp, det er nok muligens heller det at den må dra hele lasset nesten alene. Jeg testet med å gi full gass på den som virker treg, og dro tilbake på den som er kvikk og rask og den trege maskinen klarer da å holde skuta i plan alene, derimot hvis jeg prøver dette med den andre motoren så bare begynner den å spinne uten å gi noe mer skyv. Har prøvd med og uten kompressorer innkoblet, uten kompressor på treg maskin kommer ikke båten i plan i det hele tatt, uten kompressor på den kvikke som spinner så er det ingen merkbar endring. Har tidligere hatt en annen båt med mercruiser drev hvor vulkingen i navet på propellen røk men da slapp den helt og båten ble stående rolig, den tok litt tak igjen når man kjørte på tomgang, så fort man ga belastning ruset motoren opp. men det oppleves ikke slik denne gangen. Har visuelt inspisert propellene og kan ikke se noe deformasjon av noen art. Har du vært utsatt for noe lignende? I så fall vil jeg gjerne høre dine erfaringer -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 6.September.2010 Del på Facebook Svart 6.September.2010 Jeg _tror_ det er en vulking mellom propell og boss, og at denne muligens er gåen. Kan visstnok være vanskelig å avsløre hvis den bare slurer når den får en del motstand. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nroo7 Svart 6.September.2010 Del på Facebook Svart 6.September.2010 dette hendte med en bekjents båt i år,byttet propeller uten bedring. så byttet de konet i drevet og da ble dette i orden igjen, det som var litt pussig var at dette skjedde på første tur. båten fungerte helt fint før vi tok den opp året før Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 6.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2010 så byttet de konet i drevet og da ble dette i orden igjen Vet du hvor mange timer drevet til din bekjent hadde gått? Mine har kun gått 650 timer. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
2xDiesel Svart 6.September.2010 Del på Facebook Svart 6.September.2010 Mine DP-G drev er gått 750 timer, og jeg har fått en deffekt kon og kose meg med. Når det er sagt skal vistnok konen i DP-G drev være en svakhet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nroo7 Svart 6.September.2010 Del på Facebook Svart 6.September.2010 ja den hadde gått 300 timer bare Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 6.September.2010 Del på Facebook Svart 6.September.2010 (redigert) 650 timer på ditt DPE drev er desverre ofte synonymt med kaputt øvre växelhus som det heter hos VP.. tør jeg gjette på at det er Styrbord motor som oppfører seg slik?? Jeg har på mine Kader og DPE drev opp igjennom hatt hele 3 stk styrbord drev som har tatt kvelden netopp rundt 600-800 timer. Dette er en av grunnen til at jeg neste gang vil ha båt med aksler og ikke de forb.. dreva som stadig trøbler med lekasje i trim syl.. koner som er kaputte.. trimindikatorer som viser feil.. knutekors som går tørre og må byttes.. propeller som er "tæret" etter kun kort tid for og nevne noe Redigert 6.September.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquarius Svart 7.September.2010 Del på Facebook Svart 7.September.2010 Og du har selvfølgelig sjekket at propellene ikke slipper pga groe/rur? Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 7.September.2010 Del på Facebook Svart 7.September.2010 (redigert) Det har desverre blitt slik på de nye Volvo drevene at øvre girhus ofte er en svakhet, og da særlig clutchkonet. På den andre siden er det alltid lurt å begynne med det enkleste, og som andre har nevnt bør proppelen sjekkes. Vann i oljen eller feil olje vil også føre til at drevet slurer, da konet krever en viss viskositet. Det bør også sjekkes at drevet går skikkelig i gir, da dette faktisk er hovedgrunnen til at nevnte kon går i stykker. Feil justert girvaier eller spak gjør at konet blir liggende å slure slik at overflaten svært raskt blir "glasert" og konet mister etterhvert fullstendig taket. Ofte merker man ikke dette, da drevet går i gir, og man tror at det er i orden, men gaffelen som flytter konet skal flytte seg en viss distanse for å få konet i fullt inngrep. Sjekk girsjalteren på drevet, og sjekk at denne flytter seg som den skal når spaken settes i forover og revers. Utskifting av konet er "forholdsvis" enkelt, men kan kreve (og bør i de fleste tilfeller) kontroll av inngrepet på de tre tannhjulene i øvre girhus, og forspenning av lagrene. Redigert 7.September.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 9.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2010 Skal se om ikke jeg får byttet propeller mellom babord og styrbord drev i helgen og se om problemet forflytter seg eller ikke. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
nor star 290.. Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 tror ikke det blir lett, er det ikke høyre og venstre gående på twin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GEHU Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Ikke på duoprop! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 10.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2010 Det er som GEHU sier, på duoprop er det likt mellom babord og styrbord. Så da får vi se til uka. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
nor star 290.. Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 det tenkte jeg ikke på Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Svart 11.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2010 Har idag byttet propeller, hjalp ikke noen verdens ting. Men gjett hva jeg fant ut i dag, det viste seg at det ene tilt instrumentet har begynt å vise feil, fant dette ut idag etter propellbytte og skulle tilte ned drevene igjen. Styrbord drev stoppet som vanlig på -3 men babord stoppet ikke der hvor det normalt har stoppet før, -9 stoppet det på, altså har jeg kjørt med det ene drvet alt for høyt tiltet og selvfølgelig vil den da slippe vannet . Ha ha ha, en stor lettelse må jeg si, for jeg så for meg full overhaling av drevet men trenger bare å justere trimindikator tannhjulet som sikkert har hoppet over en tann eller to. Takk for alle tips her folkens -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
nor star 290.. Svart 11.September.2010 Del på Facebook Svart 11.September.2010 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.