Jump to content

Vurdering av Solas Amita 13,2x17 vs 13,25x17 på Johnson 70 1989


knetrom

Recommended Posts

Jeg streifet tydeligvis bunn her en sommerdag, for propellen min, en Solas Amita 13,25"x17" ble litt bulket. Skulle bestille en 100% lik propell, men de hadde bare en Solas Amita 13,2"x17" på lager, og i følge selger var det ikke noen forskjell på de utenom at diameteren var 0,05" mindre på den jeg kjøpte. Det var ikke tilfelle, bladene ser også annerledes ut, men siden den skal komme like langt på en omdreining monterte jeg den for å teste. Jeg er forresten usikker på om propellene er av forskjellige Amita-typer, noen som kjenner til det? Jeg mener den nye het Amita 3, den første husker jeg ikke.

 

Resultatet ble:

-Tidligere toppfart på 29,5 knop stabilt på måleren med 4 og 5 stk i båten gikk ned til 28 knop med 3 stk

-Tidligere justerte jeg farten fra 25 knop og opp til toppfart kun med powertilt, det ga veldig lite utslag på turtallet. Nå når jeg 25 knop og har fortsatt noen hundre omdreininger igjen å hente, men toppfarten er som sagt lavere og de siste par hundre omdreiningene gir kanskje 1 knop

-Uten at jeg kan måle det så virker det som om motoren jobber mye lettere i 25 knop enn tidligere, men igjen har jeg ikke verdens lengste erfaring med den gamle propellen før den ble skadet, og den ble kjørt noen turer etter at jeg rettet ut de små bulkene den fikk. Da var toppfarten forresten 24-25 knop på måleren. Hvis den jobber lettere vil vel forbruket gå ned?

-Båten hoppet en del innimellom, selv om det var veldig små bølger på sjøen, kan det være pga propellen? Har ikke opplevd det samme tidligere.

 

Totalt sett føles det som om propellen er lettere enn den forrige, det minner om å dreve ned en moped eller motorsykkel. Har dessverre ikke turteller eller GPS, bare gammeldags knopmåler og "et øre for motorer". Lurer på om jeg bør klage og si at propellen ikke var som forespeilet, eller om det vil være noen fordeler å kjøre med den propellen jeg har nå. Jeg må si at en fart på 28 knop med 70 hesters 2t på en 16-foter er lavere enn jeg kunne tenkt meg, selv om jeg sjeldent faktisk kjører i toppfart. Den nye propellen virker å ha nærmere 90 graders vinkel ytterst på bladene, og bladene ser ut til å være formet litt annerledes pluss at de er smalere.

Link to post
Share on other sites

du bør kanskje først og fremst låne eller anskaffe en GPS for den båten skal da gå fortere med 70 hk dersom motoren er i orden, propellen er rett, motorplassering på akterspeilet ikke er for lav og båten ikke er veldig begrodd.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...