Jump to content

Faste "bosettere" i uthavner - hvor vanlig er det?

Arvid_A

Recommended Posts

Har vert i fredagshølet å erfart hvordan det kan bli, men fant plass i en fjellskrent. det var vel 12 sekundmeter vind fra nord så da dreide det seg ikke så mye om å finne den beste plassen men et sted å fortøye å få seg litt mat å litt søvn. Ille fint i fredagshølet.

Om jeg er førstemann ut så pleier jeg å legge jolla i veien for å markere at her ventes venner, det gjør ikke noe at det kommer ukjente men det er de færreste som ønsker å klemme seg midt inn i en vennegjeng.

De som ikke bryr seg om det må en jo bare slippe til...

Er man på lade/tømme dass runde så lar man tau å pikkpakk ligge å det bør respekteres.

Er man på lade/tømme dass runde så lar man tau å pikkpakk ligge å det bør respekteres.

Min personlige mening er nå at har man vært så lenge på et sted at man er tom for vann og strøm og ikke har plass til mer septik, så er det på tide å dra til et annet sted og la noen andre få slippe til. Litt av poenget med båt er vel at man skal flytte litt på seg av og til, vel?

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Om jeg er førstemann ut så pleier jeg å legge jolla i veien for å markere at her ventes venner, det gjør ikke noe at det kommer ukjente men det er de færreste som ønsker å klemme seg midt inn i en vennegjeng.

De som ikke bryr seg om det må en jo bare slippe til...

Dette er vel et godt eksempel på uønskede holdninger og hvordan vi ikke ønsker det i naturhavner.

Min personlige mening er nå at har man vært så lenge på et sted at man er tom for vann og strøm og ikke har plass til mer septik, så er det på tide å dra til et annet sted og la noen andre få slippe til.

Christian 8-)

For så vidt enig, men det har hendt at jeg etter at jeg er fortøyd, finner ut at jeg har glemt å tømme septikken. Da er det vel bedre å gå ut igjen, enn å tømme den på stedet :rolleyes:

free og bevare meg for slike holdninger, håper ikke dette blir normalen på sjøen... :nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Uff, tenk om ukjente skulle trenge seg seg inn i "vennegjengen" deres, og det på deres eget revir opparbeidet gjennom flere år. Det skulle ta seg ut!

I stedet for å legge jolla i veien og gjøre det vanskelig, hva med heller å rydde plass, henge ut fendere, ta i mot tampen og ønske de de nyankomne hjertelig velkommen? Kanskje dere til og med kunne oppleve å få noen nye venner og nye impulser? Det kan virke som det kunne være nyttig i "vennegjengen" din. Prøv å tenke etter hvordan du selv ønsker å bli mottatt når du kommer til et nytt sted og legg lista for din egen oppførsel omtrent der.

også greit å legge jolla ved siden av båten for å sørge for at det er plass til kameraten min.

Jeg er enig i at dette ikke er over streken. Det jeg syns er å strekke det for langt er å legge igjen jolle og utstyr som sperrer av for en eller flere plasser en hel dag slik at ingen får nytte av plassen.

...Longsideplassen jeg refererte til var imidlertid ikke der du hadde lagt jolla, men like ved seilbåten som du ser masta på til venstre i bildet ditt :smiley: ....

Jeg tok nok litt feil her. Longsideplassen vi "beslagla" var nok den du referer til. Grunnen til at vi ikke gikk tilbake dit var at det hadde lagt seg en annen båt på odden ved inngangen til sundet. Vi turde ikke smyge oss forbi den i tusmørket. Det var også en longsideplass der jeg beskriver, men der var det litt for grunt for oss.

Jeg beklager igjen hvis vi ødela dagen for noen, men vi synes det var naturlig og praktisk å legge igjen jolla da vi dro inn for å hente fruene. Da var hele området tomt for andre båter og vi hadde ikke ventet slikt stort innrykk som det ble.

Jeg kan forsikre at vi ikke er noen store egoister som Sydvesten hevder i sitatet nedenfor. Kom gjerne på besøk ved neste anledning, så skal dere bli overbevist. Invitasjonen gjelder selvfølgelig Sydvesten også.

Folk som påberoper seg hevd til plasser i uthavner og/eller legger igjen eiendeler for å holde av en plass mens de er bote er kun noen store egoister som en overhodet ikke skal bry se om...

De kunne holdt seg på Larkollen camping der passer de bedre inn enn i skjærgården...

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

også greit å legge jolla ved siden av båten for å sørge for at det er plass til kameraten min.

alltid hyggelig å bli kjent med nye mennesker så det er ingen konflikt der.

Å "holde av" plass til andre enten det er i en gjestehavn eller naturhavn er fullstendig uakseptabel oppførsel. Punktum, finale!

"Punktum finale" :confused:?

De gangene jeg har møtt folk som vil holde av plass fordi de venter venner har jeg hatt gleden av å treffe hyggelige mennesker som ikke har vært 100% avvisende, men som gjerne vil ligge ved siden av sine venner. Det har alltid løst seg i minnelighet. Dersom det da finnes andre plasser i nærheten synes jeg det går an å vise litt forståelse også.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det var da veldig bombastisk LazyJack.

I utgangspunktet helt enig, men, det er ofte ett men. Har flere ganger ligget flere båter sammen. Må en tur inn til nærmeste tettsted. De som skal inn samles i en båt. Legger en jolle på siden av en v båtene som ligger igjen. Er vel egentlig ganske mye praktisert.

Eller som andre har nevnt, glemt å tømme septik, ut i 30 minutter og tilbake igjen. syns ærlig talt det er ok.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

på Nøtterø har vi jo også mr Thor skal ikke nevne mer navn, i sin mer enn strøkene Scand 29 Baltic som har fast plass på østre bolærne

Er det dypt nok for seilbåt der han ligger?

Folk som påberoper seg hevd til plasser i uthavner og/eller legger igjen eiendeler for å holde av en plass mens de er bote er kun noen store egoister som en overhodet ikke skal bry se om...

Du og jeg, og Mouche, vi kunne jo møtes en gang i Fredagshølet, og lagt oss til der en torsdag hvor disse "eierne" ligger til vanlig. Jeg tror vi kunne fått det hyggelig :cheers_wine:

:lol:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...