Jump to content

Faste "bosettere" i uthavner - hvor vanlig er det?

Arvid_A

Recommended Posts

Spinnaker skrev On 9.9.2010 at 10.04:

Du og jeg, og Mouche, vi kunne jo møtes en gang i Fredagshølet, og lagt oss til der en torsdag hvor disse "eierne" ligger til vanlig. Jeg tror vi kunne fått det hyggelig :cheers_wine:

:lol:

Da må dere passe på å komme samtidig slik at den første ikke må holde optatt til den neste! :giggle:

Det blir uansett på feil side av fjorden, men jeg tror forøvrig at det kunne ha blitt et riktig hyggelig møte.

Et lite eksempel; hvis det kun er en plass igjen i havna og når man prøver å legge seg til der så kommer det noen og sier at de har holdt av til en kamerat som kommer senere idag, hva da? Hadde du, hvem enn du er, da gått til en annen havn en time eller to unna eller sagt "glem det, her gjelder first come first served"?

Gjerne ærlige svar!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei,

Dette var jo en interresant diskusjon. Min mening er at i innhavn kan man aldri holde av plass. Men i uthavn og spesielt i en stor skjærgård ser jeg ikke på dette som galt. Hva med de som tjorer seg fast og vil være helt alene og sperrer av en plass. Kanskje man skulle respektere privatlivets fred for de som ønsker det også... Ikke glem at mange steder er det rikelig med plass og da trenger man jo ikke ligge oppå hverandre som i innhavn.

Sånn er det, de fleste synes det er ok med det som gagner en selv. Forsøk å tenke på hvordan det er for den som kommer og leter etter plass, og kanskje har langt å gå for å finne en annen plass? Litt smidighet og dette vil gå bra, men den smidigheten er tung å få frem hos mange.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Jeg føler vel alltid det er vanskelig å holde av til venner, men på den annen side reiser man jo ut for å treffe venner. Hvis formålet med turen er å være sammen med venner blir det jo en ganske håpløs greie dersom man ikke holder plass til vennene. Da må jo vi også flytte på oss hvis vi gir bort den siste plassen til andre.

Nei, jeg må vel si at jeg hadde spurt om det var greit at jeg holdt av denne plassen til venner.

På den annen side tror jeg ikke jeg har opplevd at vi ikke har funnet en løsning, fått triksa det til, slik at alle hadde fått plass.

Tror vel at smidighet er løsningsordet på denne høstnøtten Mouche :cheers_wine:

Mouche skrev On 9.9.2010 at 13.55:

Gjentar spørsmålet; hvis det de facto er kun en plass igjen, hva da?

Jeg tror at jeg hadde tatt den plassen. Hvorfor ikke? Et par sure tryner tåler jeg å se noen timer. :rolleyes:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Vel, det er utrolig hva man kan få til med ett vennlig ord og ett balltre, som jeg pleier å si... :cool:

DeFacto en plass igjen.... Med mindre det henger en lapp om at det er reservert/forhåndsbetalt hadde jeg sklidd på plass... I uthavner er det ingen havnesjef som har myndighet til å reservere....

Vel å merke hvis jeg var i riktig "gi f..."-humør.

Men jeg hadde forsøkt å bevare smilet og imøtekommenheten hele veien inn... :lol:

Redigert av Honduras (see edit history)

Fullt er Fullt! Veldig vanskelig du skulle være da :discuss:

Man kan jo dele spørsmålet litt også:

Hva hadde du gjort hvis de som lå der sa de holdt av?

og

Hva ville du gjort dersom du "trengte" plassen til venner?

Jeg har vel svart på det siste. Om noen hadde sagt, selv om det bare var en plass igjen, at de holdt av, så hadde jeg nok kjørt videre.

Men man kan jo tenke seg mange muligheter her. La oss si at en båt lå der og holdt av til 5 andre båter? Hva da?

Svar til Mouche:Hvis vedkommede fortsatt ønsker plassen, på tross av at jeg vennlig har sagt at jeg venter en båt til, så får han den plassen. :smash:

Ang jolle og en tanke rundt det: Er ikke dette en fritidsbåt med samme rettigheter som andre båter? Er det greit å ta jolla en tur for å se seg om i skjærgården mens moderfartøyet ligger igjenn(jeg gjør ofte det), men ikke omvendt? Hvor går grensa for jolle og fritidsbåt?

finnmarken skrev On 9.9.2010 at 14.54:

Jeg har vel svart på det siste. Om noen hadde sagt, selv om det bare var en plass igjen, at de holdt av, så hadde jeg nok kjørt videre.

First come first served, værre er det ikke. Aldri verden om jeg hadde gått en eller to timer videre fordi noen hadde "holdt av" plass, den siste! :nonod: Hadde det vært "kun" fem plasser igjen og en eller annen gjøk hadde sagt at han hadde holdt av til sine nærmeste venner så hadde jeg nok begynt å le tror jeg nok.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei.

Sitat
Hvor går grensa for jolle og fritidsbåt?

Kommer du med en 42fots Princes eller en Pioner jolle og trenger plass, er dere jo likestillet. Men har du med en Pioner som du har dinglende bak Princessen og legger den for å sperre for andre båter (Princesser eller andre som kommer i en Pioner), er det vel klinkende klart at det er en stor forskjell? Det er vel ikke nødvendig å flisespikke og gjøre ting unødvendig vanskelig? Vi som leser her er da vanlige oppegående mennesker!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Snakker ikke om å sperre andre, LarsH. Tenkte mere på det NilsPils nevnte tidligere i tråden. Er det greit å la jolla ligge igjenn, som i NilsPils tilfelle, eller er det bare greit å legge igjenn kompisen sin båt og samles i en båt for å handle? Jeg mener begge deler er greit innenfor en og samme dag.

Sitat
er det bare greit å legge igjenn kompisen sin båt og samles i en båt for å handle?

Det går da an å handle inn for selv en oval langhelg med kjøleskap som vel alle har?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Appropos flisespikkeri :giggle: La oss legge til levering/henting av mannskap,handling (utover ovale helger) for de som trives best i uthavner, tur i skjærgården for å se seg om, fiske til middag,lunsj eller kvelds, tømming av septik om man har glemt det eller av andre grunner ikke har fått tømt etc etc.Det er tydeligvis delte meninger om å legge igjenn ei jolle der man ligger i skjærgården når moderfartøyet forlater plassen midlertidig. Det jeg lurte på da er om vi/de har de samme synspunktene på det å legge fra seg moderfartøyet og ta jolla på de nevnte ærend, kanskje bortsett fra septikbiten om man ikke har sære ønsker.Beklager om jeg uttrykker meg uklart.

Mouche skrev On 9.9.2010 at 12.03:

Et lite eksempel; hvis det kun er en plass igjen i havna og når man prøver å legge seg til der så kommer det noen og sier at de har holdt av til en kamerat som kommer senere idag, hva da? Hadde du, hvem enn du er, da gått til en annen havn en time eller to unna eller sagt "glem det, her gjelder first come first served"?

Gjerne ærlige svar!

I en gjestehavn synes jeg det er førstemann til mølla prinsippet som gjelder, selv om en selvasgt også der ønsker å ligge sammen med vennegjengen, gjestehavner blir jo en helt annen historie enn en uthavn når det gjelder privatliv, har forresten sjelden sett helt fulle gjestehavner selv om båtene ligger fortøyd lag på lag, der er det liksom alltid plass til en til..

Har aldri engang vurdert å holde av plass i en havn.

Redigert av free (see edit history)

Dersom jeg har tenkt å være på en gitt plass i skjærgården en (lang)helg med eller uten andre båtvenner og jeg av en eller annen grunn må forlate min plass, så tar jeg det selvfølgelig ikke for gitt at jeg kan få den samme plassen når jeg kommer tilbake.

-Har jeg forlatt min plass så er den selvfølgelig ledig for andre.

-Er det fullt i uthavnen når jeg kommer tilbake så er det fullt og jeg må finne andre muligheter.

Så enkelt, så greit.

Mølen er ett av de stedene som har vært nevnt - også av meg. Jeg var innom der i går ettermiddag - da lå det to båter der. Begge med folk ombord. Så ikke noe til noen faste bosettere der. Det var en positiv overraskelse.

Var også en tur bortom Kommersøya - der lå det tre båter - hvorav Trudelutt var en av dem.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...