Jump to content

Tips til LED lamper dere er fornøyd med

Marulf

Recommended Posts

I båter med vakkert treverk blir de livløs i lyset fra vanlig varm hvit Led. De er grunnen til at dyre produsenter har vært trege til å bruke Led til nye båter. Et firma har utviklet Led med tilsett litt rødfarge og der blir samme lys og fra halogen, treverk beholder fargene. Om noen ønsker slike Led til sin båt kan jeg anskaffe dem.

• 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Har kjøpt nå inn LED-pærer til (nesten)all innvendig belysning i båten.

Kjøpte LED-pærer fra clas ohlson artikkelnr 36-4131.

Treverket fikk ganske riktig en litt annen farge og fikk en annen glød selv om lyset i seg selv er "varmhvit", men synes likevel dette ble greit. (lyset endret fargne fra mahogny til valnøtt :-))

Jeg har montert LED i 6stk tak-spot og 6 stk taklamper.

Om jeg regner at jeg på kveldstid benytter 1 stk lampe i hver av akterlugarene 2stk i frontlugar, samt 4 stk i cabin gir dette nå et forbruk på 8x1,5w, altså 12w mot tidligere 8x10w =80W.

3 timer med ovennevnte belysning vil da trekke 3Ah mot tidligere 20Ah.

Tror likevel kanskje at det viktigste bidraget blir at uteglemte lamper i lugarene som gjerne kan stå og lyse hele dagen etter at barna har slått dem på, ikke resulterer i flatt batteri.

Så gjennstår det å se om levetiden er tilfredsstillende.

Jeg lurer på å bytte til led blant annet over byssa i båten. Kan man dimme led lys? - Blir det kortere holdbarhet på led lysene ved dimming? Jeg lurer også på å sette opp led spotlights hjemme, men da er det vel bare 12V led som kan dimmes og ikke 220V?

Jeg har kjøpte først en "elektronisk" dimmer på BT. Er svært lite fornøyd med den. Vanskelig/umulig å justere slik jeg ønsket.:headbang: :headbang: :headbang:

Kjøpte i stedet noen "manuelle" dimmere på ebay. Pot-meteret kan skrues av boksen og monteres separat fra boksen om ønskelig. $6 inkludert frakt. Funker perfekt. :thumbsup:

Siden dette er langt under 200kr-grensen, er det ingen påslag hos Posten eller moms.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Jeg har kjøpte først en "elektronisk" dimmer på BT. Er svært lite fornøyd med den. Vanskelig/umulig å justere slik jeg ønsket.:headbang: :headbang: :headbang:

Kjøpte i stedet noen "manuelle" dimmere på ebay. Pot-meteret kan skrues av boksen og monteres separat fra boksen om ønskelig. $6 inkludert frakt. Funker perfekt. :thumbsup:

Siden dette er langt under 200kr-grensen, er det ingen påslag hos Posten eller moms.

Heisann

Hva er "manuelle dimmere" kontra elektroniske?

Synes forresten at de elektroniske har mye bedre design (på de linkene du la ved).

Redigert av Lukabella (see edit history)

Ref. annonsen på finn. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26028971

Her leveres det en LED for spott med det beste lyset og den laveste effekt bruken. DVS. denne 1W LED’en lyser veldig bra.

1W Led’en har ingen unødvendig elektronikk innebygget, noe som gir et lavere effektbruk/ingen støy.

1W LED er avhengig av at spotten har koblet +/- riktig.

Lyser den ikke med en gang du setter den inn, så er det bare å snu om på ledningene inn til spotten.

Den rundtlysene på 2W for leselamper lyser tilsvarende en 10W halogenpære.

Heisann

Hva er "manuelle dimmere" kontra elektroniske?

Synes forresten at de elektroniske har mye bedre design (på de linkene du la ved).

Jeg satte "-tegn rundt begge fordi begge to har elektronisk innmat.

BT-varianten har trykk-knapp-styring for opp/ned. Jeg synes den er vanskelig å justere til riktig nivå.

Den "manuelle" varianten har et godt gammelags pot-meter for å justere styrken. Dimmingen av selve LED'ene er elektronisk. Som du er selv er inne på, har den et kjedelig dsign. På den annen side får du justert nivået ditt du ønsker, hver gang.

Heisann!

Kikka på denne og vurderer å bestille 10-15 slike dimmere! Var jo svært billige da (1 US$/stk ??). :thumbsup:

Formoder at jeg kommer under 200 kr/grensa om jeg bestiller 15 stk!?

Biscaya: Hvor lang leveringstid og hvilken betalingsmåte brukte du?

???

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Kikka på denne og vurderer å bestille 10-15 slike dimmere! Var jo svært billige da (1 US$/stk ??). :thumbsup:

Formoder at jeg kommer under 200 kr/grensa om jeg bestiller 15 stk!?

Med $5 i frakt, blir totalprisen $6 pr. stk.

Jeg har bestilt i to omganger, 5 hver gang. De ble sendt en-for-en (ikke i samlet pakke), så 200 kr grensen var ikke noe problem.

Siden jeg bestilte disse etter sesongen avsluttet har jeg ikke fått kjørt noen langtidstest av de.

Biscaya: Hvor lang leveringstid og hvilken betalingsmåte brukte du?

De sendes fra Hong Kong. Siste bestilling tok ca. 2 uker å få levert. Jeg betalte med min Paypal konto på ebay.

Etter å ha lest litt mer om LED-pærer og støy her på forumet, sjekket jeg med Clas Ohlson sin tekniske avdeling vedr dette. Pærene de leverer er CE-merket og skal ikke avgi støy (snakker da om elektronisk støy som kan påvirke andre apparater omord slik som VHF, radio etc).

FOr sikkerhetsskyld gikk jeg ombord og slo på radio for å sjekke om det var noe forskjell i signal med og uten LED-pærer. Resultat: Ingen merkbar forskjell.

En annen sak er at det ikke står noe om hvilket spenningsområde pærene er beregnet for (står kun 12V) Trodde det var krav til merking av dette på en CE-merket pære. CE-merking innebærer jo også bruksanvisning etc. Fikk bekreftet fra CO at pærene fint kunne brukes innenfor alt som var normalt av ladespenninger, men at lyset nok ville endres litt med varierende spenning og opptil 15 V ikke er noe problem.

For sikkerhetsskyld gikk jeg ombord og slo på radio for å sjekke om det var noe forskjell i signal med og uten LED-pærer. Resultat: Ingen merkbar forskjell.

Da har jeg slått meg til ro med at pærene jeg kjøpte funger fint til mitt bruk. :thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...